המאכל המסורתי: תפוח אדמה מדורה כמובן …

6 0

כמה קל, ככה טעים .כן, אפשר לשדרג אותו. התפוח אדמה – הכי שווה במדורה.

תשאלו כל ילד האם הוא אוהב לבלות במדורה בל"ג בעומר והתשובה תהיה: "כן!" נחרץ. אפילו המסכים והפורטנייט לא יכולים לגבור על ההנאה הצרופה העוברת מדור לדור. הכוכב של המדורה הוא ללא ספק תפוח האדמה שמתבשל לאטו בין הגחלים החמים. אך האם אתם יודעים איזה סוג של תפוח אדמה יהיה הכי נימוח וטעים?
מרבית הצרכנים מכירים תפוחי אדמה לבנים ואדומים אבל בעולם קיימים למעלה מ-4,000 זנים שונים של תפוחי אדמה. איך יודעים איזה זן מתאים לטובת מדורת ל"ג בעומר? ואיך אפשר לשדרג אותו באופן מטריף חושים?

*שימו לב כי קיימות מגבלות על הדלקת מדורות ברחבי הארץ, יש להישמע ולפעול בהתאם להנחיות.



זן מומלץ למדורה הוא זן צרפתי ששמו "תפוח אדמה נשיקות" . צורתו הטבעית מזכירה נשיקות סגלגלות על קליפתו הלבנה. מדובר בזן מבין תפוחי האדמה עם אחוזי החומר היבש הגבוהים ביותר (19% לעומת כ-7% בתפוחי אדמה אחרים. "'קשיחות כזו מבטיחה עמוד שדרה יציב", מציין שטרית. "זה תפוח אדמה שלא יתפרק או יאבד את צורתו באש".

תפוחי אדמה אדומים עדיפים בעיקר לטיגון ולצלייה, ואילו תפוחי האדמה הלבנים-חומים מתאימים יותר לבישול. כיוון שאיננו יודעים להבחין בין הסוגים השונים, לרוב אנו לא מבינים את השוני במחירים, רוכשים זנים שלא תואמים את אופי התבשיל ומתפשרים על איכותם .

צילום איל קרן

בחירה

גודל- חפשו תפוחי אדמה בעלי גודל, צורה ומשקל אחידים. כך הם יתבשלו בערך באותו הזמן ויהיו נוחים יותר לקילוף.

צבע- כדאי לחפש אחר תפוחי אדמה חלקים, בהירים ובעלי "עיניים" מועטות. הימנעו מתפוחי האדמה בעלי כתמים ירוקים או כתמים דהויים- טעמם מריר ואף עשוי להיות רעיל באכילה מרובה. כמו כן, הימנעו מרכישת תפוחי אדמה בעלי גוון ירקרק, הדבר מצביע על כך שהם נחשפו לאור במהלך האחסון, מה שעלול לייצר טעם מר.

היגיינה- במקרה הזה רצוי להתעלם מכל מה שלימדו אותנו מגיל אפס. רצוי לרכוש תפוחי אדמה שלא נשטפו ולא נוקו – כיוון שאלו מתקלקלים מהר יותר.

מגע- תפוחי אדמה נוקשים הם תפוחי אדמה טריים, ועל כן הימנעו מרכישת תפוחי אדמה בעלי עור מקומט, אזורים רקובים (בעיקר בקצוות) או כתמים שקועים.

אחסון

למרבית הזנים, החוק באחסון תפוחי אדמה הינו זהה: רצוי לאחסנם במקום חשוך (בחשיפה לאור הם עלולים להוריק ואז להפוך לרעילים), מוצל, קריר- אך לא בקירור, ולעומתם, את תפוחי האדמה באריזות המיקרוגל כדאי דווקא לשמור במקרר. בטמפרטורת החדר המוצל (10-28 מעלות), העמילן ישמור על צורתו המקורית, אך בטמפרטורה נמוכה (1-4 מעלות) הוא יהפך לסוכר ותפוחי האדמה יקבלו טעם מתקתק. באחסון נכון, אורך חייהם ינוע בממוצע בין שבוע לבין 10 ימים.

אז איך נשדרג השנה בקלות את הקרטושקעס המסורתיים?

שדרוג 1: קחו תפוחי אדמה אדומים וגדולים, חצו אותם לאורכם, מרחו על כל אחד מהם שכבת חמאה ועליה פזרו בעדינות תערובת של  שום כתוש ומעט שמן זית . מחברים את החצאים (ניתן להדק עם קיסמים), עטפו בנייר כסף וזרקו למדורה. משך הצלייה: כ-30 דקות (רצוי לבחון את מידת הרוך בעזרת שיפוד).

שדרוג 2 -הפתעה- לא רק עם ביצת שוקולד, אלא גם בתוך תפוח אדמה! ניתן לטמון בתוכו מגוון מרכיבים טעימים ומפתיעים, כמו: גבינה צהובה, רוטב עגבניות או אפילו מטבוחה, ביצה, שעועית ועוד. איך עושים זאת? חותכים את התפוח לאורכו (אך לא לגמרי), במרכז שני החצאים יוצרים גומחה, מכניסים לתוך הגומחה שנוצרה את מרכיב ההפתעה, סוגרים את החצאים, עוטפים בנייר כסף ומשליכים למדורה. משך הצלייה: כ-30 דקות (רצוי לבחון מעת לעת את מידת הרוך בעזרת שיפוד) .

שדרוג 3 – מכינים תערובת הכוללת: שמן זית, רוזמרין, טימין, מלח גס ומעט פלפל שחור, טובלים בה את תפוחי האדמה (ניתן גם לחרוץ אותם עם מזלג בכדי שהתערובת תחלחל פנימה), עוטפים בנייר כסף ומכניסים למדורה. משך הצלייה: כ-30 דקות (רצוי לבחון מעת לעת את מידת הרוך בעזרת שיפוד).

צילום ראשי: קרדיט צילום אברמוב מיכאלוב

Related Post

שמתם לב שמחירי האוכמניות צנחו ?

Posted by - 9 בפברואר 2021 0
זה הזמן לקראמבל פריך של אוכמניות ותפוחים … הידעת ! צניחת שער הדולר פיתתה יבואנים רבים להתחיל לייבא אוכמניות, ועם ההיצע הגדל…

מתכון לסופגנייה קלאסית

Posted by - 22 בדצמבר 2019 0
סופגניות השמרים המסורתיות שכולנו מכירים ואוהבים, באדיבות השף-קונדיטור מיקי שמו מוסיפים לבצק מעט ברנדי או קוניאק, מה שגם נותן טעם…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות