כך תיראנה בעתיד הערים בישראל?

5 0

תכנון אורבני מיטבי מושך לערים חלשות אוכלוסיות מבוססות, משפיע על מערכת החינוך והשרותים הקהילתיים ועל מיצובן של הערים במדד החברתי כלכלי. עתה, כשהבחירות לרשויות המוניציפאליות מאחורינו, זהו הזמן של ראשי הערים לבחון דרכים אופרטיביות לקידום התכנון העירוני שישפיע באופן ישיר ועקיף על שלל נדבכים בחיי הקהילה.

 מרבית הערים בישראל הצטרפו לאורך השנים למהלך ממלכתי של הכנת תכניות מתאר כוללניות- השאלה היא עד כמה אלה נועזות ויכולות דה פקטו להשפיע על העיר בהיבטים השונים. קצב גידול האוכלוסיה בישראל הוא מהגבוהים בעולם. האוכלוסיה מכפילה עצמה אחת ל-30 שנה ועל כן, על תכנית המתאר להתאים לפרק זמן זה. תכנית שאינה עונה על התחזיות הדמוגרפיות אינה שווה את הניר עליו היא כתובה. לאור הנתונים הללו, יעד גידול סביר צריך לעמוד על בין 50 ל-100 אחוזים וכישלון התאמת הפיתוח לגידול הצפוי עתיד להמשיך את עליית מחירי הדיור ולמחסור כרוני בפתרונות דיור.

הדמיה באדיבות V5 אדריכלים (3) הדמיה באדיבות V5 אדריכלים (1)

אחד התנאים לעיר מצליחה ומשגשגת היא יצירת מרחב ציבורי מתוכנן בקפידה ומתפקד נכון.  על כן יש לבחון, כבר היום, דרכים אופרטיביות להגדלת המרחב הציבורי בעיר העתידית במקביל לגידול הדרמטי במספר התושבים. הגדלת שטחי הקרקע ככל האפשר, הרחבת כבישים ומדרכות ותוספת גנים ומוסדות הם כורח, אך מה עושים כשהקרקע אינה מספיקה? המפתח הוא במחשבה יצירתית ונועזת.

 

אחת הדרכים הן שימוש בגגות המבנים וקומות ביניים מפולשות כמרחבים ציבוריים. כמו כן נכון ליצור רשת שבילי הליכה עילית בין גגות (דוגמת High-Line במנהטן) וכן, ניתן לשלב מוסדות ציבור במגדלים רבי שימושים המשלבים בין מסחר, משרדים ומגורים. כפועל יוצא עלינו להתרגל למשל לבתי ספר וגנים במבנים גבוהים עם חצרות משחקים על הגגות.

 

זאת ועוד,  השימוש במרחב התת קרקעי כיום מצומצם מתוך המחשבה כי הוא אינו מקנה איכות חיים סבירה- הוא חשוך, אינו מואר או מאוורר אולם ישנם שימושים רבים להם הוא יכול להתאים במדויק ביניהם שימושים לשנות הפנאי כדוגמת בתי קולנוע, מרכזי קניות, אולמות אירועים, חדרי כושר ובריכות שחיה. הטכנולוגיות המודרניות, שרק הולכות ומתקדמות מאפשרות הקניית איכות חיים גבוהה גם מתחת לאדמה ובמקביל, תכנון נכון יאפשר החדרת אור ואוויר טבעים גם לקומות המרתפים. לכל אלה יש כמובן להוסיף את מה שבמרבית העולם מתבצע כבר למעלה ממאה שנה- הסעת המונים.

 

את הגישה לבילוי שעות הפנאי יש לפתח בצורה יצירתית ובשתי מגמות מרכזיות. האחת: גידול בשעות הפנאי אל מול הגידול באוכלוסיה, הזדקנותה ועקב הירידה הצפויה בביקוש לשעות עבודה. השניה היא התפתחות טכנולוגית בתחום מתן שירותי פנאי. בערים צפופות מן הראוי לפתח שירותי בילוי לשעות הפנאי שאינם מצריכים מרחבים גדולים. את חדרי ההקרנה, המועדונים, חדרי הכושר המסעדות ובתי הקפה ניתן למקם בכל קומה ובכל בניין.

 

צילום תמונה ראשית: צלם סאם יעקובסון

 

Related Post

חיזוק מצוקי החוף

Posted by - 14 בספטמבר 2018 0
סוגיית חיזוק מצוקי החוף – עמדה במרכזו של ביקור שערך בנתניה חה"כ יואב קיש, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת.…

תעודת הצטיינות ללניאדו

Posted by - 19 במרץ 2019 0
תעודת מרצה מצטיין הוענקה ביום שלישי לשלושה רופאים בכירים בלניאדו מטעם הפקולטה לרפואה בטכניון. בית החולים לניאדו, המסונף לפקולטה לרפואה…

שוק הנדל"ן בעקבות המלחמה

Posted by - 7 במרץ 2024 0
במחקר אקדמי שערכתי לא מכבר במסגרת לימודי נדל"ן, בדקתי האם קיימת נוסחה בה אפשר להגיע במדויק להשפעתן של מלחמות על…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות