על סטרס, לחץ ומשקל הגוף

6 0

אנחנו עובדות, מנהלות, מבשלות, מסיעות, מחנכות ומבצעות אין ספור פעולות במקביל. האם הלחץ משפיע גם על משקל גופנו? התשובה: כן! כל הפרטים כאן

אנחנו מגדלות את הילדים סביב השעון (לעתים גם את בני הזוג…), מטפלות ומתחזקות את הבית וכמובן עובדות סביב השעון. הסטרס, או הלחץ היומיומי בו אנו נתונות, משפיע – גם אם הכל נעשה באהבה גדולה. הלחץ משפיע. לא רק על תחושת העייפות ומדד הלחץ –אלא גם על המשקל.

במצבי לחץ המוח מפריש שני הורמונים: אנדנלין וקורטיזון. כאשר האדרנלין מופרש, הריאות והשרירים מקבלים עדיפות באספקת חמצן כדי שיוכלו להתמודד ביעילות רבה יותר עם האתגר (בתקופה הקדומה הסטרס לרוב היה קשר למצב גופני). באותו הזמן שאר מערכות הגוף פועלות בקצב איטי יותר מהרגיל.

כאשר  קורטיזול, או בשמו העממי "הורמון סטרס", משתחרר, הוא מעלה את רמת השומנים והסוכרים בדם כדי לספק למוח ולשרירים אנרגיה רבה יותר.

הקורטיזול משפיע על השומן בזמן סטרס ובהחזרת הגוף למצב רגיל לאחר הסטרס. בזמן הסטרס גורם הקורטיזול לפירוק שומן והגברת הייצור של גלוקוז, הנגרם מפירוק חלבון מהשריר. לכן, שבזמן שיא הסטרס, התיאבון יורד ומערכת העיכול עובדת במינימום.

כאשר הסטרס המיידי עובר, רמת האדרנלין יורדת אבל רמת הקורטיזול נותרת גבוהה, וזאת כדי להביא את הגוף שוב לאיזון. אחת מהדרכים להחזיר את הגוף למצב נורמלי היא להגביר את התיאבון כדי להחזיר את הפחמימות והשומן ששרפנו בזמן הלחץ. זהו מנגנון הישרדותי של הגוף, שהוא חשוב מאוד, אבל בעידן השפע ואורח חיים מתוח לאורך זמן יוצר בעיות. לאורך זמן נוצרת מעין שחיקה של הבלוטות המפרישות את הקורטיזול והתוצאה היא הגברת תחושת הרעב ותשוקה למזונות מתוקים ושומניים. במקביל, האטה של חילוף החומרים בגוף וצבירת שומן.

הפרשת קורטיזול יכולה לא רק לגרום לעלייה במשקל, אלא גם להשפיע על המקומות בגוף בהם מצטבר השומן. רמה גבוהה של קורטיזול נוטה לגרום להצטברות שומן באזור הבטן יותר מאשר באזור אחר בגוף. הסיבה לכך היא, שבאזור הבטן תאי השומן  עשירים יותר בקולטנים להורמוני סטרס. שומן בטני הוא גם המסוכן והפחות בריא. אם לא די בזה, הרי שמחקרים מראים שנשים מפרישות יותר הורמוני לחץ בהשוואה לגברים שניצבים בדיוק מול אותם גורמי לחץ.

כדי להוריד סטרס, יש לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע וכן להסדיר שעות שינה ואף להתאמן על תרגילי נשימה – כמובן, לעבור לאורח חיים בריא יותר באמצעות תזונה מאוזנת המתאימה לצרכי גופכן. כתופעת לוואי, הסטרס יירד ואף תפחיתו במשקל בצורה מהנה, נכונה ובריאה. את כל הטכניקות אני מלמדת באופן אישי בקבוצות להרזיה ולאורח חיים בריא בראשותי.

*הכותבת, נועה פרומן, מפתחת השיטה "לאכול, לרזות וליהנות" בקבוצות או בפרטני. לפרטים: 054-4-666-016

 

תמונה ראשית:  להתמודד נכון עם הלחץ. צילום אילוסטרציה: Bigstock

Related Post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות