"אלומות" מסכם שנה

5 0

בית הספר הדמוקרטי "אלומות" השלים בימים אלה את שנתו הראשונה. בראיון בלעדי: מנהלת בית הספר הדמוקרטי, אורית מוקה בליטנטל לשיחת סיכום שנה.

מאת: חן כהן

בשלהי שנת 2019 ראש העיר, הגב' מרים פיירברג הודיעה על הקמת בית ספר דמוקרטי . בסיומה של שנת הלימודים הראשונה ובפתחה של  שנת לימודים  חדשה נפגשנו עם מנהלת בית הספר , אורית מוקה בליטנטל  .

נראה שהייתה שנה גדושה וטובה…יש עוד תוכניות בקנה לשנה החדשה והשמיים הם הגבול .

בית ספר הדמוקרטי, פועל בשכונת נאות גנים, כפנינת חמד ירוקה ונדירה, הכוללת  מרחבים של עצי בוסתן, עצי זית, עצי שקדיה, אלונים, פיקוסים ועוד, לפני כשנה הוחלט להפוך אותו לבית ספר דמוקרטי על אזורי ראשון בנתניה.

ספרי לנו קצת על עקרונות החינוך הדמוקרטי

אנחנו שמים דגש על בניית קהילה דמוקרטית (ילדים, צוות והורים) מעורבת חברתית וסביבתית, תוך חיזוק ערך הבחירה והאחריות האישית ופיתוח אדם עצמאי. לכל ילדה וילד ניתנת הזדמנות שווה למצוא את המקום הנכון לו, במיוחד בעולם של אי ודאות ולהתפתח לפי החוזקות והמסוגלות שלו. כל זאת במסגרת ברורה של  כללים וגבולות שנקבעו בתקנון בית הספר.

חשוב לציין כי לפעמים אנשים חושבים שבדמוקרטי אפשר לעשות כל מה שרוצים. זה אינו נכון. נהפוך הוא, יש דרישה ללקיחת אחריות אישית על התנהגות שפוגעת באחר. ילד שבוחר קורס, חייב לעמוד בדרישות הקורס, כולל נוכחות בו ולכבד את כללי השיח והשיעור.

אנו מאמינים כי על מנת לפתח לומד עצמאי ובוגר עצמאי ומשפיע, שימצא את המקום הנכון לו, יש לתת דגש ברמה היומיומית, בכל שעה ושעה, לחיזוק מיומנויות השפה (קריאה קולית ודמומה, כתיבה ויכולת ורבלית), לחיזוק מיומנויות בסיסיות במתמטיקה ולרכישת מיומנויות המאה 21 (יצירתיות, שיתוף פעולה, יזמות, מיומנויות מחשב ועוד). הלמידה היא רב תחומית ושמה דגש על המיומנויות שצויינו בכל מקום ובכל זמן.

הצוות רואה בעבודתו שליחות ונותן מענה אישי לכל ילדה וילד בחום, בהתאם לצרכיו, כולל תמיכה במשפחתו במידת הצורך.

המענה ניתן החל ממזכירת בית הספר -סוניה פוריאן, אב הבית -עקיבא אקבייב, סגנית מנהלת -אביבית דכנר, מנהלת בית הספר -אורית מוקה בליטנטל, יועצת בית הספר -מולונש דסטה,  רכזת הפדגוגית -רעות פויר קניגסבוך ושאר הצוות החינוכי התומך, הכולל  מורות ותיקות וחדשות, סייעות, תומכות הוראה, רכז מוגנות, הורים ומתנדבים. כמו כן, ערך הקיימות וחינוך סביבתי הם ערכים בסיסיים בתפיסה החינוכית.

איך הכל החל?

בסוף חודש יוני 2019 הכריזה ראש העיר, הגב' מרים פיירברג, על הקמת בית ספר דמוקרטי צומח על אזורי בבניין בית הספר "אלומות", במטרה שיתרחב ויתפתח לכל שכבות הגיל , מגן חובה ועד  כיתה יב'.

בשנה הזאת בנינו קהילה דמוקרטית צומחת, המקבלת החלטות משותפות ומנהלת את חיי היום יום של בית הספר: כל זה דרך  קיום פרלמנטים וועדות ביצועיות, מעגלי שיח ופעילויות הורים במהלך השנה. בנוסף, שמנו דגש על מיומנויות שפה ומיומנויות המאה ה- 21 בכל הקורסים, כולל מדעים, דרמה, מולדת, מוסיקה, אומנות ועוד.

לאורך כל השנה הייתה התגייסות מלאה של הצוות וההורים לתהליך השינוי:  התקיימו  פעילויות, מעגלי שיח ופרלמנטים יחד עם ההורים, הילדים נהנים מתהליך הלמידה ובזכות כך מפנימים יותר את הנלמד. האווירה של קהילה דמוקרטית התחזקה, ההורים תומכים, מחמיאים ומשתפי פעולה. במילים אחרות- הילדים מאושרים להגיע לבית הספר, ההורים מרגישים בטוחים במקום של הילדים, וגם בימים של בית הספר לחופש הגדול, שאותו מרכז רפאל גבע, המורה לחינוך גופני, הם אינם מוותרים אפילו על יום אחד בבית הספר.

חשוב לציין שאנחנו חברים בקהילת בתי הספר הדמוקרטים בישראל ובעולם ומלווה על ידי מר יעקב הכט, שעומד בראש ארגון "ערי חינוך", העוסק בפיתוח פדגוגיה חדשנית ומייסד בתי הספר הדמוקרטים.

כמה תלמידים בחרו ללמוד בבית הספר?

כיום מונה בית הספר 145 תלמידים, שלמעשה בחרו את הפדגוגיה החדשנית שמציע בית הספר.

כמו כן, כולל בית הספר גם שתי כיתות חינוך מיוחד של תקשורת ASD (אוטיזם בתפקוד גבוה), כאשר בשנה הבאה מתוכננת לקום כיתת חינוך מיוחד של לקויות למידה בשכבה ד'.

מה מתוכנן בשנה הבאה?

בעקרון, כמו בשנה הקודמת אנו ממשיכים את הלמידה הרב גילאית, ובמקרה של ילדי א' והילדים החדשים שיצטרפו השנה, נעזור בקליטה שלהם ולהם ניתן מענים מיוחדים, כמו קורסים נפרדים בשפה וחשבון, כולם ביחד אצל החונכת גילת רחום ועוד.. בנוסף, חשוב לנו לחזק את קבוצת השייכות החברתית ואת הקשר עם החונכת וכל יום בתחילת היום ובסיומו יתקיים מפגש חברתי  עם ילדי הבית והחונכת שאותה הילד בוחר.

מה לגבי הסביבה הלימודית של בית הספר? האם יש לכם את התנאים הפיזיים לפדגוגיה החדשנית שלכם?

מתחילת יולי משפצת עיריית נתניה את קומת הקרקע בבניין הצפוני של בית הספר. קומה זו תכלול ארבעה מרחבי למידה רב תחומיים מודולריים חדשניים: מרכז סדנאי- מייקר, מרכז  חקר-עיוני, מרכז כינוסים וחדר למידה שקט. למרחבים אלו יהיה חיבור לחצר מתקני השעשועים ובהמשך השנה גם לחצר האחורית. החצרות יהוו גם מרכזי למידה חוץ כיתתיים, בדגש על חינוך סביבתי, אומנות ומוסיקה. הלמידה במרכזים אלו תתקיים בעיקרה בשיטות למידה חדשניות מקרוב ומרחוק, הכוללות למידה רשתית סינכרונית וא-סינכרונית, בשילוב קורסי בחירה.

כמו כן, בימי שלישי לאורך השנה תתקיים למידה מקוונת משותפת עם הקהילה הארצית של בתי ספר דמוקרטיים בארץ (רשת היברידית).

בסימן הקורונה. בנגיף האלים שיגע את העולם וכמובן פגע גם בחינוך ובמוסדות הלימוד.  איך הסתגלתם למציאות החדשה תחת "הקורונה"?

ימי הקורונה אפשרו לצוות להתגבש וליישם דרכי הוראה מגוונות, תוך העמקת ההבנה שאפשר ללמד אחרת ולחזק את הלמידה האישית והבחירה של הילדים. אלו באו לידי ביטוי בלמידה מבוססת פרויקטים (בית ספריים וכיתתיים) כדוגמת הכנת הגדה בית ספרית, תוצרים ביום השואה שהועברו למוזיאון יד ושם, פרוייקט בנושא חברות ועוד). המשכנו לקיים פרלמנטים בית ספריים מעת לעת דרך הזום ויישמנו דרכי למידה והוראה מגוונות וחדשניות. הכי חשוב שמרנו כל הזמן על הקשר האישי והחברתי בינינו לבין הילדים וגם עם ההורים.

מה הן התכניות שלכם לעתיד?

אנו שואפים לפתח קהילה לומדת ומלמדת,  שפעילותה תתקיים לאורך כל היום, כולל בשעות אחר הצהריים. קהילה לומדת ומלמדת רחבה, היא הלמידה הרלוונטית במאה ה21.  זו תהווה בסיס ללמידה ולהתפתחות של תלמידי בית הספר, שיגדלו מגן חובה ועד יב' אצלנו.  קהילה בית ספרית  (ילדים, צוות, הורים), שתפעל בשיתוף פעולה עם אגף החינוך הבלתי פורמלי של עיריית נתניה ועם הקהילה הארצית של בתי הספר הדמוקרטים. הקהילה תכלול  גם מתנדבים ממגוון רחב של ענפים וגילאים (חברות  מסחריות וחברות הייטק, פנסיונרים, שנת שירות, סטודנטים, נערים ונערות ועוד) שיהיו חלק בלתי נפרד מהקהילה. אין לנו ספק שבית הספר מהווה גאווה לעיר נתניה ויהיה אחד מבתי הספר המובילים והמבוקשים ביותר, עם רשימות המתנה, כמו בכל בתי הספר הדמוקרטיים האחרים בארץ (חדרה, גבעת אולגה, כפר סבא ועוד). מוזמנים להצטרף.

טובה דולב, ראש מינהל חינוך וחברה ל"השבוע בנתניה": "אני חייבת לציין כי מאז הקמתו של בית הספר, לא ויתרתי על ליווי הכי איכותי ומקצועי בתחום ואנו נמשיך ללוות את בית הספר בשיתוף עם יעקב הכט, למען מינופו והעצמתו.

מדובר בבית ספר שהינו חלק ממדיניות של שינויים שהכנסנו במערכת החינוך בהנחיית ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר כדי לתת מבחר מענים חינוכיים לשונות והייחודיות של הילדים בנתניה.  אני גאה על שיתוף הפעולה עם ההורים והתלמידים אשר בוחרים ללמוד את מה שהם אוהבים."


Related Post

לומדים גם מחוף הים

Posted by - 1 במרץ 2022 0
יוזמה חדשה למען הסביבה למסלול המחוננים הפועל בבית ספר אלדד בכיתות ז'-ח' בשיתוף קמפוס מדעי הים הפועל ברופין, מכמורת. מאת בניה גואטה במהלך היוזמה נחשפים התלמידים…

נלחמים על כל תלמיד

Posted by - 1 ביוני 2021 0
מנהל החינוך בעיר בראשות טובה דולב הציב לעצמו מטרה – נלחמים על כל תלמיד. זאת אל אף נתונים מרשימים לפיהם אחוז…

רגעים של מדע בנתניה

Posted by - 28 באוגוסט 2019 0
אלפי ילדים השתתפו השנה בפעילות קייטנות העמותה לחינוך בלתי פורמלי; הצלחה לקייטנות הייחודיות בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה כתב ברק גולן…

משבר האקלים

Posted by - 15 במרץ 2023 0
עיריית נתניה נמצאת בתנופה עשייה בהתמודדות עם משבר האקלים הפוקד אותנו.ב251 גני עירוניים בהם מתקיימת הזנה, הותקנו מדיחי כלים במטרה…

יועצת המאה

Posted by - 9 בינואר 2023 0
שיינה גאישטט, יועצת בית הספר חב"ד בנות, תזכה בתואר המכובד "יועצת המאה" הניתן על ידי מנהל החינוך הדתי במשרד החינוך.…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות