בין אם מדובר בחנות בגדים, מסעדה או בית קפה, מוזיקה מהווה כיום חלק אינטגרלי למדי מן הקוד הארגוני והאווירה בבית העסק. השמעת מוזיקה משפיעה בין היתר על חוויית הביקור של הלקוחות במקום ובמקרים רבים גם על גודל הרכישה בקופה.
ריכזנו עבורכם כאן מספר טיפים חשובים הנוגעים לתכנון נכון של השמעת מוזיקה בבית העסק:
- מערכת סאונד מותאמת לחלל העסק – מוזיקה המשודרת במערכת שאינה איכותית ו/או לא מותאמת עלולה ליצור חריקות וצרימה באוזן מה שעשוי "להבריח" לקוחות ומבקרים, להפחית את זמן השהייה שלהם ולחרוט בזיכרונם חוויה שלילית. חשוב לבחור באפשרות של התקנת מערכת סאונד / שמע איכותית עם פיזור נכון של רמקולים בחלל באופן שייצור השמעה אחידה כמו גם שליטה נפרדת באזורים שונים של בית העסק.
- פרסומות ומסרים שיווקיים – בתי עסק רבים מבקשים לנצל את מערכת השמע והסאונד לטובת השמעת פרסומות ומסרים שיווקיים כאלו ואחרים. ככלל, שיטה זו מתאימה יותר רק לחלק מסוגי העסקים (דוגמת כלבו ענק, סופרמרקט וכו'), כאשר השימוש בה חייב להיעשות באופן מדוד ומדויק. במידה והפרסום מספק ערך מוסף ללקוח, כך לדוגמא הודעה על HAPPY HOUR או מבצע ייחודי לסוף היום ניתן לחדור את פס הקול של המוזיקה ולעדכן את המבקרים, אולם לא מומלץ לעשות זאת במינון גבוה ובוודאי שלא לשלב פרסום עצמי ללא ערך מוסף ללקוח.
- בחירת המוזיקה – מוזיקה משקפת ויוצרת אווירה בבית העסק ובבחירה של מוזיקה חשוב לתת את הדעת על האווירה הרצויה. בבתי קפה ומסעדות לדוגמא רצוי לייצר אווירה רגועה ונינוחה, בעוד שבחנויות בגדים / ספורט / אופנה וכדומה נכון לייצר קצב יותר גבוה ותנועתיות. בבית עסק הנוגע בתרבות מסוימת נכון יהיה לשלב זאת גם בבחירת המוזיקה (מוזיקת עולם במסעדות אותנטיות, צלילים מרגיעים בחנויות טבע וכו').
- ווליום – מלבד אולמות אירועים ומתחמי אירוח המכילים רחבת ריקודים, למוזיקה מחרישת אוזניים לא יהיה מקום בבתי עסק והיא תמיד תיצור יותר נזק מתועלת. במסעדות ובתי קפה יש לבחור בווליום שיעלה במעט על רעשי הרקע ויאפשר למבקרים לנהל שיחה נינוחה ללא צורך בצעקות; בחנויות ניתן לעשות שימוש בווליום מעט יותר גבוה, אולם כזה שיותיר מקום לתקשורת, להסתייע במוכר/ת במקום, להתנהל אל מול הקופאים וכו'.
- השמעת רדיו/ערוץ מוזיקה – עסקים רבים בוחרים להעמיד מסך טלוויזיה תוך חיבור לערוץ כבלים או לוויין והשמעת ערוץ רדיו / מוזיקה עכשווי, זאת על פני תכנון ובחירה של פלייליסט מוזיקה המתאים לעסק והחיסרון בבחירה זו הוא ברור וקריטי כאשר אין התאמה אישית לצורך ולאווירה של בית העסק ובחלק מן הערוצים הללו תהיה חשיפה ממושכת ותדירה לפרסומות מעיקות שאינן רלוונטיות. ההמלצה הרווחת: להימנע מאפשרות זו ולהשקיע בבחירת מוזיקה מתאימה לעסק שלכם, רצוי לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע בתחום.
>> מעוניינים להתאים פלייליסט מוזיקה לעסק? פנו למומחים של "ינון דיגיטל" >>
- רישיון השמעה – מוזיקה היא קניינו הפרטי של היוצר או מי מטעמו ורכישה של תקליט או רצועת שדור דיגיטלית מיועדת לשימוש אישי בלבד. השמעת מוזיקה בבית עסק, במקום ציבורי, לצורך גריפת רווחים, מחייבת תשלום תמלוגים ליוצר, באמצעות חברות המוסמכות לכך מטעמו. חשוב להסדיר זאת מראש ולהימנע מקנסות מיותרים.
קרדיט תמונה FREEPIK