שומרים על חופי ישראל נקיים: לכלכתם? נקנסתם!

4 0

מנתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה למחצית השנייה של חודש יוני עולה, כי 92.4% מהחופים הפתוחים בישראל דורגו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" – לעומת 85% בתקופה זו בשנה שעברה. בין הערים הנכללות במבצע אכיפה מוגבר גם העיר נתניה.

מאת חן כהן

לקראת שיא עונת הקיץ, המשרד להגנת הסביבה מסייע לרשויות החופיות ברחבי הארץ בתגבור פעולות אכיפה לשמירה על ניקיון החופים במסגרת תוכנית "חוף נקי" של המשרד בסכום של כמיליון שקל. תמיכה זו תאפשר 7,458 שעות פיקוח של שוטרי משטרת ישראל בחופי הארץ, מצפונה ועד דרומה, במהלך חודשי הקיץ.

הסיוע ניתן באמצעות תגבור כוח הפיקוח על-ידי שוטרי משטרת ישראל, אשר ילוו את הפקחים מטעם הרשות החופית בפעולות הפיקוח ואכיפה, במטרה ליצור הרתעה מול משליכי פסולת בחופי הים המוכרזים והפתוחים ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית. בשנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה קיבל דיווחים מהרשויות החופיות כי הסיוע מפחית את כמויות הפסולת בחופים באופן משמעותי, ובעקבות הסיוע מנהלי החופים התמודדו עם פחות פסולת בחופים בסוף יום אכיפה.

16 הרשויות המשתתפות בפעולות האכיפה הממוקדות: נתניה, הרצליה, מועצה אזורית חוף הכרמל, מועצה אזורית עמק חפר, אשקלון, מועצה אזורית מטה אשר, איגוד ערים כינרת, אשדוד, נהריה, טירת כרמל, עכו, חיפה, תל-אביב יפו, מועצה אזורית חוף השרון, אילת והמועצה האזורית חוף אשקלון.

במהלך חודשי הקיץ של שנת 2022, במסגרת תוכנית "חוף נקי", תגברה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית את האכיפה באמצעות שוטרי משטרת ישראל, ובמסגרת זו דווח על 411 פעולות פיקוח ואכיפה בתחומן של הרשויות החופיות (ובהן איגוד ערים כינרת). במהלך פעולות אלו הוטלו כ-7,355 קנסות, מתוכם כ-1,305 קנסות על עבירות ניקיון.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני מדד חוף נקי למחצית השנייה של חודש יוני 2023, שלפיהם 92.4% מהחופים הפתוחים (הבלתי מוכרזים לרחצה) שנמדדו במדד דורגו "נקיים" עד "נקיים מאוד" בדומה למדד הקודם, לעומת 85% במדד באותה התקופה אשתקד. המדד מבוצע בכל שבועיים. לראשונה השנה כל הרשויות החופיות ורשות הטבע והגנים קיבלו ציון ממוצע נקי או נקי מאוד במדד חוף נקי.

תוכנית חוף נקי היא תוכנית פעולה לאומית לטיפול בבעיית הפסולת הימית בישראל, ונגזרת מדרישות אמנת ברצלונה. תוכנית חוף נקי פועלת בראייה כוללנית לטיפול בבעיית הפסולת בסביבה הימית והחופית, בדגש על הסברה לציבור הרחב על הצורך למנוע מפגעי פסולת ימית ובעיקר פסולת פלסטיק, שהיא עיקר הפסולת בישראל.

שנת 2023 היא השנה ה-18 של תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. מטרת התוכנית היא למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים על פי מחויבות בין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

שנת 2022, שהייתה השנה ה-17 של תוכנית חוף נקי, הייתה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הפתוחים והלא מוכרזים לרחצה. 81.8% מהחופים הוגדרו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר הושקה התוכנית. בכך תכנית חוף נקי השיגה, ואף יותר מכך, את יעד התוצאה של 75% מהחופים נקיים 70% מהזמן לשנת 2022. תוכנית חוף נקי, על שלל מרכיביה הביאה לשיפור משמעותי חסר תקדים במצב ניקיון החופים הפתוחים לאורך השנה.

בואו נימנע מלהביא פסולת פלסטיק לחופי הים ונשמור על החופים של כולנו נקיים!

צילום – מייקל טיבי

Related Post

כלי נגישות