עדי אזר, רכזת העמותה באזור השרון, מספרת על הפעילות בנתניה.
במשך 17 השנים האחרונות בהן היא קיימת, מחברת עמותת 'שיעור אחר' את דור העתיד של התלמידים בארץ, לחלומות חדשים. הדרך הייחודית בה היא עושה את זה, מתרחשת במפגש בין תלמידים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות ובתיכון, לבין בעלי מקצוע מתחומים שונים. כך, תוך כדי הפעילות היום יומית בבית הספר, ובעזרת רשת של יותר מ – 450 מתנדבים בכל רחבי הארץ, משפרים התלמידים את הישגיהם בלימודים, ומשמעותי מכך, מאמצים לעצמם שאיפות חדשות וגבוהות יותר.
"מאוד התחברתי לערכים, למטרות ולחזון שלפיהם פועלת העמותה" מספרת עדי אזר, מנהלת מרחב השרון בעמותה, לעיתון 'השבוע בנתניה'. "אנחנו מאמינים שלכל ילד יש את הזכות לחלום ולהאמין בעצמו. אנחנו רוצים שלכל ילד תהיה האפשרות לקבל השראה במפגש בלתי אמצעי עם אנשים מעולם התעסוקה שמהווים מודלים לחיקוי אפשריים. הרעיון הוא למנף את הידע, היכולות והניסיון שקיימים אצל אנשים שהשתלבו בצורה מוצלחת במקצועות השונים, ובמסגרת שתי תכניות עיקריות בעמותה, לסייע למערכת החינוך ולעבוד בשיתוף פעולה איתה".
עד כמה היקף הפעילות המבוצעת בנתניה גדול?
"העיר נתניה מאוד מרכזית במרחב השרון, ובאופן כללי בארץ מבחינת העמותה, הן בהיקף הפעילות והן במשמעות שאנחנו רואים בעיר. יש לנו רצון לתת כמה שיותר לתלמידי העיר, כשבשנה האחרונה סגרנו את שנת הפעילות ה-14 בנתניה, עם כ- 8000 תלמידים שנהנו מפעילות העמותה לאורך השנים בשתי התכניות המרכזיות שאיתן אנחנו פועלים".
מהן שתי התכניות הפועלות בנתניה?
"התכנית הראשונה נקראת כשם העמותה, 'שיעור אחר'. מדובר בתכנית שהחלה לפעול עם הקמת העמותה לפני כ-17 שנה, כשהרעיון שלה הוא להעניק קורסי העשרה לתלמידים. התכנית נעשית בשיתוף פעולה עם ארגונים שונים שמגיעים מהתחום העסקי, הציבורי, החברתי או האקדמי, ומעבירים קורס באורך 12 מפגשים. בכל שבוע מגיע נציג אחר מהארגון, בשעה קבועה במסגרת בית הספר, ומדבר על עולם התוכן שלו ושל הארגון ועל תחומי הידע שהוא עוסק בהם".
מה המתווה עליו מבוסס "שיעור אחר"?
"אנשי הארגונים משתמשים במערכי השיעור שלנו. יש לנו מערכי שיעור אותם פיתחו מתנדבים לאורך השנים, וכיום יש למעלה מ – 500 מערכי שיעור בתחומים מגוונים כמו טכנולוגיה, חברה, כלכלה, צרכנות נבונה, משפטים, מוטיבציה וספורט, קיימות ועוד. אחרי 12 המפגשים, נעשה מפגש המסיים, שלו אנחנו קוראים פעילות שיא, במסגרתה מגיעים התלמידים למקום שרלוונטי לתכנים בקורס".
מיזם "שיעור ביחד" בולט בדרכו המיוחדת לסייע לתלמידים להבין טוב יותר מקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית. מה הסוד?
"במסגרת התכנית השנייה, שנקראת 'שיעור ביחד', אנחנו מקיימים מודל הוראה ולמידה שמבוסס על מעורבות חברתית של אנשי מקצוע בעלי ניסיון תעסוקתי בתחום הנלמד. זה יכול להיות בכל תחומי הליבה בבית הספר, כמו מתמטיקה, מדעים, פיזיקה, אנגלית, עברית ועוד. התכנית החלה לפני כשבע שנים עם 17 מתנדבים, וכוללת כיום למעלה מ- 450 תומכי הוראה. אנחנו קוראים להם כך, כי המתנדבים מגיעים לכתה במשך שנת הלימודים לשעתיים שבועיות, בהן הם חוברים למורה ומסייעים לתלמידים ללמוד את המקצוע המסוים שבו עוסק השיעור. יש מחויבות מאוד משמעותית מצד המתנדבים, שאמורים להגיע בכל שבוע בשעה קבועה, והם צריכים להיות אנשים שרוצים לתרום מהידע והניסיון שלהם לתלמידים".
איך החיבור בין תומכי הלמידה והמרצים מטעמכם ובין התלמידים – עד כמה ניסיונם המקצועי תורם לתלמידים להבין את החיים?
"זאת בהחלט מטרה עיקרית בתכנית הזאת. הרעיון בתכנית הוא לחבר בין העולם התעסוקתי והאקדמי לבין עולם החינוך. זה יכול להיות מהנדס שמגיע לכיתה עם שבב מסוים שהוא פיתח בעבודה, או רובוט שפיתחו אצלו בחברה, ולהציג לתלמידים. כך יכולים התלמידים לקבל השראה מהאנשים שמגיעים ולהכיר תחומים שהם לא פוגשים בהם ביום יום".
איזה תגובות אתם מקבלים מהתלמידים?
"יש תגובות מאוד טובות. תלמידים אומרים שהם למדו הרבה מהקורסים הנלמדים ושהם למדו הרבה על עצמם. יש כאלה שאומרים שהיו רוצים לעסוק בתחום שהם נחשפו אליו במסגרת הפעילויות. בנוסף, הם מעריכים מאוד את המתנדבים ואומרים שהיו רוצים בעצמם להגיע ולדבר מול תלמידים בעתיד. במסגרת 'שיעור ביחד', אנחנו רואים גם מנתונים את השיפור שתומכי ההוראה שותפים לו, אם זה בהישגי התלמידים ואם בהתעניינות שמתעוררת אצל התלמידים בעקבות החשיפה שהם מקבלים לאנשי מקצוע מתחומים שונים. יש חיבור מאוד טוב בין תומכי ההוראה לבין המורים והכיתות ולעיתים אותו תומך הוראה ממשיך להתנדב חמש או שש שנים עם אותו מורה".
מהן התגובות מהמתנדבים?
"לרוב המתנדבים יש בעיקר את התחושה שהם מקבלים יותר ממה שהם נותנים. הם מתארים תחושות של התעלות ואומרים שהם חוזרים לעבודה בצורה אחרת. זוהי שבירת שגרה עבורם וחוויה מיוחדת לחזור לבית הספר וללמד. כאשר חברות משתתפות בתכנית של 'שיעור אחר', זה גורם לאנשים לרצות לעבוד בהן, מכיוון שהם מאוד מעריכים את המעורבות הקהילתית".
איך מתנהל שיתוף הפעולה עם מערכת החינוך?
"יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם משרד החינוך ועם בתי הספר. בנוסף, העיריות גם הן מעורבות ואפשר לציין את עיריית נתניה ואגף החינוך, שאיתם אנחנו פועלים בקשר נפלא, דבר שמסייע רבות להצלחת הפעילויות שלנו ולקידום תלמידי העיר".
איך אתם מגיעים למתנדבים?
"אחרי שנים שבהן אנחנו פועלים, העמותה מוכרת מאוד ושמה הולך לפניה, כך שהרבה אנשים פונים אלינו. אנחנו נמצאים בקשר עם בתי הספר ועושים קמפיינים שונים כדי להגיע לעוד אנשים. בימים אלה אנחנו מגייסים מתנדבים כדי שיתחילו להשתתף בתכנית 'שיעור ביחד' בשנת הלימודים הקרובה, כך שמי שמעוניין מוזמן לפנות אלינו. מתנדבים שמגיעים אלינו עוברים הכשרה ואנחנו מלווים אותם לאורך שנת הלימודים, כדי לעזור להם בכל מה שהם צריכים בפעילות שלהם".
לפרטים נוספים אודות העמותה – http://shiuracher.org.il
קרדיט: צילום נעם כהן