לאורך השנים האחרונות עברה מחלקת רישום הנישואים בנתניה תהליך התחדשות, עם מרכיבים טכנולוגיים חדשים שנכנסו למחלקה ומעבר למבנה חדש בעיר. הרב משה ניזרי, מנהל המחלקה, מספר איך השינויים שנעשו מסייעים לזוגות המצויים לפני חתונתם".
לא מעט זוגות מאושרים שמצויים על סף הרגע בו הם מתאחדים בברית הנישואין פגש הרב משה ניזרי לאורך הקריירה שלו. מי שנמצא במחלקת רישום הנישואים במועצה הדתית בעיר נתניה מזה עשרים שנה, ומנהל אותה כיום, הספיק לסייע ללא מעט מהזוגות האלה בדרך אל החופה. אך לאורך החודשים האחרונים, עם המעבר של מחלקת הנישואים במועצה אל משכנה החדש ברחוב פינסקר בעיר, ולצד החידושים הטכנולוגיים שהוכנסו בהדרגה למחלקה ונועדו כדי להקל על הזוגות המעוניינים להתחתן בהליך, הרב ניזרי רואה את אותם זוגות גם הרבה יותר מחויכים ונינוחים.
"המעבר למבנה החדש שלנו ברחוב פינסקר, שכולל גם חדרים מרווחים לנוחות הציבור וכן דרכי גישה ושירותים משופרים לבעלי מוגבלויות, סימל את ההתחדשות שעברנו" מספר הרב ניזרי, "כל המהלך נעשה מאז שהגיע לכאן ראש המועצה הדתית, מר אשר אוחנה, שהתחיל את התהליך והכניס הרבה דברים חדשים למועצה ובין היתר למחלקת הנישואים. אני חושב שהשירותים שאנחנו מעניקים היום לציבור הם טובים ויעילים יותר, וחוסכים לזוגות המצויים לפני חתונתם זמן רב והתעסקות מרובה בבירוקרטיה".
אחד מבין השינויים שהכנסתם הוא טכנולוגי. איך שילבתם את הטכנולוגיה אצלכם?
"יש מספר תהליכים טכנולוגיים שעשינו. כיום כשזוג מעוניין לפתוח תיק נישואים, הוא יכול לעשות את מרבית הפעולות דרך האתר. כל מה שצריך זה לפתוח פנייה דרך האתר, ובתוך חצי יום נציג שלנו חוזר אליהם ומפרט להם את כל הדברים שהם צריכים להגיע איתם אלינו. אם יש איזה שהם מסמכים חסרים הם מקבלים דיווח על כך עוד לפני שהם מגיעים ולכן כל העניינים הבירוקרטים יכולים להיות מסודרים בפעם אחת שהם מגיעים אלינו. זה חוסך המון זמן עבור הזוגות".
מעבר לכך השקתם גם מערכת חדשה שמסייעת לזוגות נכון?
"יש לנו את המערכת שנקראת 'שירת הים'. זו מערכת שאפשרה לנו להעביר הרבה דברים לפלטפורמה ממוחשבת, שם הזוגות יכולים לבדוק הכול, כולל את הרב שהם מעוניינים שישיא אותם. זה חוסך הרבה ריצות לבתי הדין והגעה למחלקת רישום הנישואים. בעזרת מערכת 'שירת הים' מחוברות כל המועצות הדתיות בארץ והדבר מייעל את התקשורת ביניהן".
איזה עוד שינויים הכנסתם כדי לייעל את התהליכים?
"היום למשל, אם יש זוג שמעוניין ברב מסוים לחתונה שלהם, הם יכולים לבדוק האם הוא מאושר באתר האינטרנט ויכולים להינשא עם כל רב בתנאי שהוא מאושר על ידי רב העיר שלנו, הרב קלמן בר. בנוסף, אנחנו מקיימים הדרכת כלות פעמיים ביום ומאפשרים לנשים לבחור מתי נוח להן יותר לעשות את הדרכת הכלות בבוקר או בערב. אנחנו גם מקלים על זוגות שבהם הגבר או האישה לא מתגוררים בנתניה, וחוסכים להם הרבה מהבירוקרטיה של להביא תעודת רווקות אלינו".
אתה באופן אישי נמצא כמעט עשרים שנה במחלקה. איך מגיע לידי ביטוי הניסיון שלך?
"לפני שהגעתי לכאן עברתי את המבחנים הנדרשים. אך מעבר למבחנים כדי לבצע את התפקיד דרוש הרבה ניסיון. היום אני יודע בדיוק למי להפנות את הזוגות בכל בעיה שהם נתקלים בה. אני מכיר את הבעיות ההלכתיות שקיימות אצל חלק מהזוגות ויודע איך לפנות, לבדוק ולפתור את אותה בעיה בצורה יעילה כדי להקל בתהליך".
איך התחושה שלך לעבוד מול כל כך הרבה זוגות לפני הנישואים לאורך הקריירה?
"זאת תחושה מאוד טובה. אנחנו עושים את העבודה שלנו בשמחה ומקבלים כל זוג כדי לעזור להם בדרך לנישואים שלהם. יש אפילו זוגות שאנחנו מכירים את ההורים שלהם שגם עברו אצלנו וזו הנאה גדולה לעשות את העבודה הזאת".