סיבים אופטיים: על המרכיב המרכזי באינטרנט שלכם

4 0

מה הם סיבים אופטיים ולמה הם כל כך חשובים בכל הנוגע לאינטרנט הביתי?

אורית גל

סיבים אופטיים הם השדרוג האולטימטיבי לאינטרנט הביתי – מאינטרנט זוחל שנתקע כאשר יש יותר מאדם אחד שעובד עליו – לאינטרנט מהיר ואיכותי. אז רגע לפני שנצלול למצב בעולם ובארץ, בואו נדבר קודם על מה כולל בכלל אינטרנט סיבים אופטיים ואיך הוא יכול לשפר לנו את כל החוויה בצורה משמעותית?

אינטרנט ותחבורה

כדי לענות על השאלה הזו, בואו נעשה צעד אחורה ונשאל את עצמנו מה זה אינטרנט? אינטרנט הוא רשת של מחשבים הבנוי בדומה לרשת כבישים: מכל בית יוצא כביש שרות המוביל לכביש ראשי יותר, של הרחוב, כבישי השכונה מתנקזים לכביש הראשי של השכונה ומשם מתחברים לכבישים עירוניים ובין עירוניים ראשיים יותר. בין מדינות ייתכן והקשר הוא באמצעות גשרים או תעלות ארוכות וכן ישנם מקומות שאין ברירה אלא לעלות על מטוס או ספינה כדי לחצות את האוקיינוס.

גם המידע באינטרנט יכול לנוע ברשת האינטרנט באופנים שונים: גלים, אור, מטען חשמלי. כל סוג של תשתית מאפשר מעבר של מידע באופן שונה – ובמהירות שונה. כיוון שמהירות האור היא המהירה מכולם, מידע שנוסע ברשת האינטרנט במהירות האור הוא המידע המהיר ביותר והוא גם מאפשר מעבר של כמות מידע רבה יותר.

מה הם סיבים אופטיים?

בעבר, רשת הטלפון שחיברה בין הבתים הייתה בנויה מחוטי נחושת שזורים ומבודדים והיוותה "כביש" די נוח להעברת המידע – נח אבל לא מאד מהיר. למעשה, גם אחרי כל החידושים הטכנולוגיים, ניתן להעביר עד 100 מ"ב מידע בשנייה אל המחשב ולהעלות עד כ 10 מ"ב בשנייה באמצעות רשת זו. לא משנה עד כמה ישפרו את הרשת – המידע מוגבל במהירות תנועת המידע עליו שהוא כמהירות תנועת זרם חשמלי.

סיבים אופטיים נועדו לפתור את בעיית המהירות בכך שהם יוצרים תשתית כבישים חדשה – הפעם כזו שבה המידע עובר כקרני אור. הקרן נעה לאורך סיב שקוף (לרב סיב זכוכית) ומוחזרת מדפנותיו כך שאינה מאבדת מידע בדרך.

יתרונות וחסרונות של שימוש בסיבים אופטיים

סיבים אופטיים מאפשרים מעבר של כמות מידע גדולה בזמן קצר מאד, יתרון שהוא חיוני בעידן הפוסט קורונה בו במרבית הבתים יש יותר מאדם אחד אשר עובד או משתמש ברשת האינטרנט, לרב בשימוש אשר מעביר כמות מידע גדולה: משחקי מחשב מקוונים, צפייה בסרטונים, לימודים אונליין או עבודה מרחוק – כל אלו דורשים העברה כמויות נכבדות של מידע.

בעבר, קווי התקשורת הטלפוניים הגיעו לרב עד המרכזייה של הבתים המשותפים וכיום המטרה היא לחבר כל דירה בנפרד, אם כי עדיין קיימת הפרקטיקה של חיבור מרכזיית בניינים משותפים. הבשורה הטובה היא שכמות המידע שניתן להעביר מעל סיב אופטי היא כזו שאפילו כאשר כל דיירי הבניין חולקים ברוחב הפס המוצע – לא תורגש האטה במהירות הגלישה.

אז מה בכל זאת החסרונות שבסיבים אופטיים? בגדול קיימים שניים – ראשית, הם דורשים הקמת תשתית חדשה שעדיין אינה קיימת בכל חלקי הארץ והיא גם יקרה למימוש. שנית, למרות שכמות התקלות ואמינות רשת הסיבים האופטיים היא גבוהה, מספיק קרע קטן על מנת לשתק את האינטרנט לכל מי שהסיב מגיע אליו לכמה שעות, והתיקון גם הוא יקר.

סיבים אופטיים בישראל

בשנים האחרונות מתחרים חדשים נכנסו לתחום הקמת התשתיות אך עם זאת, הם קבעו בתמורה נוהל של חיבור "רק מה שמשתלם להם" – כמו לדוגמא במגדלי מגורים גבוהים בהם ניתן להשיג מספר רב של מנויים ובהשקעה נמוכה יחסית. במקביל לכך, המדינה הסירה חסמים ואף הקימה קרן מיוחדת אשר אמורה לכסות את פערי הכדאיות בחיבור בניינים ישנים, פרטיים או כאלו בהם אחוז המתחברים נמוך (דוגמת יישובים חרדיים או ערבים).

מחקרים הראו כי שיפור תשתיות האינטרנט הוא רווחי למדינה. התמ"ג גדל באופן משמעותי עם שיפור התשתיות – אך עליית המחירים לצד שיקולי כדאיות כלכלית יוצרים כיום פערים בין הפריפריה והמרכז ומעכבים פתרונות עבודה מרחוק לתושבים – כזו שבהם ניתן לגור בפריפריה ולעבוד ללא הפרעה בעסק שממוקם במרכז הארץ.

בתקווה שבקרוב מאוד חיבור אינטרנט על גבי תשתית אמינה ומהירה תהיה זמינה לכלל הגולשים בארץ, אנו צפויים לשדרוג משמעותי בחוויית הגלישה ופתיחת אפשרויות עבודה והשכלה לכולם וללא הבדל גאוגרפי במדינה.

תמונה: FREEPIK

Related Post

ברוכים הגנים

Posted by - 15 באוגוסט 2023 0
אירועי "ברוכים הגנים!" נערך בכפר יונה. זוהי יוזמה של אגף חינוך, בשיתוף הנהגת הורי גני הילדים, אשר במסגרתה נערכו מפגשי היכרות ופעילות חברתית בגינות הציבוריות,…

חורי ההצצה של נורית

Posted by - 21 במאי 2019 0
עבור ד"ר נורית צדרבוים, אמנית רב-תחומית המתגוררת בנתניה, יצירותיה נשענות על עוגנים אינטלקטואלים נרחבים. בתערוכה החדשה שלה, המתארת את נבכי…

מהי עמותה ללא מטרות רווח?

Posted by - 22 ביוני 2021 0
בעולם המשפט, ישנם מונחים שונים לארגונים ועמותות הפועלות לצרכים כאלה ואחרים. ישנם כללים ברורים מתי עמותות וארגונים מוגדרים כך או…
כלי נגישות