שנת 2021: בנתניה נפגעו 87 צעירים בתאונות דרכים, מספר הגבוה מזה שש שנים  

9 0

החופש הגדול כאן, והסכנות לילדים הולכות וגדלות, ולא לא מדובר בקורונה, מדובק במגפה אחרת – תאונות דרכים שמה. שנת 2021 היתה קטלנית גם בצעירים שנהגו ונפגעו וגם בהולכי רגל. העתיד של 2022 בידיים שלנו. נזהרים בדרכים. נקודה. מאת בניה גואטה 

החופש הגדול כאן, תקופה ארוכה של חופשה ממסגרות לימוד רבות כמו בתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות. צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים, הן כנהגים, כרוכבים על דו גלגלי או כהולכי רגל. לצעירים מאפיינים ייחודיים המבדילים אותם משאר האוכלוסיות: הם לרוב פעילים יותר בשעות הלילה ובסופי השבוע בפרט. נהגים  צעירים מאופיינים בהיעדר ניסיון בנהיגה אשר מתבטא בקשיי הבנה ויכולת לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב. בימי הקיץ והחופש הגדול הסכנה של צעירים להיפגע בתאונת דרכים הולכת וגוברת.

בנתניה נפגעו 87 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בשנת 2021, מהם 11 נפצעו קשה, מדובר במספר הנפגעים הגבוה מזה שש שנים בעיר. בעשור החולף (2012-2021) נפגעו בנתניה 760 צעירים, מהם ארבעה נהרגו.

עוד עולה מן הנתונים כי בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים קרוב ל-5,000 צעירים, מעל מחצית מהם נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני – 2,648 צעירים. מבין הנפגעים בתחום העירוני בשנת 2021 נהרגו 27 צעירים ו-291 נפצעו באורח קשה.

זהירות נהגים צעירים! 

בישראל ישנם 643 אלף נהגים צעירים עד גיל 24 (נכון לשנת 2019). נהגים צעירים מהווים קבוצת סיכון משמעותית להיפגעות בתאונות דרכים. מעבר להיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים, הם גם מעורבים בתאונות דרכים בשיעור ניכר. היפגעותם ומעורבותם הגבוהה בתאונות דרכים נובעים מהמאפיינים הייחודים לאוכלוסייה זו. נהיגה בשעות הלילה, בעייפות, תחת השפעת אלכוהול ובמהירות גבוהה הם רק חלק ממאפייני נהיגה הבאים לידי ביטוי בנהיגת הצעירים אשר מובילה כאמור להיפגעות גבוהה בתאונות דרכים.

נתונים מרכזיים מדוח של עמותת  אור ירוק (שנת 2021):

·        אחד מכל חמישה נהגים שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית – נהג צעיר.

·        נהגים עד גיל 19 מעורבים פי 1.6 יותר בתאונות דרכים חמורות מכלל הנהגים.

·        נהגים עם ותק של שנה אחת היו מעורבים בתאונות חמורות בשיעור כפול בהשוואה לנהגים בעלי ותק של 16 שנים או יותר.

·        נהגים בגילים צעירים נוטים למעורבות בתאונות עצמיות ובתאונות חזית -צד.

·        יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.

·        94% מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.

·        שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.

·        נהגים צעירים נהרגים פי חמישה יותר בתאונות עם אופנועים וקטנועים מחלקם בבעלי הרישיונות.

·        למרות חוק 0% אלכוהול – 68 נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע לאחר שנהגו בשכרות.

מה קורה בגזרת הולכי הרגל???  
 בכל שנה נהרגים בממוצע 15 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים כהולכי רגל– מעל ילד הרוג בכל חודש בממוצע.

בנתניה נפגעו 179 ילדים (0-14) הולכי רגל בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות (2012-2021). בשנת 2021 נפגעו בעיר 13 ילדים כהולכי רגל.על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 נפגעו 553 ילדים (0-14) כהולכי רגל בכל הכבישים במדינה, 541 מהם נפגעו בתחום העירוני. מבין הילדים שנפגעו כשהלכו ברגל, 11 מהם נהרגו בשנת 2021. בנוסף,  עולה מהנתונים כי  136 ילדים נפצעו באורח קשה כהולכי רגל בתחום העירוני בשנת 2021 לעומת 80 ילדים שנפצעו קשה כהולכי רגל בשנת 2020 – עליה של 59%.
מדוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק בשנת 2021 עולה כי מרבית הילדים שנהרגים בתאונות דרכים, נהרגים כהולכי רגל. 

14 מתוך 25 הילדים עד גיל 14 שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020 נהרגו כאשר הלכו ברגל (56% מכלל הילדים ההרוגים באותה שנה), נתון זהה למספר הולכי הרגל הילדים שנהרגו בשנת 2019. למרות הסגרים הארוכים שגרמו להישארות ארוכה של ילדים בבית לא נרשמה ירידה בילדים שנהרגו כשהלכו ברגל.שישה ילדים נהרגו כאשר נסעו ברכב (הנתון הנמוך ביותר בעשור האחרון) לעומת 13 ילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019 כאשר נסעו ברכב  – ירידה של 54%.שנת 2020 איננה חריגה בהיפגעותם של הולכי הרגל הילדים. כאשר בוחנים את  סוגי הפגיעות שהובילו למותם של ילדים בתאונות דרכים בעשור אחרון, ניתן לראות כי 53% מהילדים נהרגו כאשר הלכו ברגל (160 ילדים) – הסיבה המרכזית.34% מהילדים נהרגו בעשור האחרון (101 ילדים) כאשר נסעו ברכב. 8% מהילדים נהרגו בעשור האחרון כאשר רכבו על אופניים (23 ילדים). 

פנינו למנהל המטה העירוני לבטיחות בדרכים ומנהל מרכזי הדרכה בעיר, אופיר דנינו בדאגה אודות הנתונים הקשים.  כדי לתקן את העתיד חייב להכיר את העבר, האם הנתונים מוכרים בעירייה ? 


״הנתונים ידועים ומוכרים למטה לבטיחות בדרכים העובד בצמוד עם הרלב"ד. הנתונים נותחו ואנו פועלים כל השנה לצמצום  והורדת היפגעות הגורם האינושי מתאונות ,בחודשים האחרונים אנו מקדמים פרויקטים הנוגעים למשתמשי הדרך הצעירים הן כנהגים, הן כרוכבים והן כהולכי רגל. לדוגמא: שת"פ עם יו"ר מורי הנהיגה, חברות המעסיקות צעירים, חלוקת חומר הסברה להורים ,פעילויות ענפה  במערכת החינוך ,בשילוב מבצעי אכיפה עם המשטרה ודיילי הסברה דרך המטה לבטיחות בדרכים  ועוד.״ 

האם נערכה בדיקה מה קרה דווקא  בשנת 2021 שגרם לקפיצת ״שיא״ ב 6  שנים האחרונות  בפגיעות בצעירים? 
״ועדת הבטיחות של עיריית נתניה מתכנסת 4 פעמים בשנה ובה מוצגים הנתונים ונעשה ניתוח מגמות.  לצערנו לא ניתן להסביר כל גידול במספר הנפגעים או כמה מנענו היפגעות מתאונות בשנים הללו   אך אנו יודעים כי יש קשר בין כמות התושבים הגדלה בנוסף לאזרחים הנוספים המגעים לתוך נתניה מגדילה את האפשרות להיפגעות עם גידל מספר התלמידים בנתניה שגדל ב-21% מ כ -40,000 ל כך  50,000 ובנוסף  התווספו כמות גדולה של  רכבים  וכלים חשמליים        והנסועה גדלה ויש קשר ישיר להיפגעות , אנו פועלים  בקרב האוכלוסייה הצעירה  בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי בהסברה במערכת החינוך ובסיוע ההורים במיקוד על נהיגת צעירים  ואכיפה (ממונעים לא מרושיינים – אופניים חשמליים קורקינט ועוד… לרבות מבצעים עם המשטרה והפיקוח). 

כיצד  עיריית נתניה נערכת לצמצם את הנפגעים כתוצאה מתאונות דרכים לנתניה בכלל ולצעירי נתניה בפרט.

בימים אלה אנו מגבשים תוכנית לשתף עם ההורים ויו"ר וועד הורים להעלאת המודעות לסכנות  ולחוקים כל תאונה קטלנית אנו יוצאים לשטח עם מהנדסת תנועה מהעירייה בשיתוף המשטרה, רלב"ד והמטה לבטיחות בדרכים כל סיור כזה מלווה עם הפקת לקחים והעלאת הנושא בוועדת תנועה עם מסקנות לשיפור. המטה השנה   2022 מתמקד  בצעירים והעלאת המודעות  לחינוך והסברה (ע"י סדנאות בתיכוניים יצאה לבית לוונשטין ,שיחות עם נפגעי תאונות דרכים , הדרכה בסימולטורים, הצגות והדרכות לאורך כל השנה, בשילוב פרסום לאורך השנה ברדיו אזורי ובמדיה הדיגיטלית) 

האם יש תכנית המתייחסת לסכנות ופגיעות צעירים בדרכים עקב חופשת הקיץ ?

עיריית נתניה הצטרפה לקמפיין הרלב"ד לנסיעה בטוחה על כלים חשמליים – הקמפיין כלל פעילות בבתי הספר, חלוקת קסדות חינם, העלאת שילוט עם מסרים, פרסום ברדיו    ופעולות אכיפה( יש לברך שהאכיפה של הפקחים הורחבה ויש יותר  סמכויות לטיפול בממונעים לא מרושיינים). בנוסף הועברו מסרי בטיחות לנהיגה בטוחה ויעלו תשדירים ברדיו לאורך המבצע.     

Related Post

פירוק חברה אונליין

Posted by - 27 בנובמבר 2018 0
הקמה של עסק חדש מלווה בהרבה התרגשות וכמובן – לא מעט כסף שהושקע בחלום הזה. אך לעיתים החלום פוגש את…

אקנה תוצרת קורונה

Posted by - 30 באוגוסט 2020 0
נראה שאנו הולכים לבלות עם מסכות הפנים עוד הרבה מאוד זמן וההנחיות הם נכון לעכשיו כי כל  היוצא מפתח ביתו…
כלי נגישות