לקראת חג האביב/הפסח: עובדי קק"ל ממליצים לכם על מקומות טיול מיוחדים

3 0

לפניכם מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ . מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד

מרחב מרכז

טליה בקר, רכזת קליטת קהל באזור מנשה והשרון, מרחב מרכז קק"ל, ממליצה על המיקומים שלהלן לטיול מוצלח ומהנה: 

יער חורשים

יער חורשים משתרע על פני כ-2,700 דונם במערב השומרון, באזור שבו גבעות ההר מתמזגות עם מישורי השרון. זהו מרחב חשוב של טבע באזור מיושב בצפיפות, המעניק אוויר לנשימה לצמחים, לבעלי חיים וכמובן גם לבני אנוש. יער זה מהווה אחת מהריאות הירוקות המעטות שנותרו באזור השרון. קק"ל הכשירה ביער דרכים לרכב פרטי ושיבצה בו חניוני נופש ונקודות תצפית יפות הצופות אל השומרון ואל מישור החוף. מדובר ביער קהילתי, אשר בתמיכת קק"ל פועלת בו "סיירת נאמני יער חורשים" – קהילת נאמנים יוצאת דופן מתושבי הסביבה, המסייעת רבות לטפח את אתרי היער, להסיר מפגעים, להתריע מפני שריפות ולשמור על ניקיונו.

עין תאופיק מיכאל חורי ארכיון הצילומים של קקל

אתרים נוספים שתוכלו למצוא בסביבה – חורבת זכור, נחל קָנָה, חניון חזי ספיר, חניון הסוסים, חניון "מול האבוקדו".

איך מגיעים?

כניסה ראשית: ממחלף חורשים יוצאים מזרחה בכביש 5233 ונוסעים עד שער קיבוץ חורשים. לפני השער פונים צפונה (שמאלה) ונוסעים 750 מ' לכניסה הראשית ליער.

גישה ברכב לחניון חזי ספיר: נוסעים בכביש הגישה ליישוב נירית וממשיכים משער הכניסה עוד כ-700 מ' עד לחניון שנמצא מימין לדרך.

יער עירון

יער עירון מלווה את האגף המזרחי של כביש נחל עירון (ואדי ערה). ליד היישוב חריש נשארה חלקת יער יפהפייה של עצי בר מעורבים ביער נטוע. קק"ל סימנה ביער שבילי טיול. יש גם חניון פיקניק ונקודת תצפית הר אמיר, ליד היישוב קציר. מנדט הבריטי. החורש הטבעי, עצי אלון התבור הקשישים והיערות שנטעה קק"ל, מעניקים מקלט למגוון רחב של צמחים ובעלי חיים. קק"ל סימנה ביער שבילים מעגליים קצרים לכל המשפחה ושביל המתאים למיטיבי לכת.

מקומו הגיאוגרפי של יער עירון מקנה לו חשיבות אקולוגית רבה. היער נמצא ב"מחלף אקולוגי", צומת של מסדרונות אקולוגיים המקשרים את רמת מנשה והכרמל עם השומרון ויהודה מצד אחד ואת השומרון ועמק יזרעאל עם מישור החוף מצד שני.

העיר חריש, שנוסדה בלב היער ממש, אכן הקטינה מאוד את שטחו, אך דווקא על רקע זה חשוב לשמר את צוואר הבקבוק שנשאר. בישראל המתפתחת נותרו מדרום ומצפון לכאן רק "איים ירוקים", קטנים כל אחד מכדי לקיים אוכלוסיות חיוניות של צמחים ובעלי חיים. במצב הזה עולה מאוד חשיבותם של המסדרונות האקולוגיים שביניהם, המאפשרים מעבר של אוכלוסיות ומעניקים להם אוויר לנשימה.

יער מבוא חמה אריאל בן זאב, ארכיון הצילומים של קקל

היער הקטן, שעוטף את חריש, טרם נחקר דיו, אך כבר בסיור חטוף אפשר להיווכח שהוא ראוי לעמוד בזכות עצמו, גם בלי העילה של המסדרון האקולוגי. קחו למשל את האלונים שצומחים בו. ביער מתקיימים, לזה לצד זה אלון התבור, אלון מצוי ואלון התולע. זוהי תופעה נדירה למדי בישראל וכאן היא זוכה ל"שיא גינס" ממש – הנקודה הדרומית ביותר בעולם ששלושת מיני האלון האלה צומחים יחד. נקודת המפגש של מיני האלונים ממחישה את המגוון הגדול של הצמחייה באזור.

אתרים מיוחדים ביער- תצפית הר אמיר. חניוני פיקניק- חניון יער עירון (מונגש). אתרים נוספים בסביבה- נחל נרבתא ועמק נחל עירון (ואדי ערה).

איך מגיעים?

נקודת מוצא מחריש: נוסעים ממערב לכיוון חריש (כביש 611), חולפים מעל כביש 6 ופונים ימינה בפנייה הראשונה (דרך ארץ). במעגל התנועה הראשון פונים ימינה לרחוב אשל ומיד ימינה במעגל תנועה נוסף (רחוב גפן). במעגל התנועה הבא פונים שמאלה לרחב החניה הגדולה שליד תחנת משנה (תחמ"ש) חריש של חברת החשמל.

נקודת מוצא ממחצבת ורד: כ-800 מ' ממזרח למרכז מחלף עירון (כביש 65) פונים דרומה לפי השילוט המכוון למחצבת ורד. נוסעים כחצי קילומטר לכיוון המחצבה ופונים ימינה ליד מתקן מקורות וחונים ברחבת החניה שליד המתקן, סמוך ליער.

תמונה ראשית: יער עירון, מיכאל חורי ארכיון הצילומים של קק״ל

Related Post

קיץ לוהט

Posted by - 3 באוגוסט 2022 0
מופע מרכזי של הדג נחש ואנסמבל טרמולו, מופעי תיפוף עם הלהיטים הגדולים, סדנאות תיפוף לילדים ועוד.. במסגרת אירועי הקיץ שמקיימת עיריית נתניה…

ילדות בין אובדן לתקווה

Posted by - 25 באפריל 2022 0
עצרת משואה אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה עצרת הזיכרון לשואה ולגבורה של מכון משואה תיתן השנה זרקור על הילדים ובני הנוער…

חג החנוכה – חג הניסים והנפלאות, בפתח, והשנה, בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", מקבל החג משמעות מיוחדת. כמדי שנה מקיימת עיריית נתניה אירועים, הדלקת נרות ופעילויות לילדים ולכל המשפחה

Posted by - 6 בדצמבר 2023 0
בכיכר העצמאות יתקיים מדי ערב הפנינג חנוכה כיפי לכל הגילאים והדלקת נרות מדי ערב בשעה 17.00 ובמוצ"ש בשעה 19.00. חמישי…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות