שומרים על בריאותנו הנפשית בזמן המלחמה!!

0 0

מאת: עו"ד ירדן שלומי.

מלחמת 'חרבות ברזל' גרמה לעליה של סוגיות רבות המשתנות ממשפחה למשפחה, למשל בחלוקת זמני השהות בזמן מלחמה, גיוס מי מההורים למילואים, במקרים מסוימים פינוי ממקום המגורים והארכת הנסיעות בדרכים, שינוי קיצוני ביכולת השתכרות ועוד. אל נושאים אלו מצטרפות דילמות נפשיות, ההולכות ומתעצמות אל נוכח המציאות בה אנחנו נמצאים.

עו"ד ירדן שלומי, העוסקת בדיני משפחה, משתפת את "השבוע בנתניה" כי מאז פרוץ המלחמה מתמודדים רבים מאיתנו עם התקפי חרדה, תופעות של דיכאון או פוסט טראומה. אך יש לזכור כי גם ביומיום ובשגרה אנשים מתמודדים עם תופעות אלו. בסופו של דבר, עיקרון העל המכריע בכל החלטה שתתקבל הוא 'טובת הקטינים'. מצד אחד, טובת הילדים תמיד תהיה לשמר קשר עם כל אחד מההורים, ומצד שני, ייתכן שבנקודת זמן מסוימת, בנסיבות מסוימות, טובת הילדים נסוגה מפני הצורך במוגנות שלהם. ייתכנו גם מקרים שבהם מדובר בסכנה פיזית או נפשית עבורם.

כיצד בית המשפט מתייחס למקרים שבהם אחד ההורים מתמודד עם מורכבות נפשית?
העקרונות המנחים את בית המשפט בהכרעה בסוגיה רגישה זו טמונים דווקא במודעות של אותו אדם למצבו. בית המשפט בודק האם ההורה מבין לוקח אחריות ומטפל במורכבות שלו. מעבר לכך, האם יש לאותו אדם רשת תמיכה משפחתית. כמובן שהעקרונות הללו צריכים להתיישב עם טובת הילד.

דרך ההתמודדות של ההורה עם המורכבות הנפשית היא מכרעת. הורה שמודה שסובל מבעיה ואכן מטפל בה במטרה לשוב אל הקשר המיטיב עם ילדיו- סיכויו לשמירת קשר עם ילדיו גבוהים מאוד. בית המשפט מתייחס בחיוביות, בהבנה ובסלחנות לאדם שפונה לעזרה ומבין את מצבו.

מהן ההמלצות להורים גרושים המתמודדים עם מורכבות נפשית?
מלבד נטילת האחריות ופנייה לטיפול, חשוב לפעול בשקיפות. לא צריך לדאוג מחשיפה מול בית המשפט. אם הורה לא רוצה להיות חשוף מול ההורה האחר – זה בסדר כי מדובר במצב שיש עליו חיסיון רפואי – ניתן להגיש מסמכים באופן חסוי לבית המשפט. לדברי עו"ד שלומי, במקום שבו ההורה השני מתנגד למפגש עם הילדים ודורש מפגשים במרכז קשר, רצוי לחתור למינוי

אפוטרופוס לדין כדי שגם הוא ייתן את חוות הדעת שלו. אפוטרופוס לדין הוא עורך דין שמתמנה מטעם הסיוע המשפטי ומייצג את טובתם ורצונם של הקטינים.

כיצד ניתן להגן ולסייע לילדים הנמצאים במצב זה?

המטרה העליונה היא שמירה על טובתם של הילדים, וחשוב להיזהר שלא להעביר לילדים את נטל ההחלטה האם לפגוש את ההורה השני או לא. כמובן שהדברים משתנים בהתאם לגילו של הילד. בכל מקרה ההמלצה להורים גרושים המתמודדים עם מצבים כאלה היא לא להסס ולפנות להדרכה הורית, בין אם בקהילה ובין אם באופן פרטי. הדרכה צריכה להיות בראי המורכבות הזו, לכוון את ההורים כיצד להעביר את המסרים לילדים בצורה שלא תכניס אותם לתהיות ותמנע מהם ודאות כי גם כך מדובר על תקופה מורכבת וקשה.
אנחנו צריכים לשים לנגד עינינו את מטרת העל: שמירה על יציבות ושגרה כפי שהיו לפני שהתעורר המשבר.

עוד ירדן שלומי. צילום נתי חדד

Related Post

שפיץ מהיציע / אפי ישראל

Posted by - 25 באפריל 2018 0
החלום לנקום בבאר שבע ולעצור אותה בדרך לאליפות, הפך לחלום בלהות. באר שבע רקדה על הדשא והביסה את נתניה 5:1…

שפיץ מהיציע עם אפי ישראל

Posted by - 31 בינואר 2018 0
  מכבי נתניה חזרה לנצח כשגברה 1:2 על בית"ר ירושלים * לאחר ההדחה מהגביע בהפסד מול אשדוד 0:2 הניצחון על…

מעצמת לקרוס

Posted by - 13 בפברואר 2018 0
לקראת אליפות העולם בלקרוס שתתקיים בישראל בחודש יולי בעיר נתניה, הגיעו ביום רביעי האחרון  ג'ים שר, מנכ"ל התאחדות הלקרוס העולמית…

שנה טובה לעלייה לישראל

Posted by - 8 בנובמבר 2021 0
נתניה תקלוט 1,970 עולים חדשים למרות מגבלות הקורונה: מתחילת 2021 עלו ארצה כ-20 אלף עולים חדשים * הרוב הגיעו ממערב אירופה וצפון…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות