אסתמה של העור: יש מה לעשות

5 0

אסתמה של העור, 'אטופיק דרמטיטיס' היא מחלה עור כרונית דלקתית שפוגעת בכ-20% מכלל התינוקות ברחבי העולם. המחלה באה לידי ביטוי בעור יבש במיוחד המלווה בגרד ובמקרה של התפרצות- גם נגעים אדומים. החדשות הטובות? אצל 60% מהתינוקות המחלה תעבור בין הגילאים 6-12, ועד אז כדאי לדעת מה גורם להחמרה, איך לטפל במצב של התקף וגם להקל באופן יום יומי.

אטופיק דרמטיטיס- למה זה קורה והאם אפשר למנוע את זה?

"למרות שלא ניתן להצביע על גורם אחד למחלה, בכ-70% מהמקרים יש קשר להיסטוריה משפחתית של רמה גבוהה של אימונוגלובולין E (IgE) בסרום וחוסר בפילאגרין – חלבון שתפקידו לסייע בשמירה על הלחות בעור." מסביר ד"ר מוחמד סח מומחה לרפואת עור ומין ב'מכבי שירותי בריאות'. "המחסור באותו חלבון מביא לכך שהמחסום העורי מאפשר ללחות להשתחרר מהעור ולחלקיקים מהסביבה לחדור אליו במקביל מה שגורם לגירוי של העור. הכשל במחסום העורי מביא למצב של התפתחות דלקת המתבטאת בעור יבש במיוחד ופריחה מגרדת. "

לדברי ד"ר סח, לא ניתן למנוע לגמרי את המחלה אבל אפשר למנוע את ההחמרה שלה ולכן חשוב במיוחד לאבחן את המחלה אצל רופא עור, ולהעניק גם טיפול מניעתי בשגרה וטיפול מותאם בזמן של התפרצות.

איך מונעים את החמרת המחלה וממה חשוב להימנע?

לפי ד"ר סח, חשוב לבצע טיפול מניעתי ביום יום וזאת על מנת לשלוט במחלה, להפחית את התדירות של ההתקפים ואת העוצמה שלהם. יש לבדוק מה הם הטריגרים הספציפיים של התינוק ולהרחיק אותם ממנו, בנוסף להרחקה ממקורות ידועים ככאלה שגורמים להחמרה כמו שטיחים וריהוט סינתטי, פרווה של חיות, נוצות, דשא ועשן של סיגריות.

"יש לדאוג שהתינוק ישהה בסביבה היגיינית ונקייה ולהימנע ממעברים קיצוניים בטמפרטורות של חום/קור במיזוג אוויר ובמקלחת" אומר ד"ר סח "חשוב לבחור בגדים שהם 100% כותנה ולא בגדים מבדים  סינתטיים, צמר וגומי אשר עלולים לעורר גרד. יש להקפיד על כביסה של הבגדים (שימוש בג'ל ואבקת כביסה המותאמים לתינוקות ) לפני שמלבישים את התינוק".

"הורים רבים לא בודקים לעומק את המוצרים שהם עושים בהם שימוש, וכאשר מדובר בתינוק, על אחת כמה וכמה תינוק עם אסתמה של העור, חשוב לרכוש אך ורק מוצרים של חברות שהמוצרים שלהם מתאימים לעור התינוק וכאלו שנבדקו דרמטולוגית והיפואלרגנית" אומרת עדי אבשלומוב, בעלת 'או אייט'. "כאשר מדובר בתינוק עם אטופיק דרמטיטיס, חשוב לבדוק מה המוצר לא מכיל, כמו רכיבי בישום, אבל יותר מה הוא כן מכיל- רכיבים ותרכובות ייחודיים לטיפול בעור אטופי או עור יבש ומגורה".

הכי חשוב- לשמור על הלחות בעור!

"הדרך החשובה והמשמעותית ביותר להקלה על המחלה ומניעה של החמרה שלה היא שמירה על הלחות של העור" מסביר ד"ר סח "חשוב שהתינוק ישהה בחדר ממוזג שאינו חם מדי או קר מדי גם ביום וגם בלילה, בכדי למנוע התייבשות של העור או הזעה שעלולה להוביל לגירוי. לגבי מקלחת ההמלצה היא לקלח מקלחת קצרה עם תוספת של שמן אמבט בלבד המותאם לעור יבש ומגורה בכדי להקל על הגירוי."

"חשוב להימנע מאמבטיות שמייבשות את העור ולקלח את התינוק מקלחת אחת קצרה בין 5-10 דקות בתוספת מעט שמן אמבט המיועד לעור יבש.  בחודשים הראשונים אין צורך להוסיף סבון או שמפו והשמן מספיק לניקוי ולטיפול בעור התינוק" מוסיפה עדי.

לפי ד"ר סח, לאחר המקלחת חשוב לשמר את הלחות בעור ולכן אין לנגב את התינוק אלא לייבש את העור שלו בעזרת טפיחות קלות של מגבת. "כשהעור נקי ויבש, מומלץ לטפל בגירוי העור באופן נקודתי ולמנוע גרד בעזרת תכשירים המכילים רכיבים עדינים. בשגרה, מומלץ לעסות את עור התינוק עם תחליב גוף המתאים לתינוקות ומכיל רכיבי לחות לעור יבש. גם מסייע בשמירה על הלחות וגם מספק זמן איכות של הורה תינוק לאחר מקלחת ולפני השינה" מסכמת עדי.

Related Post

הלבנת שיניים

Posted by - 27 במאי 2021 0
לפני אירוע? חתונה? בר מצווה? רוצים להתחדש בשיניים זוהרות ובוהקות? הגעתם אל המקום הנכון! החיוך ההוליוודי הוא לבן כשלג, מושלם…

נזהרים גם בפורים

Posted by - 1 במרץ 2022 0
לפי נתוני ארגון בטרם בעשור האחרון יש עלייה פי 4.3 בפציעות ילדים מנפצים במהלך חג פורים, ביחס לשאר השנה. לקראת החג, ארגון…

נשים בראש

Posted by - 23 ביוני 2020 0
מסורת לא מפסיקים: על אף ולמרות הקורונה, אירחה מרים פיירברג-איכר, ראש העיר נתניה, את חברות הפורום ה – 14, פורום…

"אל תשכחו אותי"

Posted by - 30 באפריל 2020 0
כך קראה דיירת בבית האבות הסיעודי "משכנות אחוזת השרון" לבני משפחתה במהלך מבצע שקיימה עיריית נתניה היום להפגיש בין הדיירים…
כלי נגישות