תמונת מצב עדכנית על פילנתרופים ותרומות בישראל

5 0

אין מקום במדינת ישראל, שאי אפשר למצוא בה נוכחות של פילנתרופים ותרומות. בין אם מדובר בבתי חולים, מוסדות אקדמיים, מוסדות רווחה, מכוני מחקר, אולמות תרבות, מגרשי ספורט ועוד. כמעט בכל מקום, נוכל למצוא שלט כזה או אחר, שמלמד על תרומה אשר התקבלה על ידי פילנתרופים ישראלים או יהודים מחו"ל, אשר עזרה לבניית המקום.

זה לא נפוץ אך ורק בישראל, גם במדינות מערביות אחרות אנחנו יכולים למצוא את זה, אך מסיבות מסוימות, גם היסטוריות וגם כלכליות, בישראל זה מאוד בולט. שכן אנחנו מדינה קטנה, תקציב מוגבל מאוד, הוצאות רבות על תחומים כמו ביטחון, ומנגד, לשמחתנו, יש לא מעט משפחות וגורמים פרטיים שיכולים לעזור בהיבטים כספיים שונים והם אכן נרתמים בכל עת שיש צורך.

לא רק פילנתרופים

צריך לומר, כל הנושא של תרומות בישראל הוא מאוד מיוחד ומגוון. מחקרים ונתונים שונים מראים, שלא רק אנשים בעלי הון כלכלי עצום, תאגידים וחברות, נרתמים לעזור ולתרום, אלא גם הרבה מאוד משקי בית קטנים, תורמים מדי שנה כספים לצרכים שונים.

למשל, מדי שנה נערכות התרמות לארגונים מוכרים, בין אם מדובר בארגונים שמטרתם לעלות את המודעות למאבק במחלות מסוימות, תופעות חברתיות, עזרה לקהילות מוחלשות, חיילים ועוד. הציבור נרתם ותורם. מעבר לימי התרמות ספציפיים, הרי שהרבה מאוד ישראלים תורמים גם באופן קבוע, מדי חודש או מדי שנה, תרומה כספית לארגונים היקרים לליבם.

אחד ההסברים לעובדה שכל הנושא של תרומות בישראל הוא מאוד מקובל ונפוץ, זו עצם ההוויה והבנה עליה אנחנו מתבססים כחברה, בין אם זה שכל ישראל ערבים זה לזה ובין אם זה הרעיון והמשמעות של תיקון עולם ועזרה לחלשים. לכך צריך להוסיף את ההכרה שהמדינה לא יכולה לעזור לכל אחד, ועלינו כחברה לעשות זאת.

מה המצב כיום בתחום התרומות והפילנתרופיות?

שנת 2020 היתה ללא ספק שנה קשה מבחינות רבות, לא רק בישראל אלא בכל העולם, בגלל מגיפת הקורונה וההשפעה שלה. זה בא לידי ביטוי גם בכל הנושא של תרומות. ישראלים רבים נאלצו לוותר על האפשרות לתרום או לדחות כוונות לתרום, בגלל שינויים במצב הכלכלי שלהם, בין היתר גם בגלל שינוי במצב התעסקותי. חברות עסקיות מסוימות המשיכו להירתם למען כלל החברה ולתרום, אך היו חברות שנאלצו גם הן לקצץ בתרומות שלהן, עקב ירידה במסחר שלהן.

לצערנו, מנגד, ראינו עלייה במספר האנשים שנזקקים לעזרה, בין אם זה בכסף ובין אם זה באוכל ודברים אחרים.

ההנחה היא, שעם הזמן, כאשר המצב יחזור לקדמותו, נוכל לראות גם שוב עלייה ברמת התרומות, נוכל לחזור ולראות מספרים כפי שראינו בעבר ואולי אף מעבר לכך. צריך לזכור, שהתרומות הן כלי משמעותי לבניית חברה בריאה ואיכותית, כפי שכולנו רוצים לראות ולחיות בתוכה.

תמונה: pexels

Related Post

עושים סדר

Posted by - 4 בדצמבר 2019 0
הוועדה המחוזית אישרה ביום רביעי שעבר, בכפוף לתיקונים לאחר שקיבלה טענות המתנגדים בהם נציגי ועדי שכונות העיר וכן פעילי ציבור,…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות