ויטמין ME: על ויטמינים ומינרלים שחשובים לנו

4 0

אולי קבוצת החומרים הזו נמצאת בקצה הפירמידה, אך למרות שאנו זקוקים להם בכמות מועטה ביחס לשאר החומרים, אנו ללא ספק זקוקים להם. צריכה נמוכה של ויטמינים ומינרלים עלולה לשבש את התפקוד היום יומי שלנו ואת בריאותן של מערכות הגוף שלנו. כדי לעשות לכם סדר, אספנו את שלושת הוויטמינים הראשונים לפי האלף-בית הלועזי, למרות שכולם חשובים באותה המידה. אז בארוחה הבאה, חשבו על שלושת האותיות והפכו כל צלחת למגש בריאות, כי לפני שקופצים לבית המרקחת כדאי לעשות סיבוב בסופר ולראות איזה תוספים מוכרים במדפי הירקות.  

A

ויטמין A הוא ויטמין חיוני לגופינו למרות שהוא לא יודע לייצר אותו בעצמו. זהו ויטמין נוגד חמצון עצמתי הנאבק ברדיקלים חופשיים בדם, ולכן יש לו תפקיד חשוב במערכה. כמו כן, הוא משמעותי להתפתחות תקינה, לחיזוקה של מערכת החיסון ולבריאות העור. בנוסף, הוא אחד החומרים האחראיים על שמירת תקינותן של הרקמות הריריות באיברים השונים בכללם העיניים, הקיבה ואיברי המין. בעוד שהגוף לא מסוגל לייצר אותו, הוא בהחלט מסוגל לאגור אותו במחסנים, ולכן, באותו האופן שבו נרצה להימנע מחוסר שלו- נרצה להימנע גם מעודפים. מקורות צמחיים לויטמין A תוכלו למצוא בירקות כתומים- גזר הוא ממפורסם שבהם, אך גם בטטה ודלעת מכילות כמות יפה שלו. ואם דווקא מתחשק לכם מתוק, התפנקו באחד מירקות העונה הכתומים- פפאיה, מנגו או שסק עסיסי.

B

ויטמין B אינו ויטמין יחיד ובודד. זוהי קבוצה, או קומפלקס, אשר לכל אחד תפקיד ייחודי במערכת, נפרט כאן על חל מבני המשפחה. כך למשל, בעוד לוויטמין B1 תפקיד חשוב בחילוף חומרים תקין ובתפקוד של מערכת העיכול והעצבים, וויטמין B2 חיוני לבריאות השיער והעור, ולפעילות תקינה של העיניים. בין היתר, תוכלו לצרוך אותו באמצעות קטניות, ירקות ירוקים ועלים ירוקים. ויטמין B9, הידוע גם בשם הבמה שלו- חומצה פולית, מעודד את ייצור כדוריות הדם האדומות ולכן ידוע בחשיבותו במיוחד עבור נשים בהריון. כמו כן, בדומה לשאר בני משפחתו, הוא מחזק את פעילות מערכת העיכול והעצבים. סימנים נפוצים לחסר ב B12 הם עייפות, לחץ דם נמוך ובעיות זיכרון. מקורות טובים לחומצה פולית הם תרד, מגוון אגוזים, וירקות עליים כמו מנגולד, לדוגמה. ויטמין B12, אחד הכוכבים הידועים במשפחה, הוא חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים ולוקח חלק בייצור כדוריות הדם האדומות. על אף שהוא מצוי באופן טבעי בחיידקים הנמצאים באדמה, לרוב הוא מצוי במזונות מן החי. כ- 90% מהאוכלוסייה יסבלו ממחסור בוויטמין בתקופה כזו או אחרת של חייהם, צמחונים וטבעונים סובלים ממחסור מובהק לעומת אנשים שאוכלים בשר, ביצים וחלב. אך אל דאגה, כל עוד תקפידו לקחת תוסף, בריאותכם האיתנה תישמר.

C

ויטמין C, למרות שהוא אולי אחרון ברשימה הזו, הוא אחד השחקנים הראשיים בשמירה על בריאותנו. מלבד היתרונות הרבים שיש לו בפני עצמו, הוא מסייע לספיגה יעילה של מינרלים חשובים כמו אבץ, ברזל וסידן במעיים. ויטמין זה הוא בעל חשיבות מיוחדת עבור צמחונים, טבעונים ואנשים אשר מוותרים על בשר אדום. הוויטמין שמקושר בעיקר למיץ תפוזים, הוא נוגד חמצון חזק ביותר אשר מאט ואף עוצר במקרים מסוימים את פעילות הרדיקלים החופשיים בגוף. לא רק זאת, גיבור היום שלנו גם מגביר את שחרורם של נוגדי חמצון חשובים כמו וויטמין E לדוגמה, מה שמסייע לכל מערכות הגוף לנצח מערכה אחר מערכה. תקינה. מלבד בתפוזים, תוכלו למצוא כמויות יפות שלו בפלפל אדום, ברוקולי, כרוב אדום, כרוב ניצנים וגויאבה טרייה.

Related Post

כלי נגישות