שתהיה לכם שנה – דבש

7 0

השנה החדשה בפתח, לא לגמרי ברור איך ראש השנה יראה, מה שכן ברור – בכל שולחן חג יהיה דבש. כמה עובדות שלא ידעתם על הדבש. וגם – השמיים הסגורים כנראה ישפיעו לטובה על יצרני הדבש

דבש : התרופה של הטבע

מחקר שנעשה על ידי חוקרים אוסטרלים והתפרסם בכתב העת המדעי Nature- Precision Oncology  קובע כי עקיצת דבורת הדבש יעילה להקלה ואף חיסול סרטן השד ומחלות קשות וכרוניות.

השימוש בעקיצת דבורת הדבש לריפוי אינה חדשה. תורת הריפוי בארס הדבורה, אפיתרפיה, באמצעות עקיצת דבורת הדבש, ידועה כבר שנים רבות, אך עדיין אינה פופולארית, יתכן כי גם בשל הכאב שבעקיצה, אשר באמצעותה מעבירה דבורת הדבש ארס המכיל מרכיבים אנטי דלקתיים חזקים, הפעילים בדיכוי דלקות בכל מערכות גוף האדם, דרך מערכת העצבים. הגירוי מועבר להיפותלמוס, איבר מוחי המשמש כמרכז מערכת העצבים האוטונומית והמערכת האנדוקרינית (הבלוטות ההורמונליות והאיברים הפנימיים בגוף). על פי מטפלים באפיתרפיה, ארס דבורת הדבש עשוי לסייע ולרפא מספר בעיות ותחלואות, כגון: דלקות כרוניות, מחזק ומסדיר בעיות במערכת החיסון, מחלות אוטואימוניות כדוגמת זאבת וטרשת נפוצה, טיפול בבעיות עצביות: אלצהיימר, פרקינסון, ALS, טיפול בניוון שרירים,שיקום לאחר פציעות ועוד ומזה זמן כבר ידוע לחוקרים בעולם, כי לארס דבורת הדבש יש גם תכונות שיכולות לעכב התפתחות גידולים. אולם, עד כה לא היה ברור כיצד פועל המנגנון ברמה המולקולרית, עתה מגלים החוקרים האוסטרלים  ממכון המחקר על שם הארי פרקינס, כי לארס דבורת הדבש סגולות עוצמתיות עוד יותר המסוגל לטפל גם בתאי סרטן השד ולחסל אותם.

צילום צפריר ניר

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אומר להשבוע בנתניה: "ברכות לחוקרים האוסטרליים על מחקר חשוב ומכונן. עוד בימי קדם מוצרי המכוורת וארס הדבורה תפסו מקום מרכזי ברפואה העממית. במסגרת 'החזרה אל הטבע' והקניית מקום מכובד לשיטות ריפוי עתיקות בעולמנו, גם האפיתרפיה הולכת ותופסת את מקומה הנכון והמכובד. בעולם הרחב שיטת הטיפול מפותחת ומקובלת, גם בארצנו המודעות לטיפול הולכת וגוברת. לאור הצלחות הטיפול בנושאים בהם הרפואה הקונבנציונאלית נותרו ללא מענה, אנו עדים להגברת ההיענות לטיפול והרחבת המחקרים בנושא ומברכים על כך. בנוסף, לשאר מוצרי הכוורת יש סגולות רפואיות רבות ביניהם: מזון המלכות, פרופוליס ואבקת פרחים (פולן). לדבורת הדבש תפקיד חשוב בעולם להאבקת גידולי החקלאות. בלי הדבורים לא יהיה לנו מזון מהצומח ולכן פועלים בכל העולם על מנת להגן על דבורת הדבש. עתה גם נוסף לכך ערך רפואי מהמעלה הראשונה, אכן דבורת הדבש אינה מפסיקה להפתיע ביכולותיה".

על פי המאמר שהתפרסם ב- Nature Precision Oncology התמקד המחקר החדש במספר סוגי סרטן השד, בהם סרטן אלים ואגרסיבי מסוג TNBC המהווה כ- 15% ממקרי סרטן השד, כאשר התאים שלו מייצרים כמות גדולה של מולקולתEGFR . ניסיונות מחקריים קודמים, לפיתוח טיפול ממוקד במולקולה הזו כשלו, מאחר ופגעו גם בתאים הבריאים.

זאב מידן מנכל מועצת הדבש

דבורי הדבש משתמשות במליטין, מולקולה המהווה מחצית מהרכב הארס, אשר גם גורם לכאב בעת העקיצה ומיוצר על ידי הדבורים במטרה להילחם בעצמן בפתוגנים המאיימים עליהן. דבורי הדבש מייצרות את הפפטיד הזה, לא רק בארס אלא גם ברקמות נוספות, כתגובה לזיהומים.

החוקרים חשפו במעבדת המחקר, תאי סרטן שד, כמו גם תאים בריאים, לארס דבורי דבש שהובאו מאנגליה, אירלנד ואוסטרליה. כמו כן, חשפו את התאים גם לארס של דבורי בומבוס מאנגליה. החוקרים גילו כי לארס של דבורת הבומבוס (שאינו מכיל מליטין, אך יש בו חומרים אחרים בעלי פוטנציאל להרס תאים) קיימת השפעה זניחה על תאי סרטן השד, אך הארס של דבורי הדבש מכלל הארצותהשפיע על תאי

הגידול של סרטן השד והשמיד אותם בתוך 60 דקות בלבד! כאשר החוקרים חסמו את פעולת המליטין בעזרת נוגדן, תאי הסרטן שנחשפו לארס הצליחו לשרוד, מה שמוכיח שמליטין הוא החומר האחראי לתוצאות החיוביות בחלקו הראשון של המחקר.

חלק משמעותי ביותר בניסוי הוא הגילוי המהפכני, כי המליטין אינו מזיק לתאים בריאים, אלא תוקף באופן ספציפי תאים שמייצרים כמות גדולה של EGFR ו- HER2. המליטין אף שיבש את יכולתם של תאי הסרטן לשכפל את עצמם.

צוות החוקרים כבר בדק השפעת שילוב של מולקולת מליטין עם תרופות כימותרפיות על עכברי מעבדה נגועים בתאי סרטן. השילוב של מליטין ותרופה בשם docetaxel נמצא יעיל בעצירת התפתחות גידולים בעכברי מעבדה. הטיפול הניסיוני הפחית את ייצור המולקולה המשמשת תאי סרטן לחמוק ממערכת החיסונים הטבעית בגוף. תוצאות המחקר החדש הוכיחו כי המליטין עשוי להיות טיפול יעיל גם בסוגי סרטן נוספים. 

מתוך כך, דן אנד ברדסטריט הודיעו כי: "השמים הסגורים והישארותם של הישראלים בחגי תשרי בישראל ישפיעו לחיוב על צריכת הדבש השנה וימנעו פגיעה בענף "

פועלים כיום בישראל כ-530 דבוראים, מתוכם כ-100 דבוראים אחראים על למעלה מ-80% מהתפוקה הענפית. יתר הדבוראים כוללים עסקים קטנים יותר, מכוורות בוטיק, חובבים, וכאלה שעבורם דבש אינו מהווה תחום העיסוק העיקרי.

דבוראים אלה מפעילים כ-120,000 כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידולים חקלאיים להאבקה. היבול הממוצע בכל כוורת נאמד בכ-30 ק"ג בשנת 2019. בהקשר האבקת גידולים חקלאיים, חלק ניכר מענפי הפירות והירקות בישראל תלויים בקיומו של משק דבורים יציב המתפקד באופן קבוע בהאבקת הצומח על פני זמן וללא תקלות. להאבקת הדבורים מקום מרכזי להבטחת הקיימות של ענפי החקלאות הצמחית בישראל ולהבטחת אספקה סדירה של פירות וירקות. שני ענפי פירות מרכזיים התלויים לחלוטין בהאבקת דבורים הם ענף האבוקדו וענף השקדים. בהתאמה לשגשוג משק הדבורים, ענפים אלה נמצאים בתנופת פיתוח משמעותית בשנים האחרונות. על פי נתוני משרד החקלאות, ערך הייצור הכולל של הפירות והירקות התלויים בהאבקת דבורים מגיע לכ-3 מיליארד ₪, נכון לשנת 2019.

אפרת שגב סמנכל מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר דן אנד ברדסטריט צילום ניב קנטור

פדיון ייצור מקומי של דבש נאמד בשנת 2019 בכ-68.8 מיליארד ₪

מחיר הדבש ליצרן בשנת 2019 הינו כ-18.8 ₪ ל-1 ק"ג דבש גולמי.

מקטע הייצור אינו נחשב לריכוזי, והייצור מתפזר באופן נרחב בקרב למעלה מ-100 יצרנים שונים. בין היצרנים הגדולים: 3 קיבוצים (יד מרדכי, עין חרוד, דן), מכוורת עמק חפר (שותפות חקלאית של מספר מגדלי דבורים אשר התאגדו לטובת שיווק ישיר של התוצרת החקלאית שלהם), לצד יצרנים מהסקטור המושבי – בועז כנות (ממושב אבידור), ניצן למדני (ממושב כפר חיים), שי ספקטור (ממושב כפר רות) ועוד.

–            קיבוץ יד מרדכי – מייצר בעבור המשווק הגדול בענף, יד מרדכי (מקבוצת שטראוס).

–            בועז כנות – מייצר אף הוא בעבור המשווק יד מרדכי.

–            מכוורת עמק חפר – מייצרת עבור עצמה, פעילה כשחקן השני בגודלו גם במקטע השיווק.

–            עין חרוד – מייצר עבור עצמו, פעיל כשחקן השלישי בגודלו במקטע השיווק.

·       עונות ייצור הדבש – עיקר הייצור מתבצע בשתי תקופות עיקריות במהלך השנה, האביב והקיץ.

–            עונת האביב (50% מהייצור) – בחודש מאי מסתיים חלק זה של הייצור.

–            עונת הקיץ (יולי-אוגוסט, 35% מהייצור).

–            עונת הסתיו – יתר הייצור, 15%.

קרדיט צילום תמונה ראשית: מועצת הדבש


Related Post

בקצב איטי ומדוד

Posted by - 6 בפברואר 2022 0
תערוכה מיוחדת במינה המציגה מיצבי רקמה ופסלים נפתחה בעיר  מאת יקיר ישראל  בפתיחת התערוכה נכחו חברת המועצה הממונה על האמנות תרצה גרינפלד ,…

הספריות חוזרות

Posted by - 23 בינואר 2020 0
כולנו חיים במסארטפונים ומול המסכים, ולמרות זאת – מסתבר – הספריות, הוויטרינות והמדפיות חוזרות ובגדול. אז איך נעצב ספרייה בשנת…

הישר מהפסטיגל: מסיבת הרחוב הגדולה של נתניה תארח מופע מיוחד של להקת הריקוד המקצועית "אריות ציון", רקדני הפסטיגל האהובים

Posted by - 11 במרץ 2019 0
מרכז הקניות אלון בקריית השרון יחגוג את פורים באווירה שמחה במיוחד שתצדיע לאלופי הברייקדאנס וההיפ הופ הישראלי. הכניסה וההשתתפות – בחינם. …

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות