לא מוותרים על הילדים

6 0

עמותת שניר פועלת בערים שונות בארץ, בתכנית ייחודית שתרומתה לילדים לא תסולא מפז; דנית דברה, מנכ"לית העמותה, מספרת על הפעילות ועל התכניות לפעול בעיר נתניה

מאת ישי פלדמן

דווקא בגלל שהמערכת הפוליטית במדינה נמצאת בקיפאון לאורך השנה האחרונה ואוכלוסיות רבות לא מטופלות באופן הראוי והמיטבי, טוב שקיימות עמותות המנסות לחפות על כך. אחת המרכזיות בהן היא עמותת שניר, שלקחה על עצמה לטפח את האוכלוסייה המשמעותית ביותר לדעת רבים – הילדים והנוער.

מסתבר, שדווקא בשל המצב הקיים, דור העתיד בכל רחבי הארץ זקוק לסיוע והכוונה במקרים רבים, וכשמדובר על ילדים המגיעים ממשפחות קשות יום, הדבר נכון ביתר שאת.

"את העמותה הקים איש הנדל"ן, ניר שמול" מספרת דנית דברה, המשמשת כמנכ"לית העמותה מזה שנה וחצי, "הרעיון אצלו עלה עוד כשהיה קצין מיון בצבא, ופגש נוער מכל שכבות החברה. הייתה לו הבנה שמשהו משמעותי צריך לקרות עם נוער שמגיע מרקע סוציו אקונומי נמוך, מכיוון שהוא ראה איך ההזדמנות של נוער כזה לעשות תפקידים משמעותי בצבא היא פחותה. הוא ראה שהמבחנים שלהם מניבים תוצאות נמוכות יותר, וזאת בעיקר בגלל שהמוטיבציה והאמון שלהם בעצמם לא מספיק גבוהים".

מתי הוא החליט להרים את הכפפה?

"כל הנושא הזה היה אצלו בתודעה במשך מספר שנים, עד שלפני עשור הייתה לו האפשרות לפעול. הוא איגד סביבו אנשי חינוך ואנשי עסקים שיעזרו לו לתמוך בעמותה, והקים ביחד איתם את עמותת שניר. בעשר השנים האחרונות, מפעילה העמותה תכנית חינוכית הוליסטית ומקיפה, שמטרתה היא להושיט יד לנוער המגיע משכבות סוציו אקונומיות נמוכות, להעלות את תחושת הערך העצמי שלהם, לפתוח בפניהם יותר הזדמנויות, ולחשוף אותם לעולם תרבותי שהם לא מגיעים אליו בשגרה שלהם. התכנית היא שש שנתית, מכתה ז' עד י"ב, ומיושמת לפי מספר עקרונות מרכזיים".

"אחת המטרות שלנו היא שיפור ההישגים הלימודיים של הילדים. רוב הנוער, ולא רק זה המגיע משכבות מוחלשות, זקוק לסיוע ותגבור, וצריך שיעורים פרטיים כדי להצליח . צילום עומר ארמוני

באיזה עקרונות מדובר?

"המטרה הראשונה שלנו, כפי שציינתי, היא לחזק את תחושת המסוגלות והערך העצמי של הילדים. אנחנו פועלים במסגרת של בתי ספר, ויש לנו צוות של מדריכים, מתנדבים ויועצות חינוכיות, שפועל בשיתוף פעולה עם צוות בית הספר. ישנה הרבה מאוד עשייה לאורך השנה. המדריכים שלנו נמצאים בבית הספר במשך חמישה ימים בשבוע, שמונה שעות בכל יום. כך שהתכנית היא מאוד אינטנסיבית ומחזיקה את הילדים במסגרת מסודרת ומקיפה".

איך מתבטאת הפעילות בשעות האלה?

"אחת המטרות שלנו היא שיפור ההישגים הלימודיים של הילדים. רוב הנוער, ולא רק זה המגיע משכבות מוחלשות, זקוק לסיוע ותגבור, וצריך שיעורים פרטיים כדי להצליח. משפחות המגיעות משכבות סוציו אקונומיות חלשות, לא יכולות לממן לילדים את התמיכה הלימודית הזאת. בנוסף, לא תמיד יש להן את הפניות לעסוק בכלל בצורך הזה, משום שהן נמצאות במרוץ הישרדותי ומוטרדות יותר מאיך הן יממנו אוכל לארוחת הערב. לכן במסגרת התכנית, כל תלמיד בה מקבל שעות פרטניות במהלך השבוע עם מדריכים, ובנוסף אנחנו מפעילים לאורך כל השבוע מרכז למידה. במרכז נמצאים מדריכים ומתנדבים, וכל תלמיד יכול להגיע כדי לקבל עוד זמן תגבור".

אתם רואים תוצאות לכך?

"התוצאות הן מדהימות. ציוני התלמידים בתכנית עלו בצורה ניכרת בבתי הספר בהם פעלנו. מעבר לציונים, אנחנו רואים איך השיפור בלימודים משפיע גם על המגמות שהתלמידים בוחרים להתמקד בהן בתיכון. עם ההצלחה בלימודים, עולה במקביל גם המוטיבציה של הילדים האלה לסיים בגרות, להגיע לתפקידים משמעותיים בצבא ולתכנן איזה לימודים אקדמיים הם ירצו בהמשך".

איזה עוד פעילויות קיימות במסגרת התכנית?

"חלק משמעותי בתכנית שלנו, מתבטא בחשיפה של הילדים לתכנים תרבותיים. אנחנו לוקחים את הילדים להרצאות, הצגות וסרטים איכותיים, ולעוד פעילויות העשרה. אנחנו מקיימים מפגשים של הילדים עם האמנים, וזאת כדי לחשוף אותם עוד לעולם האמנות ולמפגש עם אנשים מוכשרים. זה מעניק להם השראה ומתדלק עבורם את המוטיבציה להגשים את עצמם".

"אנחנו עושים פרוייקטי התנדבות לאורך כל השנה ביחד עם הילדים. הם היזמים, והם אלה שמוציאים לפועל את הפרויקטים. זה מאוד מעצים אותם. יש מחקרים שאומרים שהגורם הראשון לאושר הוא הנתינה". בחוד החנית. צילום אסף לוי באדיבות עמותת שניר.

במקביל לכל אלה, אתם מעודדים גם את הילדים עצמם להתנדב. מדוע?

"אנחנו עושים פרוייקטי התנדבות לאורך כל השנה ביחד עם הילדים. הם היזמים, והם אלה שמוציאים לפועל את הפרויקטים. זה מאוד מעצים אותם. יש מחקרים שאומרים שהגורם הראשון לאושר הוא הנתינה, ושם אנחנו רוצים שהם יהיו. אם אתה עושה למען האחר ותורם, אתה מרגיש בעל ערך, ואם אתה יכול לעזור למישהו אחר, כנראה שאתה לא במקום הכי נזקק. אנחנו רוצים להוציא אותם מהתפיסה הנזקקת שבה הם נמצאים לעיתים. כל קבוצה בוחרת את פרויקט ההתנדבות שלה והיעד אליו היא רוצה להגיע, והתחושה שהם מקבלים אחרי שעזרו למישהו אחר היא מצוינת".

חוץ מהילדים, אתם מערבים גם את ההורים בתכנית. איך אתם עושים את זה?

"אנחנו רוצים שההורים יהיו מעורבים וידעו עד כמה הילדים שלהם מתאמצים ומצליחים בתכנית. אנחנו מעלים את רמת המעורבות של ההורים עם שיחות שאנחנו עושים איתם בתחילת שנת הלימודים, ובכך שאנחנו מכניסים אותם לקבוצות וואטסאפ כדי שיישארו מעודכנים בפעילויות. הילדים נשארים הרבה פעמים ללמוד עד מאוחר במרכזי הלמידה ומגיעים הביתה רק אחר הצהריים, ולכן משמעותי שההורים יקבלו אותם בבית בחיבוק ויפרגנו להם על המאמץ שלהם. זה לא טריוויאלי שהילדים נשארים ללמוד עד כאלה שעות מאוחרות בבית הספר, וצריך לתמוך בהם".

אתם גם מגיעים לבתים של הילדים?

"אנחנו עושים ביקורי בית בבתים. כתוצאה מכך, אנחנו רואים לעיתים את המציאות הקשה שבה המשפחות האלה מתמודדות. לכן הקמנו קבוצות וואטסאפ שנקראות 'המלאכים של שניר', שאליהן גייסנו אנשים עם רצון טוב ובעלי יכולות, כדי שיעזרו למשפחות בדברים יום יומיים, בין אם זה שיפוצים, או תרומות של ריהוט ומוצרי חשמל. זאת במטרה להוציא במעט את המשפחות מהמקום ההישרדותי בו הן נמצאות, כדי שיתפנו לדברים אחרים כמו תכנית חינוכית לילדים. יש כיום עשר קבוצות של 'המלאכים של שניר', שפועלים בהן מעל ל – 3000 מתנדבים".

בשנת הלימודים הבאה יש כוונה להתחיל לפעול בנתניה?

"כן אנחנו מאוד רוצים להתחיל את התכנית של העמותה בנתניה, ואנחנו נמצאים במגעים מתקדמים עם המחלקות הרלוונטיות בעירייה כדי שזה יקרה בספטמבר הקרוב. עד עכשיו פעלנו במספר ערים, כמו תל אביב, נס ציונה, רחובות והוד השרון, ואנחנו מקווים שנתניה תצטרף גם היא לערים האלה ושנתחיל בה בשנת פיילוט. יש במדינה מיליון ושבע מאות ילדים מתחת לקו העוני, ועבור הילדים האלה ההזדמנות היא עכשיו. לכן משמעותי מאוד שנגיע לכמה שיותר ילדים, שיוכלו ליהנות ולהרוויח מהתכנית"

תמונה ראשית: מתנדבים. צילום אסף לוי באדיבות עמותת שניר

Related Post

נשירה בלימודים out

Posted by - 31 בינואר 2018 0
  לדברי טובה דולב, ראש מינהל החינוך בעירייה מדובר בהישג למערכת החינוך בנתניה ובעיקר לכל אחד מן התלמידים שבשל כושר…

בעשירייה הפותחת

Posted by - 27 בינואר 2021 0
במסגרת תחרות ארצית של משרד האנרגיה – המועצה לבנייה ירוקה, משרד החינוך ומשרד להגנת הסביבה בנושא "מבני חינוך מאופס אנרגיה"…

החצר הכי לימודית שיש

Posted by - 29 בינואר 2020 0
משרד החינוך ישקיע בבניית חצר לימודית בבית הספר שורשים בנתניה; המיזם, שכבר פועל ברחבי הארץ, הוכיח עצמו לימודית וחינוכית מאת…

הצלחה עם תעודות

Posted by - 7 בפברואר 2018 0
במסגרת הלימודים במגמת "הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים" בקריית החמ"ד "ריגלר" מתמחים התלמידים ברובוטיקה כבר משכבה ז'. במהלך לימודיהם השנה פיתחו התלמידים…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות