10 בני אדם נהרגו בשבוע האחרון בתאונות דרכים. שלושת החודשים האחרונים (מאי, יוני ויולי) היו הקטלניים ביותר השנה והמגמה נמשכת גם בתחילת חודש אוגוסט, למרות הקורונה ומספר כלי הרכב הנמוך יחסית שנעים בכביש.
מאת : יאיר ישראל
העלייה בנפגעים ובהרוגים בחודשי הקיץ איננה מקרית. בחודשי הקיץ יותר אנשים מבלים בחופשה, בנסיעות ארוכות בכבישים פחות מוכרים, הילדים נמצאים מחוץ למסגרות, החום הכבד מגביר את העייפות בקרב הנהגים וקשה יותר להתרכז ורבים בוחרים לרכוב על אופניים או אופנועים. בחינת חמשת החודשים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים במהלך השנה חושף כי ארבעה מתוך חמישה חודשים עם מספר הנפגעים הגבוה הם חודשי הקיץ.
על פי ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס בבחינה של חמש השנים האחרונות (2015-2019), עולה כי בחודשי הקיץ והחופש הגדול (מאי-אוגוסט) ישנה היפגעות גובהה יותר בתאונות דרכים מאשר בחודשי החורף למרות שחודש מרץ הוא החודש בו נפגעו הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים במהלך חמש השנים האחרונות בערים – 6,390.
מהו החודש המסוכן בכל עיר?
· בנתניה נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא ינואר במהלכו נפגעו 190 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבא אחריו במסוכנות הוא מרץ במהלכו נפגעו 180 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
· בתל אביב-יפו נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא יוני (זו שנה שנייה ברציפות) במהלכו נפגעו בעיר 790 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבא אחריו במסוכנות הוא מאי במהלכו נפגעו 770 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
· בירושלים נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא יוני (זו שנה שניה ברציפות) במהלכו נפגעו בעיר 722 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבא אחריו במסוכנות הוא יולי במהלכו נפגעו 707 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
· בחיפה נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא אפריל במהלכו נפגעו 397 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבא אחריו במסוכנות הוא יולי במהלכו נפגעו 380 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
· בפתח תקווה נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא מרץ (זו שנה שנייה ברציפות) במהלכו נפגעו 277 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבאים אחריו במסוכנות הם מאי ויולי במהלך כל אחד מהם נפגעו 235 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
· בראשון לציון נמצא כי החודש המסוכן ביותר להיפגעות בתאונות דרכים הוא מאי במהלכו נפגעו 190 בני אדם בין השנים 2015-2019, הבא אחריו במסוכנות הוא ינואר במהלכו נפגעו 183 בני אדם בחמש השנים האחרונות.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בחינת נתוני ההיפגעות בכל עיר וישוב יכולים לסייע לרשויות לאתר את החודשים האדומים ואפשר פעילות מדויקת ונכונה לצמצום מספר הנפגעים. אנו נמצאים בשיאו של החופש הגדול, תקופה מרובת תאונות דרכים ולכן משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף הרשויות המקומיות חייבים לרכז מאמץ לצמצום מספר הנפגעים הגבוה בקרב האוכלוסיות בסיכון להיפגע בתאונות דרכים – ילדים, אזרחים וותיקים, רוכב אופניים רגילים וחשמליים ורוכבי האופנועים והקטנועים. ריכוז של מאמץ מצד הגורמים לצמצום התאונות בקרב אותן אוכלוסיות יכול להציל חיים. התקציבים למאבק בקטל בדרכים הולכים ויורדים ולכן ראשי הערים והרשויות חייבים להקצות יותר משאבים לאיתור נקודות התורפה בישובים ולטיפול מהיר ויעיל כדי להציל חיי אדם".
תמונה באדיבות PIXABAY