לטגן או לא לטגן – זו השאלה?

3 0

חנוכה כבר כאן, כשעל הפרק עומדות הלביבות והסופגניות. אז מה עושים עם כמות השמן האדירה? נועה פרומן, מומחית לנטורופתיה ותזונה בריאה, מציעה מספר טיפים. 

נתחיל מהסוף: לשומנים באופן כללי יש יחסי ציבור גרועים. עם יד על הלב, כמה מאיתנו ששומעים את המילה שומנים חושבים על משהו שלילי, החל מעודף משקל וכלה בכולסטרול?! האמת היא, ששומנים הם מאבות המזון הנחוצים לנו. רק צריך לדעת מהי הדרך הנכונה לצרוך אותם.

 

למה בכלל השומנים נחוצים?

"השומן מספק אנרגיה (קלוריות) לגוף, הוא מסייע לספיגה ולהובלה בדם של ויטמינים רבים, הוא אחראי על ויסות חילוף החומרים בגוף, הוא מסייע להולכה עצבית, לבריאות ומראה העור והשיער, ייעול מערכת החיסון וגם על הרגשת שובע ובידוד מחום וקור…"

 

אז למה השומנים סובלים מיחסי ציבור גרועים?

"בגדול, קיימים שני סוגים של שומנים. שומן רווי הנחשב לשומן הרע וניתן להשיגו ממקורות ממזון החי (מלבד דגים) בשר, עוף, ביצים, גבינות, חלב ומוצריהם. שומן זה מזיק בשל השפעתו על רמות הכולסטרול בדם וכפועל יוצא, מגביר הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם וכן סוכרת סוג 2. מנגד יש את השומן הבלתי רווי ושומן חד בלתי רווי. המכונה גם השומן הטוב. מקורות מזון מהצומח כמו שמן זית, אבוקדו, זרעי שומשום, חמניות, שקדים, פשתן אגוזים, כותנה, סויה וכמובן מצוי בדגים (בעיקר כמקרל, הרינג, סלמון, סול, הליבוט). מכיל כמות גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 3,6 ו-9,המצויים במגוון שמנים מהצומח".

 

איך צורכים נכון שמנים ואיך זה קשור לחנוכה?

"בעיקרון, ללא קשר לחנוכה, יש לצמצם כמה שיותר את השימוש בשומן רווי ולצרוך במקום שומן בלתי רווי. עדיפות לשמנים בכבישה קרה (לא מזוקקים) ושמירתם בכלי זכוכית במקרר או במקום שאינו חשוף לאור השמש. יש להימנע כמה שניתן מטיגון. שיטות בישול מומלצות הן אידוי, אפייה, הקפצה קלה ובישול. אם כבר מטגנים, אז לצמצם השימוש בשמן ולהעדיף תרסיס שמן במחבת נון-סטיק. בחנו תמיד את תוויות המזון ובדקו כמות השומנים והסוג שלהם. זכרו להימנע משומן רווי "שומן מוקשה" או "שומן מוקשה חלקי". בעניין לביבות וסופגניות. אם כבר מטגנים, אז לטיגון קצר עדיף שמן זית ואילו לטיגון ממושך יותר שמן קוקוס (המתאים לשימוש בחום גבוה). לביבות, אגב, יוצאות נהדר באפייה".

הכותבת, נועה פרומן, מומחית לנטורופותיה ומדריכת קבוצות הרזיה מוסמכת, מציעה מסלול אישי וקבוצתי לרזות, לאכול וליהנות. לפרטים: 0544-666-016

צילום יח"צ באדיבות נועה פרומן

Related Post

השבוע במטבח: טריקולד מוס אישי

Posted by - 24 ביולי 2019 0
  טריקולד, כשמו כן הוא, מורכב משלושה טעמים של שוקולד. מעבר להגשה היפה והמתיקות הרבה, מדובר במנה טעימה במיוחד… לקראת…

טארט טאטן עגבניות שרי

Posted by - 27 ביולי 2021 0
הטארט ההפוך של האחיות טאטן הפך ברבות השנים למנת דגל של המטבח הצרפתי, וכמו כל הקלאסיקות הגדולות: למקור השראה. טארט…

סלמון ברוטב סויה ותפוזים

Posted by - 19 במרץ 2019 0
דג סלמון הוא אחד הדגים הפופולאריים יותר במטבח הישראלי. אחד המתכונים המעניינים יותר הוא שילובו ברוטב סויה ומיץ תפוזים. דג…

מתכון פסטה לעצלנים

Posted by - 23 באוקטובר 2022 0
פסטה טעימה אינה חייבת בהכרח להיות קשה להכנה!לקראת יום הפסטה הבינלאומי שחל ב-25 באוקטובר, מתכון לפסטה רוזה מהירה וטעימה, ללא…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות