שיקום אתרים במתחם רכבת מזרח

8 0

במסגרת העבודות לסלילת המסילה המזרחית שמבצעת רכבת ישראל, מבוצעות עבודות שימור ושיקום של מבנים היסטוריים במתחם התחנה המזרחית בחדרה

חברת מועצת העיר והממונה על תיק שימור אתרים חדוה יחזקאלי ומ"מ ראש העיר וחבר ועדת שימור אתרים ניר בן-חיים, סיירו במתחם רכבת מזרח ביחד עם מנהל העבודה באתר שהציג בפניהם את התקדמות עבודות השיקום של מבנים היסטוריים במתחם. בסיור השתתפו גם מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון, וצוות מקצועי של אגף ההנדסה בעירייה שבחן את עמידת העבודות בתנאי ההיתרים.

שיקום המבנים ההיסטוריים מתבצע במסגרת העבודות בתחנת רכבת מזר ח וכחלק מפרויקט המסילה המזרחית. תוואי המסילה המזרחית יתפרס לאורך 65 ק"מ במזרח שפלת החוף ויעבור בפרדס חנה, חדרה מזרח, אחיטוב, כפר סבא, נתב"ג ועד לוד. לאורך התוואי יוקמו תחנות רכבת חדשות, וכן הפרדות מפלסיות במפגשי המסילה עם דרכים ודרכים חקלאיות.

פרויקט המסילה המזרחית כולל שדרוג והרחבה המסילה הקיימת, תחנות לאיסוף נוסעים ולהורדתם, מבני דרך, מתקני תשתית, קביעת עקרונות בינוי ופיתוח, לרבות פיתוח ושיקום נופי וסביבתי ואמצעים למניעת מפגעים סביבתיים, ועוד.

בתחנת חדרה מזרח, הנכללת בנספח השימור של עיריית חדרה כאתר לשימור, כולל הפרויקט גם שימור ושחזור מבנים היסטוריים.

התחנה, שהוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הייתה חלק ממערך התחנות על קו הרכבת חיפה-לוד שהיה פעיל גם זמן קצר לאחר קום המדינה. התחנה עודדה את שיווק התוצרת החקלאית בעיקר בעונת הקיץ והחליפה את התעבורה הימית והגמלים.

אתר התחנה ההיסטורית זכה לשמו "רכבת מזרח" מאחר שהוא ממוקם ממזרח לעיר חדרה, בקצה המזרחי של רחוב צה"ל. לאורך תוואי המסילה מבנים היסטוריים ושני גשרים החוצים את שני יובליו של נחל חדרה מצפון ומדרום. מתחם התחנה מלווה את מסילת פסי הרכבת משני צידיה ויוצר אתר ארוך וצר לאורכה, מגשר נחל חדרה ועד גשר כביש 65.

המבנים ההיסטוריים במתחם נבנו בין 1920 ל-1940, ביניהם: מבנה תחנת הרכבת משנת 1944 שהחליף את המבנה המקורי משנת 1927; מגדל מים; מגורי הקוון משנת 1930 שנבנו על-פי דגם שנבנה באותה תקופה גם בתחנת זיכרון יעקב; סככת ההדרים משנת 1935; רציף סככת ההדרים; גשר שנבנה מעל נחל חדרה על-ידי הצבא הבריטי עם פתיחת הקו המזרחי; מגורי מנהל התחנה משנת 1935; מגדל שמירה, עמדת שמירה עגולה ומבנים נוספים. המבנים שישוקמו ישולבו בהסבת האתר למקום שוקק לבילוי ופנאי, בדומה לתחנות משוקמות בערים אחרות בארץ.

Related Post

פחים כתומים וגדולים

Posted by - 21 במאי 2018 0
עיריית חדרה מציבה ברחבי העיר פחים כתומים בעלי קיבולת גדולה מבעבר, במטרה להרחיב את אפשרויות המחזור בהתאם לחוק האריזות.  עיריית…

לפתוח את הלב ואת הכיס

Posted by - 11 בנובמבר 2019 0
ראש העיר והמשנה לראש העיר העניקו את ברכת הדרך ליום ההתרמה השנתי המשותף לארגון "ניצן", ארגוני החרשים בישראל , ארגון…

חניית אקספרס החל מ-1 במאי

Posted by - 12 באפריל 2021 0
כחלק מעידוד העסקים בחדרה, הכשירה העירייה מקומות חנייה כתומים שיתירו חצי שעת חנייה בלבד ויאפשרו תחלופה רבה של רכבים וקונים…

זוגיות ללא אלימות לבני הנוער

Posted by - 8 ביולי 2020 0
תוכנית ייחודית שמובילים אגפי החינוך והרווחה בעיר נועדה למנוע כבר אצל בני נוער תופעות של ביטויי אלימות בזוגיות בשיתוף פעולה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות