תיקון שבועות –איך מתקנים במערכות יחסים וגם – איך דואגים לחיזוק השייכות הצוותית והמשפחתית

5 0

ברוח "תיקון שבועות" -תיקון "פוסט קורונה", שתפסה את כולנו – איך לומר (ולהבדיל)– "לא מוכנים למעמד".

מאת: איילת פדה גולדשטיין – פסיכולוגית חברתית, יועצת, מנכ"ל ובעלים – פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה

הבשורה הטובה – גם אם פישלנו, עוד לא מאוחר מכדי לתקן.

למרבה האירוניה, טרום הקורונה, אחד האתגרים המשאב-אנושיים המרכזיים, היו –WORK-LIFE-BALANCEאיזון בזמן איכות עם המשפחה, למניעת שחיקה ולשימור הטלנטים. הפתרונות נשמעו הזויים בחלקם, לשמרניים שבינינו- שעות עבודה גמישות, יום עבודה מהבית, ואז הגיעה הקורונה… פתאום נוצר עודף זמן משפחתי – ללא כלים מותאמים להתמודדות. כעת האתגרים הם של אמון ושייכות.

אז כיצד חוזרים לשגרה המיוחלת?

2 עקרונות מפתח:

 1.בהירות ומיקוד

בהירות ומיקוד – להסרת הבלבול, שהתקופה מייצרת, התמקדו בערכים שחשוב לכם להטמיע, ובהגדרת תפקידכם, כמצפן. שאלו עצמכם- מה מהות תפקידנו כמנהלים, בני זוג, הורים? ומה יסייע לנו להצליח? כשאלו נר לרגלנו, פשוט יותר לצלוח המהמורות שבדרך.

2. תיקון בשלושה שלבים

1.      תיקון – כשקורים ה"חיים" והיחסים עולים על שרון, האמינו בכוח הקשר, והתכנסו לשיח, תוך נכונות לקחת אחריות על ה-100% שלנו, בקידום בהירות והסכמות, בשלושה שלבים: א. תקשורת חיובית ב. קצרים – תיאור הקצר בעיני כל צד ג. נכונות ללמידה עם הפנים קדימה.

א.    תקשורת חיובית – הקשבה, אמפתיה וחתירה להבנת הזולת (מה תחושותייך, מה תהיה הצלחה מבחינתך?). זכרו- הבנה אין משמעה הסכמה- אלה רק הבסיס ההכרחי, לשותפות לדרך, במציאת הפיתרון. זהו הזדמנויות להכרה, פרגון והערכה – על הנכונות, המאמצים, וחיזוק ההסכמות שעולות. האנרגיה החיובית היא הדבק, כשהיחסים מתערערים, בדרך לתיקון. ועל כן זכרו – אם אין משאבים לנהל השיחה בכבוד- זה לא הזמן לנהלה!

ב.     קצרים  – כל צד מתאר בקצרה את הקצר בעיניו (בלי להשאיר טעינות בבטן) – תוך מיקוד במשפטי "אני" (ולא "את/ה.."), בשילוב תחושות ובקשות (דאגתי היא..הרגשתי ש.. הייתי רוצה). דוגמא: צד 1 – "כשביקשתי שנפנה זמן לדבר וזה לא קרה, נפגעתי. הייתי רוצה להרגיש יותר חשובה בעיניך". צד 2– "מצטערת לשמוע. זוכרת שביקשת לדבר, אך לא הרגשתי הדחיפות. בסגנון שלי, אם יש לי משהו דחוף אני אומרת אותו. אם הייתי מבינה כמה זה חשוב לך, הייתי מתאמת במיידי".

ג.      נכונות ללמידה- כשמפסידים לא להפסיד את הלקח – מתוך הבנה שטעויות הן הזדמנות ללמידה, שאלו שאלות, של סקרנות לגילוי משותף, היכן נפלה אי ההבנה. גזרו תובנות להמשך, כדי לא ליפול שוב לאותו הבור תוך הדגשת האחריות של כל צד. צד 1 – "אני מודעת לרגישותי לגבי המקום שלי / לא קל לי לבקש ולכן כשאני כבר עושה זאת, זה בד"כ בקול ענות חלושה. אקח על עצמי, לוודא שפגישה, שחשובה לי, אכן תואמה". צד 2- "כעת כשמודעת לרגישותך, אקפיד על סיכום שיחותנו, לוודא שהבנתי הצורך, ואני מזמינה אותך לעצור ולהבהיר כשאני מפספסת. שנסגור לנו, גם שוטפת אחת לשבועיים, כעוגן להציף נושאים ולטפל בהם בזמן אמת לפני שיצטברו?"

בכ-80% מהמקרים התיקון יושג בדרך זו – אם נעבוד נכון באור ערכינו, לטיפול ממוקד ומהיר, לפי שלושת שלבי התיקון ונטמיע שגרות למניעת הישנות. והבונוס- כשהתיקון כנה, האמון ביחסים עולה.

Related Post

נלחמים בסרטן

Posted by - 19 בפברואר 2020 0
לכבוד יום הסרטן הבינלאומי המצוין מדי שנה בחודש פברואר, יזמו מתנדבי "האגודה למלחמה בסרטן- סניף נתניה " ביחד עם "אשכול…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות