לקויות למידה אצל ילדים ונוער

6 0

כל אחד רוצה שהילד שלו יצליח בלימודים ויגדל להיות אדם מוצלח שיצליח להגשים את כל חלומותיו. אבל לצערנו הרב, הדרך לשם לא תמיד קלה. הרבה ילדים נולדים עם לקויות למידה שמתגלות בשלבים שונים בחיים. בדרך כלל ניתן לזהות לקויות למידה בתקופת הגן המאוחרת או בשנים הראשונות של בית הספר היסודי. לקויות למידה אלו משפיעות על היכולות של הילד לרכוש כישורי שפה, קריאה, כתיבה. אך בנוסף לכך, הן משפיעות על הילד גם בדרכים אחרות – יכולת ארגון וסידור, יכולת להקשיב לאורך זמן ואימפולסיביות במצבים מסוימים.

השפעות נוספות, לא רק על היכולות הלימודיות

חשוב להבין שאין קשר בין מנת המשכל של הילד לבין היכולות הקוגניטיביות שלו שנפגעות כתוצאה מלקויות הלמידה השונות. חשוב גם להבין, שההשפעות של לקויות הלמידה לא באות לידי ביטוי רק ביכולות אלו, אלא בצורה עקיפה הן משפיעות על האופי של הילד. לצורך הדוגמא, ילד אשר בני כיתתו מתחילים להתקדם בלימודים והוא נותר מאחור, עלול להרגיש תסכול רב. התסכול הזה נובע מאי הבנתו של הילד למה הוא לא מצליח לעשות מה שלכולם נראה כל כך טבעי. ילד כזה, לא תמיד מודע לקשיים הלימודיים שלו שנובעים מלקויות למידה והוא עלול לפתח דימוי עצמי נמוך בשלבים קריטיים בחיים גם בתחום הלימודים וגם בתחום החברתי.

על מנת שמצבים כאלו לא יקרו ועל מנת שהילד ידע להתמודד עם הקשיים שלו, חשוב מאוד לגשת לאבחון דידקטי שיעזור לילד להבין מהן לקויות הלמידה ממנו הוא סובל – אם בכלל. ישנן הרבה לקויות למידה וכל אחת משפיעה בצורה קצת שונה על הסובלים מהן. מומחה לאבחון דידקטי לילדים יוכל לערוך אבחון מותאם לילד שינסה למקד את הבעיה. לאחר האבחון, שאורך כ-6 שעות במספר מפגשים, יפרוס המאבחן בפני ההורים והילד את תוצאות האבחון ואת מסקנותיו. בנוסף לכך, המאבחן יתן את המלצותיו לצוות החינוכי במוסד בו לומד הילד. בצורה כזו יוכל הילד להתגבר על הקשיים שלו והוא יקבל את הכלים להצליח בלימודים ובחיים.

מה לגבי נוער?

לקויות הלמידה שמתגלות לראשונה אצל ילדים אינן חולפות. גם בני נוער ומבוגרים סובלים מלקויות למידה אלו, בין אם מדובר בדיסלקציה, הפרעת קשב וריכוז, דיסגרפיה ועוד… בני נעור ניגשים לאבחון דידקטי בעיקר על מנת לקבל הקלות והתאמות למבחנים השונים ובעיקרן מבחני הבגרות.

בני נוער שאמנם למדו במשך השנה את החומר בבית הספר אך מתקשים להביע אותו במבחנים בגלל לקות למידה, יכולים לקבל התאמות למבחנים. התאמות כמו הארכת זמן, הקראת שאלון או בחינה בעל פה הן דוגמאות לדרכים בהן בני נוער יכולים להביע את החומר הנלמד בדרך הנוחה להם ובכך הם מקבלים למעשה שוויון הזדמנויות כמו שאר התלמידים בבית הספר.

גם בהמשך החיים, כאשר מגיעים לאוניברסיטה ואף לעבודה אחרי צבא או שירות לאומי, יש אנשים שעדיין ניגשים לאבחונים על מנת לקבל כלים לחיים שיעזרו להם להתמודד עם הקשיים שלהם בלימודים, בחברה, במשפחה ובעבודה.

 

קרדיט תמונה: https://pixabay.com/en/read-book-boy-child-kid-student-316507/

Related Post

מצדיעים לשוש

Posted by - 22 בינואר 2020 0
מאות הריעו לשוש זיסמן, מנכ"לית "כפר עידוד" במהלך 15 השנים האחרונות, שפרשה לגמלאות; זיסמן, שראתה בכפר עידוד את מפעל חייה,…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות