זכויות להטבים ישראל 2020

4 0

החוק בישראל אינו מכיר בנישואים של זוגות חד מיניים ומגדיר נישואים בין אישה לגבר בלבד. דבר זה מחייב את הזוגות החד מיניים המעוניינים לחיות חיים משותפים ולהביא לעולם ילדים יחדיו לחיות תחת ההגדרה של 'ידועים בציבור' וגם זו לא הגדרה שניתנת להם בקלות ובמהירות בהשוואה לזוגות הטרוסקסואליים.

עו"ד ומגשרת דגנית אלישיב

עם זאת, השנים האחרונות מראות על נטייה שרק הולכת וגדלה של מערכת המשפט בישראל להגן על זכויותיהם של זוגות חד מיניים, וזה עוד צעד מבורך בדרך לשוויון חוקי מלא.

נכון להיום, בתי המשפט מגדירים זוגות חד מיניים תחת 'ידועים בציבור' אך הגדרה זו לרוב הינה על הנייר בלבד שכן כאשר יש נגיעה בתחומים כגון- מתן אזרחות לאחד מבני הזוג, אימוץ ילדים, קבלת תשלום מביטוח לאומי, קבלת אישור למשכנתא לרכישת דירה ואף דיני ירושה- יש צורך בפנייה חוזרת לבתי המשפט ואף לבג"ץ על מנת להסדיר עניינים אלה.

בשנים האחרונות כאמור, הרוח נושבת לכיוון חיובי עם תהליכים שמהווים אבן יסוד בדרך ארוכה ולא פשוטה של שוויון זכויות ותהליכים רבים שעוד לא הסתיימו.

דוגמא לכך היא הסכם זוגיות אשר אושר בין שתי נשים בשנת 2001 על ידי בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע. הגדילה השופטת לעשות כאשר הבהירה את החלטה בכך שהנשים שעמדו מולה עונות על ההגדרה 'משפחה' כפי שהיא רואה זו ושאין דבר בחוק המחייב שמשפחה תהיה רק גבר ואישה ולא זוג מאותו מין. אותו הסכם זוגיות קיבל תוקף של פסק דין והיווה תקדים להגשת בקשות לחיים משותפים של בנות זוג, לאחר שבעצם נקבע שזוג נשים המעוניינות לחיות יחדיו נופלות חתת ההגדרה של 'בן משפחה'.

בשנת 2006 הכיר לראשונה בית משפט לענייני משפחה בהסכם פרידה שחתמו זו נשים בהחליטו להיפרד והעניק לאותו הסכם תוקף של פסק דין, ממש כפי שניתן להסכם גירושין של זוג הטרוסקסואלי.

דוגמא נוספת היא כאשר בשנת 2006 משרד המשפטים הוציא טיוטה לפני ההגשה של הצעת חוק (להלן- תזכיר חוק) שבו זוגות חד מיניים יוכרו לצורך זכויות ירושה. כבר באותה שנה קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את הערעור של זוג אשר ביקש לאשר הסכם ממון אך נתקל בסירוב על ידי בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן בטענה שאינם נחשבים לזוג. בית המשפט בתל אביב קיבל את ערעור בני הזוג וטען כי הן אכן נחשבים ידועים בציבור ושעל בית הדין לענייני משפחה לאשר את הסכם הממון ביניהם.

בעוד זוגות הטרוסקסואליים שנישאים באופן אזרחי בחו"ל מקבלים מעמד של זוג נשוי בארץ, גם בסוג נישואים אלה לא מכירה המדינה, או יותר נכון לא הכירה, כאשר מדובר בזוגות חד מיניים.

בשנת 2005 חמישה זוכות גברים החליטו להתחתן בטורנטו, קנדה היכן שהחוק מאפשר נישואין חד מיניים. כאשר חזרו לארץ וביקשו להירשם במשרד הפנים במרשם האוכלוסין כזוג נשוי נתקלו בסירוב , בטענה שנישואיהם לא מוכרים על פי החוק במדינה ישראל. חמשת הזוגות עתרו לבג"ץ וזה חייב את המדינה לרשום את הזוגות כנשואים.

כיום לא מעט בתי משפט ושופטים מכירים ומעודדים תבנית משפטית חדשה לצורך מיסוד הזוגיות בין זוגות חד מיניים, ונותר לנו לקוות כי בעוד כמה שנים יוכר שוויון מלא לזוגות אלה בכל התחומים.


Related Post

כואב ואוהב

Posted by - 22 במאי 2019 0
עשרות אלפי אנשים צועדים מכיוון רכבת חיפה לעבר אצטדיון סמי עופר. בדרך מעורבים יחד צבעי הצהוב והאדום, הדגלים, החולצות והצעיפים.…

אינדקס קליגמי ועומס גליקמי

Posted by - 17 בינואר 2018 0
תופעת השמנת היתר, נחקרת באינטנסיביות רבה .אין ספק שהיא אחד הסימנים הבולטים של אורח החיים המערבי והמודרני הכולל את הרצון…

שפיץ מהיציע עם אפי ישראל

Posted by - 29 בינואר 2020 0
מכבי נתניה חזרה לחיים עם ניצחון 0:1 על הפועל חדרה – סיר הלחץ השתחרר במעט אך עדיין לא שקט במכבי נתניה, המאבק…

שפיץ מהיציע עם אפי ישראל

Posted by - 12 בדצמבר 2021 0
הפסד נוסף למכבי נתניה שמסתבכת בתחתית  סיר הלחץ מתחיל לבעבע, הקבוצה במקום 12 ולכולם ברור שהסגל הזה הוא בינוני…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות