השבת הקרובה מתקשטת בכינוי "שבת החודש" ובה נציין את ראש חודש ניסן אשר מעלתו היא , "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים: רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה".
כשניצבים בפתחו של החודש הראשון חשים מיד בהתחדשות שהוא מביא איתו. חודש ניסן מסמל את האביביות והתרעננות הטבע לאחר החורף וב"ה זכינו השנה לחורף גשום ומבורך. חג הפסח הממשמש ובא מאלץ אותנו להתחדש גם בתוך ביתנו, בסדר ובניקיון ואף בתוככי נשמתנו, להסיר את החמץ ולמצות את עצמנו.
פסח מאז ומתמיד היה חג מלא בהכנות. יש בי זיכרון ילדות בו אני רואה את סבתי ע״ה אוחזת בסחבת הרצפה באימה וביראה ברטט ובזיע כאילו היה זה חפץ של תשמיש קדושה, ורוכנת היא אל עבר הרצפה ומשפשפת את הפאנלים של המרצפות הישנות ואני עומד נפעם מהתמימות האלוהית הזו. מההוד ומהקדושה האופפים את ניקיונות החג.
ואילו היה לי כוח הייתי מכריז ואומר: "רבנים אהובים, אכן אבק זה לא חמץ וילדים הם לא קורבן פסח, אך אל תיגעו לי בהכנות החג". ועוד אוסיף ואומר להם, כי "ההכנות "המתישות" האלה, מעצימות לי את חווית ליל הסדר".
אני מאמין, כי ככל שנעמיק את העשייה לקראת ערב זה, כך ערב זה יקבל משנה תוקף. התכונה וההמולה סביב הניקיונות וקניות החג משיבים אוירה מיוחדת, שמשפיעה באופן ישיר על תכלית החג. אם נתבונן פנימה נמצא ששמא ואולי זו הנקודה שחורזת את מהותו של החג.
בליל הסדר נסב ונשיר יחד: "אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה" דיינו? ורבות הדרשות שנדרשו מסביב לשאלה וכי איזו תועלת יש לה, להליכה להר סיני, ללא התכלית, שהיא קבלת התורה?
ואולי השאירו לי מקום להתגדר בו ולומר כי חז״ל באו להשמיענו, ולחדד לנו כי יש ערך וחשיבות לעמל הדרך. ההעפלה אל הר סיני, הטורח בהליכה אל… הרצון וההכנות מחזקות את השייכות אל התורה.
החיפוש והחיטוט הזה בחורין ובסדקין יש בו מעשה סימבולי המבקש לגעת בנפשנו פנימה על מנת לבער את החמץ, אך שמא ואולי, יש לו ערך משל עצמו, כפי שכותב הרב קוק בעולת הראי״ה בסימן ההגדה "רחץ"- הרחיצה היא אינה רק ההכנה לדבר.
בעשייתנו החינוכית עומדים אנו לא אחת בפני השאלה, האם לתגמל את הילד על הדרך שעשה או רק למדוד אותו בתוצר הסופי ? נדמה שהתשובה ברורה.
לתהליך ערך בפני עצמו ולעיתים הוא חשוב יותר מהתוצאה עצמה. כדי להיות מחנך משמעותי בחייו של הילד, אנו מעצימים את התהליך, מחדדים את השלבים בדרך אל המטרה ומלמדים שגם אם לא הגעת אל היעד הרווחת את הדרך.
כניסת שבת – 18:43
יציאת שבת – 19:40