בסוף השבוע האחרון ישראל עברה לשעון חורף. משמעות הדבר כי זמן החשיכה יהיה ארוך יותר ויתחיל כבר בשעות אחרי הצהריים, זמן החזרה מהעבודה וממוסדות החינוך.
מאת בניה גואטה
שעות אחר הצהריים – המסוכנות ביום. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים. מהנתונים שניתחה העמותה עולה כי השעה המסוכנת ביום, בה הכי הרבה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2021 היא 16:00-17:00 במהלכה נפגעו 1,499 בני אדם. בשנה שקדמה לה (2020) הייתה השעה שבין 17:00 18:00, הייתה השעה המסוכנת ביותר. השעה השנייה במסוכנות בשנת 2021 – בין 17:00 ל- 18:00 ובמהלכה נפגעו בשנה שעברה 1,379 בני אדם.
כאשר בוחנים את השעות הקטלניות ביותר, אלה שבהן נהרגים הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים, ניתן לראות התאמה לשעה שבה מספר הנפגעים הגבוה ביותר: בין השעות 16:00-17:00 נהרגו הכי הרבה בני אדם (27) בתאונות דרכים בשנת 2021, והשעות הקטלניות אחריה הן 17:00-18:00 ו-19:00-20:00, שבמהלך כל אחת מהן נהרגו 25 בני אדם בשנה זו.
גם בתחום העירוני שעות הצהריים המאוחרות ואחר הצהריים היו הקשות ביותר בשנת 2021 כשמספר הנפגעים הגבוה ביותר, 798 בני אדם נפגעו בין השעות 16:00-17:00 ושניה במסוכנות היא השעה שבין 15:00-16:00 שבמהלכה נפגעו בשנת 2021 בתחום העירוני 788 בני אדם בתאונות דרכים. בבחינת הערים השונות ניתן לראות כי השעות המסוכנות משתנות מעיר לעיר.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בשעות אחר הצהריים מתקיימת היפגעות גבוהה בתאונות דרכים בעיקר בשל החזרה ממקומות העובדה הביתה או הנסיעה לקחת את הילדים ממוסדות החינוך. שעות החשיכה המוקדמות עלולות להגביר את הסכנה לתאונת דרכים כמו גם ימי הגשם הצפויים. בשעות הללו משטרת ישראל חייבת להגביר את הנוכחות והנראות בכבישים כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים. חיזוק ההרתעה ויצירת אווירה מונעת עבירות תנועה הן פעולות הכרחיות אשר יכולות להוביל לצמצום תאונות דרכים".
תנאי הנהיגה בשעות הלילה שונים מאוד מנהיגה בשעות היום. כושר הראיה יורד וקשה יותר להבחין במשתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנועים וקטנועים. נתונים של היפגעות בתאונות דרכים מראים כי 40% מתאונות הדרכים מתרחשות בשעות החשיכה. הסכנה הברורה ביותר של נהיגת לילה היא הירידה בכושר הראיה. המרחק שבו יכול לראות נהג בשעות החשיכה מתקצר. בנוסף לכך, לוקח לעיניים זמן להתרגל לחושך לאחר שהייה במקום מואר או לאחר נסיעה בכביש מואר. בחושך קשה יותר להעריך מהירות ומרחק ואובייקטים עשויים להיות קרובים יותר או כאלו המתקרבים במהירות יותר מאשר יכולת הנהג להעריכם. שעות החשיכה הן שעות שבו הגוף מכין את עצמו לשינה, בעיקר אחרי יום מעייף בעבודה. עייפות נהגים וישנוניות הן סיבות מרכזיות להיפגעות בתאונות דרכים בלילה. שימוש בתחבורה ציבורית יכול להיות פתרון טוב וחלופה לנהיגה בשעות החשיכה. כאשר חשים עייפות בנהיגה, שתיית כוס קפה חזק ומנוחה קצרה עשויים להוות פתרון טוב ובטוח לנהיגה בעייפות בשעות.