דמי חנוכה: מה קונים לחג האורים?

6 0

עבור המבוגרים חנוכה הוא חג האורים והניסים ואילו עבור הילדים מדובר בחג גדוש סופגניות טעימות והמון מתנות. אלו מגיעות מההורים, הסבים והסבתות, האורחים והמכרים הרבים שמקיימים את מנהג דמי החנוכה. חגים הם תמיד סיבה טובה להעניק מתנה לבני משפחה, לחברים המארחים, קרובים אהובים וכמובן לפנק את הילדים. אם כן, כיצד נבחר את המתנה הנכונה לדמי החנוכה?

למקורו מנהג דמי החנוכה מספר השערות ופרשנויות. השער ראשונה מספרת כי הונהג במקור ביהדות כאלמנט חינוכי שמטרתו לחנך וללמד את הילדים להרבות בצדקה ובמעשים טובים. הקשר לחינוך מגיע מהתקופה בה היו היהודים תחת כיבוש היוונים וכפופים למנהגים ואידאלים זרים במקום למצוות התורה. לאחר תבוסתם של היוונים שאפו היהודים לחנך ולהשריש מחדש את חוקי התורה , כאשר דמי החנוכה היו תמריץ או שוחד לילדים על מנת שאלו ישפרו התנהגותם. פרשנות נוספת ועמוקה יותר הייתה שהיוונים שמו ידם על רכוש היהודים מתוך רצון שישתמשו בכספם למטרות טמאות ולא לעיסוק רוחני יהודי. דמי החנוכה לפיכך מסמלים את החופש של היהודים להשתמש בכספם למטרות רוחניות וכראות עניהם. הפרשנות השלישית קושרת בין חג החנוכה לחג המולד וטוענת כי התפתחות מנהג דמי החנוכה קשור למתנות אותם נוהגים הנוצרים להעניק בחגם.

מתנות לילדים

הורים רבים מתלוננים שילדיהם נמצאים שעות רבות אל מול המסכים, משחקי המחשב והטלפונים. מתנות לחג החנוכה הן הזדמנות נפלאה להסיט את תשומת ליבם ולפתוח את עיניהם והתעניינותם למשחקים שונים ופעילויות חדשות בהן יוכלו להתעסק לבדם או כזמן איכות עם ההורים. עם זאת, חשוב להתאים את המתנה לאופי הילד. נשאל את עצמנו, האם מדובר בילד סקרן? כזה האוהב טכנולוגיה וגאדג'טים? האם יש לו תחביבים שונים כדוגמת ריקוד, אפייה, יצירה? במידה וכן, מתנה התואמת את עולם התעניינותם ומפתחת את נטייתם הטבעית תהיה החלטה טובה.

אופציה נוספת שהיא גם חינוכית יכולה להיות הענקת דמי חנוכה בצורה של כסף מזומן שמאפשרת לילדים הזדמנות לקנות על פי תקציב מוגדר מתנה שבוחרים לעצמם. בדרך זו לומדים הקטנים את ערכו של הכסף, מה יכולים להרשות לעצמם לרכוש ומה לא, ניתנת להם אפשרות לרכוש את מתנתם באופן מיידי או אולי לחסכוך את הסכום עבור מתנה גדולה יותר שירכשו בעתיד. כמובן שהענקת כסף מזומן יכולה ואף צריכה להגיע גם עם קווי מתאר וגבולות ברורים שמגדירים ההורים.

מתנה למארחים

בחג החנוכה אנו נוהגים לארח ולהתארח. בניגוד לחגים אחרים שנחגגים במהלך השנה שבהם מתקיימות ארוחה או שתיים חגיגיות, בחג החנוכה אנו מציינים כל ערב בהדלקת נר נוסף בביתנו שלנו או בבתים של בני משפחה וקרובים. מתנה מדליקה למארחים יכולה להיות כזו הקשורה לחג. לדוגמא לאלמנט השמן, כמו לדוגמא נרות שבמרכיביהם שמנים, דיפיוזרים המופעלים באמצעות שמנים ארומטרפיים ריחניים, כלים למטבח הקשורים לאפייה ולטיגון, פריטים ומארזים של מוצרי טיפוח הפנים והגוף המבוססים על שמנים. אופציה נוספת היא חנוכייה ופריטים דקורטיביים לבית הקשורים לאלמנטי חג.

מתנות לבני הזוג

חנוכה הוא אומנם לא חג זוגי בו מתנה לבן או בת הזוג היא דבר הכרחי, אבל כאמור כל חג הוא סיבה למסיבה והזדמנות מצוינת להראות אכפתיות, חשיבה ולהעניק מתנה. אם חנוכה הוא חג הניסים והאורים, אז אולי זהו הזמן להודות במתנה מפנקת למי שלצידנו שהוא הנס והאור בחיינו. אפשר לעשות זאת על ידי מתנה אישית מפנקת כמו פריטי טיפוח הגוף או אופנה חורפיים, גאדג'ט מדליק או אפילו מתנה משותפת לקן הבייתי שתעשה לשניכם כיף ונעים. והעיקר, לא לשכוח לצרף ברכה אישית מכל הלב.

חג אורים שמח!

תמונה ראשית: לילדים- ספר מצפצף לאמבט מבית NUBY, 29.90 שח, להשיג ברשתות השיווק המובחרות ובאתר היבואן אינטרסן www.Intersun.co.il, יחצ חול

Related Post

השבוע בכפר יונה: "שומרות הסף"

Posted by - 9 בינואר 2023 0
בשבוע שעבר נפתח המחזור השני של קורס "שומרות הסף", מטעם עיריית כפר יונה. בקורס, האורך שלושה מפגשים, רוכשות המשתתפות ידע…
כלי נגישות