בחטיבת הביניים של תיכון חדרה נחנך מרחב למידה חדשני המעניק חוויית לימודים מתוך חוויה ועניין, ומעודדת סקרנות פתיחות וחקר
כתב: ברק גולן
בחטיבת הביניים של תיכון חדרה נפתחה כיתת M21, מרחב מזמין ומעודד למידה מתוך חוויה ועניין, תוך שימוש במתודות הוראה מגוונות.
בחנוכת המרחב, אשר הוקם בשיתוף פעולה של משרד החינוך, עיריית חדרה ועמותת תיכון חדרה, השתתפו ראש העיר צביקה גנדלמן, מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון, מ"מ מנהל אגף החינוך שמעון כלפון, מנכ"ל תיכון חדרה ד"ר אריה לוקר, מנהלת החטיבה רויטל מינג'רסקי ונוספים.
מרחב הלמידה עוצב בהתאם לרפורמה שמוביל אגף החינוך בשנים האחרונות, לפיו נפתחות בבתי הספר כיתות על-פי מודל המאפשר לכל מורה לעצב את כיתתו. לא עוד טורים של שולחן וכיסא מול לוח, אלא כמרחב למידה פתוח, מרווח, ומעוצב בצורה פרטנית המאפשרת חוויית לימודים נעימה ומעודדת סקרנות פתיחות וחקר, כולל פינות מחשבים ופינות מודולריות הניתנות להתאמה ללמידה בקבוצות, למידה אישית, למידה סדנאית ועוד.
לדברי מנהלת החטיבה רויטל מינג'רסקי, המרחב החדש נקרא מקום לחלום – חוויה למידה ומשמעות. זהו מרחב המאפשר למידה אחרת בשילוב חקר אונליין, שיח ודיון, וכן מקדם מיומנויות תקשורת בינאישית. זו סנונית ראשונה של מרחב חדשני עם דרכי הוראה חדשניות, המאפשר למידה משוחררת ונינוחה. התלמידים עצמם אומרים שחווית הלמידה מתחילה מיד עם הכניסה למרחב, המשרה אווירה של למידה אחרת. גם המורים נדרשים למוכנות ייחודית, גבוהה יותר מכיתה פרונטלית, עם מערך שיעור המותאם למרחב החדש ולצורת עבודה יחידנית קבוצתית או סדנאית.
משרד החינוך מקדם את הקמתם של מרחבי למידה במוסדות החינוך בארץ, וזאת כחלק מהתאמת החינוך בישראל למאה ה-21. מרחבי למידה חדשניים עם מורים יזמים ומובילי פדגוגיה חדשנית מהווים מרכיב חיוני ללמידה משמעותית, כחלק מתפישה פדגוגית בהתאם לאסטרטגיות הוראה חדשניות, המזמנות מזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים.