פגיעה בתאי המוח: לאילו זכויות זכאים חולים באטרופיה מוחית?

4 0

אטרופיה מוחית היא מצב שבו המוח מתנוון וחלה ירידה בגודל או במסה שלו. הפחתה זו בנפח המוח עלולה להוביל למגוון של ליקויים קוגניטיביים, מוטוריים ותחושתיים, בהתאם לחומרת האטרופיה ולמקומה. ניוון מוחי זה יכול להתרחש כחלק מתהליך טבעי של הזדקנות, אך הוא גם עלול להיגרם בגלל שלל מצבים רפואיים שונים כמו מחלות ניווניות, פגיעה מוחית טראומטית, זיהומים והפרעות בכלי הדם. מהם הגורמים למצב ואילו זכויות עומדות לצד הסובלים ממנו? הינה כל הפרטים החשובים בנושא.

מה גורם לאטרופיה מוחית?

אטרופיה מוחית עלולה להופיע בעקבות כמה גורמים:

1. מחלות נוירודגנרטיביות

2. פגיעה מוחית טראומטית (TBI)

3. זיהומים

4. הפרעות כלי דם

5. גורמים גנטיים

תסמינים של אטרופיה מוחית

הסימפטומים של ניוון מוחי יכולים להשתנות במידה רבה בהתאם לגורם למחלה זו ולאזורי המוח המושפעים. אלו הם התסמינים הנפוצים של אטרופיה מוחית:

  • ליקוי קוגניטיבי כגון אובדן זיכרון, בלבול וקשיי ריכוז
  • ליקויים מוטוריים לרבות חולשה, רעידות וקושי בתיאום תנועות
  • הפרעות חושיות כגון שינויים בראייה, בשמיעה או בחוש המישוש
  • שינויים במצב הרוח כולל דיכאון, חרדה או עצבנות
  • קושי בדיבור ושפה

זכויות החולים ותמיכה בחולי אטרופיה מוחית

לאטרופיה מוחית יכולה להיות השפעה מהותית על איכות החיים של החולים בה, ולכן חשוב שהחולים במחלה והסביבה הקרובה להם יהיו מודעים לזכויותיהם ולתמיכה העומדת לרשותם. מהן הזכויות של חולי אטרופיה מוחית?

קצבת נכות כללית

קצבת נכות ניתנת מהמוסד לביטוח לאומי לכל מי שמוגדרת לו נכות רפואית העולה על 60%. האחוזים נקבעים על ידי הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. כמו כן, הוועדה מעריכה את כושר העבודה של החולה ובודקת את גובה ההכנסה שלו. לפי כל הקריטריונים האלו נקבע אם החולה זכאי לקצבת נכות ומהו היקף הקצבה.

קצבת שירותים מיוחדים

קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה הניתנת לחולים הזקוקים לסיוע בפעולות יום יומיות כמו התלבשות, רחצה, התניידות ועוד. הקצבה ניתנת לחולים הזקוקים להשגחה מתמדת, בין היתר כדי למנוע מהם לסכן את עצמם ואת סביבתם.

קצבת ניידות

חולי אטרופיה מוחית המתקשים להתנייד וללכת באופן עצמאי זכאים לקבל קצבת ניידות. קצבת ניידות ניתנת לכל מי שלוקה במוגבלות קשה בכושר הניידות וההליכה שלו, והיא מוענקת בנוסף לקצבת נכות. נכה המוכר כזכאי לגמלה זו יכול לקבל גמלה כספית והטבות כמו תו נכה, הנחות בתשלומים, הלוואה עומדת לרכישת רכב ועוד. שימו לב כי תביעה לקצבת ניידות אפשר להגיש עד גיל 67 (גבר ואישה).

גמלת סיעוד

גמלת סיעוד ניתנת למי שהגיע לגיל פרישה ומתגורר בביתו, וזקוק במידה רבה לעזרה חיצונית לביצוע פעולות יום יומיות כמו קימה, רחצה, אכילה, התלבשות ועוד. גמלה זו מותנית גם במבחן הכנסות והיא ניתנת לפי שש רמות תלות, הנקבעות לפי מספר הנקודות שהחולה קיבלה בהערכת התלות. בכל רמת זכאות אפשר לבחור בין קבלת תשלום כספי לבין קבלת שירותי סיעוד (אפשר גם לבחור לקבל שילוב של שניהם).

זכויות מטעם רשויות המדינה, תאגידי ביטוח וקרנות פנסיה

חוץ מהזכויות מטעם הביטוח הלאומי, החולים זכאים לקבל הטבות שונות שרשויות נוספות של המדינה נותנות, כמו הקלות הנוגעות לתשלומי מיסים ופטור מתשלום על תרופות מעל התקרה החודשית. כמו כן, חולים שלא הגיעו לגיל פנסיה יכולים להיות זכאים לזכויות נוספות מכוח ביטוחי אובדן כושר עבודה או כיסוי לפנסיית נכות.

לסיכום

אטרופיה מוחית היא מחלה הדורשת התמודדות מורכבת עם מגוון סימפטומים ושינויים באורח החיים. יש לא מעט זכויות המעוגנות בחוק לחולים במחלה וחשוב לדאוג עבורם לתמיכה המיטיבה ביותר.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

קרדיט ל MART PRODUCTION באתר PEXELS

Related Post

מדבקות קיר למשרד

Posted by - 14 במרץ 2024 0
עיצוב משרד מהווה דבר חשוב ביותר. הנראות הוויזואלית של המשרד משפיעה בצורה ניכרת על האווירה במשרד כולו, על נוחות ואיכות…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות