זוכרים ומנציחים: ערב לציון 70 שנה לפעילות האצ"ל בנתניה

4 0

בקול צלול וחזק שרו לוחמי האצ"ל ובני משפחותיהם את המנון בית"ר –לציון 70 שנה לפעילות תנועת המחתרת בנתניה.

יום ראשון בערב היה יום מיוחד לרבים מלוחמיה לשעבר של תנועת המחתרת האצ"ל (ארגון צבאי לאומי), שציינו בערב שהתקיים במתנ"ס עיר ימים ע"ש אריק איינשטיין, אירוע לציון 70 שנה לפעילות תנועת המחתרת בנתניה – עוד שהייתה מושבה קטנה ומעוז התנגדות למנדט הבריטי.

קהל של 250 איש הגיע לאירוע, שנערך במעמד מ"מ ראש עיריית נתניה, אלי דלל, יו"ר ברית חללי האצ"ל יאיר אסיסקוביץ', מ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, מזכירת כנסת ישראל ירדנה מלר-הורוביץ', מנכ"ל העמותה לחינוך בלתי פורמלי משה קייזלר וחברת מועצת העיר לשעבר, שושנה (צ'וצ'י) זילברברג.

הנוכחים, לוחמי האצ"ל ומשפחותיהם והקהל הרחב, שרו בהתרגשות את המנון בית"ר, צפו בכתבה ששודרה בערוץ 10 על פעילות האצ"ל והאזינו לנאומים מעניינים ומעשירים.

דלל, אשר בירך את הנוכחים, ציין בדבריו כי "עיריית נתניה דואגת להנציח את האצ"ל ולוחמיו גם בקריאת רחובות על שמם… מפקד האצ"ל דאז וראש הממשלה השישי של מדינת ישראל, מנחם בגין, מונצח ברחוב ובבית ספר, הנושאים את שמו".

בהקשר של בגין, הזכיר דלל את בקשתו להיקבר בהר הזיתים לצד שניים מעולי הגרדום, מאיר פיינשטיין ומשה ברזני, ולא בחלקת גדולי האומה בירושלים. עוד התייחס דלל לפרשת אלטלנה, אז הורה בגין לאנשי האצ"ל שלא להשיב אש לעבר כוחות צה"ל, כשהוא עצמו נמצא על סיפון אוניית המעפילים וחייו בסכנה.

"במעשיו סימל בגין אידיאלים נשגבים, שליוו ומלווים את פעילות האצ"ל ומורשתו", סיים מ"מ ראש העירייה את דבריו.

לאצ"ל זכויות רבות בכינון המדינה, ונתניה הייתה אחד המוקדים העיקריים לפעילותו. כבר בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, העפילו לנתניה עולים חדשים – חברי פלוגות בית"ר במזרח אירופה – שהקימו את מושב רמת טיומקין. היה זה המושב הראשון שהקימו הרוויזיוניסטים בארץ ישראל, והוא נשא את שמו של זאב טיומקין, מראשי "חובבי ציון" והרוויזיוניסטים. בשנת 1949 סופח המושב לנתניה, וכיום הוא מהווה חלק משכונת רמת אפרים.

סניף האצ"ל בנתניה היה שותף לכמה מהמבצעים הנועזים ביותר לסילוק המנדט הבריטי מארץ ישראל. הזכור ביותר הוא הפריצה לכלא עכו. מטרת הפעולה הייתה לשחרר את חברי המחתרת הכלואים, והתכנון שלה נעשה באחת ממלטשות היהלומים במרכז העיר. בפעולה נפרצה חומת כלא עכו ונמלטו ממנו 27 מחברי מחתרות האצ"ל והלח"י (לוחמי חירות ישראל).

האירוע התקיים בשיתוף המשרד לשיווין, עירית נתניה ו "רגעים" העמותה לחינוך בלתי פורמלי.

צילום יח"צ

Related Post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות