פרשת ראה היא אחת הפרשות המעניינות יותר. כידוע, אצל הספרדים, משכימים קום ללכת לסליחות לבית הכנסת ממחרת ראש חודש אלול. סיפור שהיה כך היה, שני יהודים, משה ואהרן, צועדים בצוותא עם שחר לבית הכנסת לסליחות.
פונה משה לאהרן: "מה אתה כל כך עצוב? מה אתה כל כך מדוכדך? אתה הרי צועד לבית הכנסת, לבקש סליחה מאלוקים, אתה צריך לשמוח על הזכות!"
עונה לו אהרן: "למה אני הולך לבית הכנסת עכשיו? לבקש סליחה מאלוקים. למה דווקא בחודש אלול? כי בראש השנה, אנחנו עומדים למשפט… משפט לחיים או למוות! מכיוון שאפשר גם לצאת עם גזר דין לא טוב במשפט הזה… איך אני לא יהיה עצוב ומפוחד לפני כזה משפט? ובכלל תגיד לי משה, מה אתה כל כך זורח? במה אתה כל כך מאושר? אתה שם לב לאיפה אתה צועד, ולמה?".
מחייך אליו משה ועונה לו: "חשוב רגע. מי השופט בראש השנה בבית המשפט? מי יושב שם על הכיסא בתור השופט? אלוקים! אלוקים הוא אבא שלי! נראה לך שכשאבא שלי השופט, אני אהיה מודאג?"
פרשת השבוע, פרשת ראה, גם בה מופיע אודות הכוח העצום של התשובה, עוסקת, בין השאר, במצוות עיר הנידחת מופיעה בפרשה. כשעיר מסוימת כולה התאחדה כדי לעבוד עבודה זרה ביחד. התורה מורה איך צריך לנהוג ביושביה.
בעיר הנידחת יש דבר מיוחד, השונה משאר המצוות. במצות אחרות, אם אדם חטא וחזר בתשובה, עדיין הוא יקבל את העונש שנגזר עליו בבית הדין, וזה שהוא חזר בתשובה לא מבטל אותו. שהרי "האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב", ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות: הוא לא יכול לדעת אם הוא באמת חזר בתשובה, לכן את הדין הוא לא יכול לבטל.
לגבי עיר הנידחת הרמב"ם פוסק כך, אם תושבי עיר הנידחת חזרו בתשובה, העונש החמור המיוחד ליושבי עיר הנידחת מתבטל! מה אנחנו לומדים מכאן: על הכוח העצום של האחדות. כשיהודים מתאחדים, שום דבר לא יכול לעמוד מולם וגזר הדין מתבטל. זה לחיוב, אבל גם לשלילה. בכל עונש אם אדם חטא הוא נענש, אבל רק הוא. העונש היחיד שלא רק הוא נענש אלא גם כל רכושו נשרף, זה בעיר הנידחת.
אדם שעבד עבודה זרה מקבל עונש מוות, אבל רכושו נשאר ליורשיו. לעומת זאת אנשי עיר הנידחת, לא רק הם נהרגים, אלא כל רכושם נשרף איתם! הנה, אנחנו רואים את הכוח העצום של האחדות.
מכאן גם הביטוי "כוחנו באחדותנו". כל יהודי, כולנו, חלק מנשמה אחת. כמו המשל על הגוף: הרבה איברים מרכיבים גוף אחד וכל אחד משפיע על האחר. אנחנו לא מיליוני פריטים קטנים בודדים, אלא גוף אחד – עם אחד עם לב אחד.
הרב נח סוליש, חב"ד נתניה. Fecebook: חב"ד נתניה – הדף הרשמי