ליום המשפחה: סיפור משפחתי על זיתים ואידיאולוגיה

4 0

איילה נוי מאיר, 48, אגרונומית המנהלת את בית הבד " ריש לקיש" במושב ציפורי, דור שני לחקלאים. איילה, אם ל-2 מתגוררת במושב, נכנסה לעסק אחרי ששני השותפים של אביה יצאו מהעסק והיא מצאה מקום להכנס במקומם. איילה הצטרפה לעסק המשפחתי כשסיימה את הלימודים, כשהייתה באמצע דוקטורט בגיל 30 וידעה מראש שחקלאות אורגנית היא לא דבר פשוט אלא מאתגר, במיוחד בישראל.

בוגרת תואר ראשון ושני באגרונומיה וחקלאות מנהלת כיום בית בד בר הקיימא "ריש לקיש" המבוסס על חקלאות אורגנית. " אנחנו כיום מייצרים את אחד המזונות הכי בריאים שיש, אנחנו מגדלים, מוסקים ומפיקים שמני זית. ושמן זית הוא אחד המקורות הכי בסיסיים והכי בריאים ביותר שיש לדיאטה הים תיכונית. מבחינתו לא ניתן אפילו לחשוב על לייצר מזון בעל חשיבות שיכנס לגוף שלנו ושיש בו שאריות של חומרי הדברה. זה לא משהו שנתפס בעיניי, אנחנו לא רואים אפשרות אחרת אלא ליצור שמן אורגני" מספרת איילה.

אביה היה זה שהתחיל דווקא בחקלאות הקונבנציונלית והאחים שלה, למדו כולם בתיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר. כבר אז למדו איילה ואחיה שיש אלטרנטיבה לייצר מזון בריא יותר ואת הנזקים העצומים שיש בחקלאות הקונבנציונלית "הבנו שבגידול זיתים, מאד קל להסיק שמן באיכות מאד מאד גבוהה בשיטה האורגנית, אז החלטנו כמשפחה לעשות הסבה ולעבור לגדל זיתים בגידול אורגני ולהתמחות בשמן זית".

כיום איילה ואביה שמנהלים עסק משפחתי מפיקים 10 זנים שונים של שמני זית, ועם השנים הם הפכו להיות החווה היצרנית האורגנית עם המסחר הכי גדול של שמני זית בארץ. לדעת איילה גם אחד הגדולים בעולם. מה שמייחד את העסק שלהם הוא השמנים, גם צורת הגידול של הזיתים שהיא מאד מדוייקת, שאיילה ואביה חוקרים אותה כל הזמן, גם העבודה שאת התחום האורגני הם הצליחו לקחת צעד אחד גבוה יותר ובעצם הם מאד מטפחים את הקרקעות שלהם: מוסיפים צמחיית כיסוי, מוסיפים תכשירים של חיידקים טובים לקרקע, לא משתמשים בחומרים כמו נחושת שאמנם מותרים. איילה ואביה מייצרים מערכת בריאה עם כמה שיותר אורגניזם בריאים שבסוף הם מביאים את ההרכב והאיכות של שמני הזית שלהם לאיכות מאד גבוהה.

"יש לנו כיום בית בד משלנו שתוך שעתיים שלוש, אנחנו מסיקים את הזיתים שלנו  ותוך מס' שעות מפיקים את השמן עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש כיום בעולם, שמותאמת לשינוי האקלימי ויודעת גם לקרר את הזיתים לפני ההסקה ולעשות זאת בכבישה קרה ובטמפט מאד מדויקת. כך נקבל שמנים עם ערך תזונתי, קולינרי ועם ארומה, הכי קרוב למה שהזית והטבע ייצר" מתגאה איילה.

איילה מאוד אוהבת לשתף על העשייה והתהליכים שהם עושים במשק ולכן יש להם מרכז מבקרים מסודר ונעים לאירוח שפתוח 6 ימים בשבוע בין השעות 9:00-14:00 , בנוסף בית הבד מוכר את השמנים שם במכירה ישירה, וישנה  אפשרות גם משלוחים לכל רחבי הארץ. מידי שבוע הם גם עושים גיחה למרכז ומחלקים בשווקים ובמעדניות את השמנים שלהם.

הזיכרון ילדות הראשון שלה היה דווקא מהעגבניות שגידלו במושב עבור הכנה של קטשופ, היא נזכרת איך העובדים היו מנערים ועוקרים את השיח ואוספים ערימות של עגבניות, בזמן שהילדים והיא ביניהם היו אוספים את כל העגבניות היפות ואז עוזרים במיון שלהן.

היא מודה שלנהל עסק משפחתי ולהיות שותפה באחד כזה זה אתגר לא פשוט בכלל, "הוא הרבה יותר מכל עסק אחר בגלל שיש בו הרבה מאד רגש ואמוציות, גם בארוחות שישי זה נושא שמשתלט על השיח, לפחות במשפחה שלנו. זה עסק שלעובדים שלנו יש המון בוסים כי אין הגדרות תפקיד מאד ברורות, כולם אצלנו מנהלים. לקח גם זמן לקבל את עניין החלפת הדורות, כי אבא ואמא מגיעים מחקלאות מאד קונבנציונלית והשינוי לכיוון האורגני לקח לאט לאט".

ומה לגבי העתיד? "היינו שמחים ליציבות קצת יותר גדולה. היינו שמחים שהציבור הישראלי יבין קצת יותר לגבי המשמעות של אוכל מזין ובריא ומה המשמעות של חקלאות אורגנית. החלום שלנו הוא להמשיך לעשות את מה שאנחנו אוהבים ושמזג אוויר לא ישגע אותנו, שיהיה לנו פרי כל שנה ושהלקוחות ימשיכו להגיע ולבחור בשמני הזית שלנו".

כיום הנוכחות של איילה מאוד מורגש בעסק המשפחתי, היה לה חשוב להביא לעסק ערכים של קהילה. "אני הבאתי לעסק בעיקר הבנה שסביב עסק חקלאי אורגני צריך ליצור קהילה מאד חזקה ואני משקיעה בזה המון זמן. מצד אחד אני מעבירה ידע ללקוחות, חושפת עלינו מידע גם ברשתות בחברתיות, פוגשת את הקהל שלנו במרכז המבקרים ובשווקים ועל הדרך בונה קשרים ומחזקת קשרים עם קהילת הלקוחות שלנו. בנוסף אני יוזמת ומארגנת גם ימים פתוחים לציבור הרחב, שיכיר אותנו ואת העבודה שלנו". 

תמונה: שמני זית ריש לקיש. צילום נעה נוי מאיר

Related Post

קמחא דפסחא

Posted by - 25 במרץ 2021 0
במרכז הלוגיסטי של 'טוב לב' קופת הצדקה המרכזית של נתניה לא נחים לרגע . ערב פסח בפתח ומרכז ההתנדבות של…
כלי נגישות