לא עוד לפשיטות רגל?!

4 0

המושג "פשיטת רגל" או במילים העממיות פש"ר, משנה כיוון לחלוטין בחודש ספטמבר 2019 – אז ייכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש..

אם שמעתם או הכרתם את המושג "פשיטת רגל", אז לא עוד: החל מחודש ספטמבר הקרוב, ייכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש, אשר בא להחליף את הליך הפש"ר המוכר לכולם.

מדוע בכלל הוחלט לחוקק חוק חדש?

"הגיע הזמן לחקיקה חדשה ומודרנית – כזו המתאימה לישראל 2019. מטרת החוק החדש הינה להסדיר את חובותיהם של החייבים בישראל, בצורה שתביא לשיקומם הכללי והכלכלי תוך שמירה על כבודם של החייבים ומניעת רמיסת זכויותיהם. מאידך, החוק החדש יקשה מאוד על אלה שנכנסו לחובות בחוסר תום לב".

מהם החידושים בחוק החדש אל מול הליך פשיטת רגל המוכר?

"ראשית, השינוי העיקרי הוא בהגדרות. חוק חדלות פירעון מגדיר חדלות פירעון גם לגבי חובות או התחייבויות עתידיות שהחייב אינו מסוגל לשלם. זאת אומרת, עד היום היה נהוג כי ככול ויש לכם כבר חובות הרי שתהיו זכאים להגיש בקשה לפש"ר. בחוק החדש תוכלו להגיש הבקשה גם אם עדיין לא הוגדרתם כחייבים אצל מי מהנושים ולפי המאזן אתם צפויים לקרוס. שינוי נוסף הוא בקבלת ההפטר. חייבים רגילים יקבלו הפטר תוך תקופה של כארבע שנים, בעוד חייבים חלשים יותר יוכלו לקבל הפטר תוך שנה. שינוי נוסף הוא בעמדת המדינה ודיני הקדימה בחלוקת הכספים לנושים אותם משלם החייב כצו תשלומים. המדינה לא תקבל עוד דין קדימה, מה שעשוי לשפר את סיכויי הנושים בעלי שעבוד צף, שהם בדרך כלל הבנקים. אקט זה עשוי להגדיל את הדיבידנד לבנקים, ובכך הנושים המובטחים בשעבוד לא ייפגעו או ייפגעו פחות – כנ"ל לגבי הנושים הרגילים הקטנים אשר אף הם מקבלים קדימות למדינה.

היכן מתנהלים ההליכים, האם זה גם בבית משפט מחוזי כמו בפשיטת רגל?

"חדלות פירעון עשוי להתנהל בשני טריבונלים: בלשכת הוצאה לפועל אצל הרשמים (ללא ערכה נוספת) בסכומים של עד לסך 150,000 ₪. חובות מעל ינוהלו על-פי רוב בבית משפט שלום המוסמך לכך ולא במחוזי כפי שהיה נהוג. האם זה טוב? ימים יגידו".

הכותב, עו"ד אייל קורסיה המתמחה בתחום הוצל"פ וחייבים. אין באמור במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי. טלפון: 050-6351208

Related Post

"לכל תרבות נכסים משלה"

Posted by - 18 ביולי 2018 0
השבוע התארחו בנתניה פסיכולוגים חינוכיים מכל הארץ המפעילים את התכנית "דרך חדשה", תכנית לאומית בין משרדית לקידום שילוב יוצאי אתיופיה.…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות