שיעול – כל מה שאתם חייבים לדעת: סליחה, לח או יבש?

5 0

רשמית החורף כבר איתנו ועמו גם שלל וירוסים וחיידקים הגורמים לאחת התלונות השכיחות ביותר בפנייה לרופא המשפחה. אין כמעט תינוק, ילד או מבוגר שעוברים את העונה הזו בלי הסימפטום המעצבן הזה: שיעול!

עונת החורף נושאת עמה וירוסים רבים. קשה להתעלם גם מהשיעולים הקודחים, שמפרים את השלווה, מקשים על הנשימה ופוגעים באיכות החיים. אך תתפלאו לדעת, שמנגנון השיעול (וגם הצטננות) הוא דווקא אחת התכונות המופלאות של גוף האדם, להיפטר מגורמים (חיידקים, רעלים עודפים, פסולת ויתר ווירוסים מהגוף) הפולשים מבחוץ ועלולים לפגוע בדרכי הנשימה, בריאות ובגוף כולו. השיעול תורם למערכת ההגנה הפיזיולוגית, אך עשוי לעורר דאגה אם מדובר בשיעול חריף או כרוני שלא חולף וגורם לאי נוחות ומתגבר במהלך היום, במיוחד בשעות הלילה ומקשה על השינה.

האזור במוח ששולט במנגנון השיעול קרוי הגרעין הבודד המוארך והוא נמצא בגזע המוח. בעוד ששיעול הוא רפלקס טבעי בגוף ותסמין מקובל כאשר יש מחלה חריפה של דרכי הנשימה או שהוא נוצר לאחר שאיפה של מזון או שתייה בשוגג לדרכי הנשימה, שיעול אקוטי או/ו מתמשך מעל חודשיים רצופים עשוי להיות תסמין למחלות כרוניות, אסתמה או לאלרגיה ודורש כמובן בירור רפואי כמו צילום חזה ולעיתים בדיקה של רופא ריאות.

כך או אחרת, במהלך השיעול אנו שואפים את האוויר ונושפים אותו בלחץ גבוה ובמהירות עצומה, לעתים גדולה מ-100 קמ"ש. לחץ זה מאפשר למעשה לפלוט החוצה כיח ורסיסי רוק המכילים שיירים של נגיפים עם תאי דם לבנים הנלחמים בהם, או באופן שכיח יותר את הווירוסים. השיעול, כאמור, נועד להיפטר מהכיח הזה, כשלרוב שיעול נגיפי (ויראלי) מלווה בתקופת חום קצרה של עד שלושה-ארבעה ימים, והשיעול בדרך כלל מחמיר או מתגבר דווקא בלילה.

 

שיעול יבש או לח

נהוג להבחין בין שני סוגים מרכזים של שיעול: שיעול רטוב שהוא שיעול ליחתי ויצרני המכונה גם "שיעול פרודאקטיבי" ולרוב נגרם על ידי הצטננות או שפעת ומלווה בסימפטומים כמו נזלת ו… עייפות. שיעול יבש הוא למעשה שיעול ששכיח במצבים אלרגניים או מגיע עם זיהומים נגיפיים כמו הצטננות ושפעת, בעקבות נזלת מתמשכת. שיעול כזה מתחיל לרוב בתחושת גירוי או דגדוג בדרכי הנשימה. כאשר נוצרת דלקת בדרכי הנשימה העליונות, למשל כתוצאה מנגיף נשימתי כמו שפעת, המוח מפרש את הנפיחות של דרכי הנשימה כאילו מדובר בגוף זר, והוא מנסה להסיר אותו על ידי הפעלת מנגנון השיעול. גם תרופות מרשם שונות וגורמים אטמוספריים כמו אבק, עשן ואוויר קר יכולים לגרום להופעת שיעול מסוג זה. הבעיה בשיעול יבש שהוא לא יעיל. כלומר, הוא לא מייצר ליחה ולכן הוא לא באמת תורם בהגנת המערכת החיסונית.

 

שיעול טורדני

בטיפול בשיעול חשוב כאמור לברר מהו מקור השיעול ולטפל בו. קיימים, כמובן, טיפולים שונים לשיעול, תלוי בסוג השיעול. בשיעול עם ליחה נהוג לטפל בתרופות מכייחות אשר מדללות ליחה ומסייעות בהוצאתו למשל: מפארמול אף ושיעול, דקסמול קולד, טוסין די אם, רסיל, ראולין, סיראן, ראונאק, מוקוליט, מוקוטריט וסולבקס או מווקס. תכשירים אלה נועדו לפרק את הליחה ולהקל על הוצאתה ממערכת הנשימה. יש להיזהר בשימוש בהם אם סובלים מכיב קיבה עיכולי וגם מי שסובלים ממחלות שונות כמו סוכרת לא יוכלו להשתמש בתכשירים מכייחים ובכל מקרה, הוא מומלץ השימוש רק מגיל שנתיים ומעלה.

לדיכוי שיעול יבש נהוג להשתמש בתרופות על בסיס קודאין, שנחשב חומר נוגד שיעול. בין התכשירים שניתן להשיג רוקסט וקוד אקמול 10/500. תרופות נגד שיעול בעייתיות לשימוש אצל ילדים, כי במינון גבוה הן עשויות לגרום להפרעות בקצב הלב, לעלייה בלחץ הדם ולבעיות שונות נוספות. בנוסף, חשוב לציין כי השימוש בקודאין יכול לפגוע בערנות. כמו כן, בשימוש ממושך עלולה להתפתח תלות לקודאין. תכשירים נוספים שיכולים לעזור בגזרה זאת הם: סימפוקל, פאראמול אף ושיעול, אקמול צינון ושפעת, דקסמול קולד, תרודקס, טוסין די.אם.

לצד התכשירים הרפואיים הלכה והתפתחה בשנים האחרונות גם נישת תכשירים טבעיים שיכולים להקל על השיעול: כמו למשל, טננבלוט, סמבוכול, סנטהספינה, לייף טוס פרו, לייף ווינטר שילד, הרבליס, דסימיקס ואלדרבלוט.

sh2

גרינטוס, מקל טבעי. צילום אלון גנון

עם ילדים כמובן שעדיף לא לקחת סיכונים ולנסות סירופים המתאימים לגילאי שנה ואילך, כמו גרינטוס של היצרנית האיטלקית ABOCA, הנחשב למותג השיעול המוביל באיטליה. בארץ המגף נמכרים מדי שנה כ-3.3 מיליון סירופים של המותג האמור המבוסס על הרכבים מולקולריים צמחיים ודבש – 100% דבש וצמחים ונטול גלוטן. הסירופ, למעשה, יוצר שכבת מגן הנצמדת לרירית ופועלת כחיץ וכך מגנה על דרכי הנשימה העליונות מגורמים חיצוניים מגרים, הוא מלחח את הרירית ואת הליחה ומקל על הפרשת הליחה ומווסת אותה ומרגיע את השיעול. גרינטוס הייעודי לילדים מתאים לשיעול יבש או ליחתי, אקוטי וממושך. היתרון הבולט מעבר לכך ולרכיבים הטבעיים, זה שהוא מתאים גם לשיעול יבש וגם לשיעול לח וכן לשיעול אקוטי ממושך. לילדים בגילאי שנה עד שש מומלץ ליטול כפית אחת לאחר הארוחה ולגילאי 6 ומעלה מומלץ ליטול כ-2 כפיות פעמיים-ארבע פעמים ביום. בניגוד לתוספי תזונה שאינם בעלי התוויה רפואית חוקית, יעילותו הוכחה במחקרים והוא רשום במשרד הבריאות.

ואם בענייני דבש עסקינן שהרי מחקר שערכה בעבר קופת חולים כללית, מצא שדבש יעיל נגד שיעול לילי אצל פעוטות (מעל שנה) וילדים עד גיל שש. במחקר הזה נמצא כי לפעוטות שקיבלו מנה של 10 גרם דבש, השקולה לכפית גדושה, חל שיפור ניכר – הן מבחינת חומרת השיעול והן בתדירותו. המחקר האמור בוצע בשיתוף המרכז הארצי לדבוראים במשרד החקלאות, ומומן על ידי מכון מטרנה למחקר ולקידום תזונת התינוק וממצאיו אף התקבלו לפרסום בכתב עת רפואי. סגולות הריפוי בדבש קשורות בין השאר בנוגדי חמצון המצויים בו, ובהם ויטמין C וחומרים המכונים פלבנואידים, מונו-פנולים ופולי-פנולים. למעשה ככל שהדבש כהה יותר, כך הוא מכיל יותר נוגדי חמצון המטפלים בתהליך הדלקתי הגורם לשיעול. בנוסף, דברי מתיקה הדומים לדבש מגרים בפה סיבי מתיקות הסמוכים לסיבי העצב הקשורים בשיעול.

התמונה הראשית באדיבות pixabay

Related Post

הזמן לפנק

Posted by - 20 בפברואר 2018 0
הכיתה הקטנה בקמפוס חגגה את יום המשפחה בדרך מוחשית וללא מילים את ערך "המשפחה", פשוט לפנק,לפנק, לפנק את ההורים המקסימים.התלמידים…

בליגה של הגדולים

Posted by - 23 באוגוסט 2021 0
ראש העיר, מרים פיירברג –איכר: "אנו משקיעים משאבים רבים במערכת החינוך, מפעילים תכניות מגוונות, תוך תמיכה בתלמידים ובצרכים השונים ומתן…

מצטיינים גרסת נתניה

Posted by - 16 במאי 2022 0
21 אנשי ונשות חינוך מצטיינים ממחוז תל אביב שהתבלטו בעשייתם החינוכית במהלך שנת הלימודים תשפ"א, קיבלו תעודות הוקרה ממנהלת מחוז…

עידן הזה"ב

Posted by - 20 בנובמבר 2019 0
נחנך בבית הספר שמרית אור מרחב פעילות המקנה ניסיון מעשי בתחום הזהירות בדרכים; המרכז על שמו של הנער עידן צחייק…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות