ראיון בלעדי עם חזי שוורצמן, תושב העיר נתניה שגם משמש בה כראש מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מטעם משרד העבודה. משתף על אתרי הבניה בנתניה והתמודדות עם תאונות עבודה.
מאת יאיר ישראל
חזי שוורצמן נשוי +2, מתגורר כבר כחצי יובל בנתניה. כאשר הוא מסתובב ומטייל בעיר יחד עם ילדתו שירה הלומדת בכיתה ה', העיניים שלו יותר מהכל סורקות את הסביבה במטרה לגלות ליקויים באתרי הבניה. ככל שהעיר מתפתחת יותר ונהנית מתנופת בניה, כך גם דאגתו למציאת הליקויים גדולה יותר.
חזי שכיום משמש כבר ארבע שנים כראש מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה האחראי בין השאר על הבטיחות באתרי העבודה עבד בעבר במגזר הפרטי ובעיריות ירושלים ותל אביב כמנהל אגף התנועה טרם עבודתו במשרד העבודה. בהסמכתו חזי מהנדס אזרחי תואר שני מהטכניון.
ספר קצת על תפקידך במשרד העבודה:
במסגרת עבודתי אני מנהל כ- 160 עובדים שמקדמים ומפקחים בנושאי בטיחות ובריאות בעבודה. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית פועל מכח חוק ארגון הפיקוח על העבודה, 1954 – התשי"ד ומכח פקודת הבטיחות בעבודה, 1970 – התש"ל. מטרותיו העיקריות של המינהל הן למנוע תאונות עבודה ולשמור על בריאותם של העובדים במדינת ישראל.
מה זה אומר בעצם?
המינהל אחראי על קביעת המדיניות בנושא בטיחות בעבודה, בריאות העובדים וגהות תעסוקתית, ועל פיקוח ואכיפת הוראות החוקים והתקנות השונים בתחומים אלו במקומות העבודה. מפקחי הבטיחות והעבודה מבצעים באופן תדיר פיקוח בענפי המשק השונים- תעשייה, מלאכה, בנייה, חקלאות ושירותים. הם בודקים את העמידה בדרישות החוקים והתקנות ומוודאים כי מנהלי האתרים אוכפים אותם. כמו כן, במינהל פועלת יחידת חקירות המבצעת חקירת תאונות עבודה ומחלות מקצוע.
נשמע שזה המון אחריות ועבודה:
נכון, וזה עוד לא הכל. המינהל קובע תנאים ודרישות להסמכה ורישוי של גורמים מקצועיים הפועלים בתחום הבטיחות והבריאות, ומבצע את ההסמכות ואת הרישוי. כמו כן המינהל נותן היתרים ואישורים לפעילויות שונות כגון: היתרים לשימוש בחומר נפץ ובזיקוקים די-נור, היתרים לאחסון דלק וגז, אישורים לצורך רישוי עסקים. אנחנו גם פועלים לעידוד ומימון מחקרים ופעילויות המבוצעים על ידי גופים שונים במשק, שמטרתם קידום הבטיחות במקומות עבודה.
מה אתם עושים כאשר מתרחשת תאונת עבודה:
כאשר מתרחשת תאונת עבודה קטלנית, המפקחים של המינהל מוזנקים לאירוע לסייע למשטרה בחקירתה את האירוע. כאשר הייתי באירועים קטלניים הזמן עומד מלכת באתר. כל המנופים וההמולה שקטים לאלתר באופן עצוב ולא טבעי. ההרגשה שלי כאשר אני שם שהתאונה הייתה יכולה להימנע אם רק ההתנהלות הייתה תקינה ובטיחותית. באופן אישי, אני מתלווה מעת לעת למפקחים שלי באתרי בניה ורואה מקרוב את המציאות המורכבת של זלזול בכללי בטיחות. זוהי מציאות מפחידה המשפיעה באופן ישיר על חיי אדם. מעבר לרגולציה שמשרד העבודה עושה במטרה למנוע תאונות, המעסיקים חייבים להרגיש באופן אישי את כובד האחריות ולוודא כי מקום העבודה הוא בטיחותי. בסוף הערך של שמירה על חיי אדם הוא החשוב ביותר. זה עניין מוסרי והלב נשבר כאשר פועל נפגע.
ובתחום הזה, מה קורה בנתניה?
הבניה בנתניה מאד מגוונת, מווילות, פינוי בינוי ועד בניית מגדלים רמים. קיימים בזמן אמת יותר מ-200 אתרי בניה בנתניה. המינהל ביצע כ-900 ביקורי פיקוח בשנתיים האחרונות והטיל יותר מ-300 צווי בטיחות. בנוסף לכך, 130 אתרים נסגרו לחלוטין בצו. אני מתלווה מעת לעת למפקחים של משרד העבודה בביקורים בעיר ימים ובאתרים במרכז העיר מתוך אחריות אישית ודאגה למה שקורה בעיר שלי.
מה המשמעות של צווי בטיחות?
המשמעות הינה סגירת האתרים באופן מידי. ז"א אתר שבו 100 עד 150 עובדים עם מנופים באוויר, משאבות בטון מושבת באחת. כל העובדים הולכים הביתה ונשארים שם עד לפתיחת האתר שמותנית בכך שכל הליקויים תוקנו וכל הסביבה תוקנה למען בטיחות ובריאות העובדים.
מהן ההפרות הבטיחותיות הנפוצות ביותר בנתניה?
ההפרה הנפוצה ( כ-70% ) הינה העבודה בגובה וחוסר והתקנת גדורים לא תקינים בקומות הבניינים. באופן אישי נכחתי בפיקוח דווקא בעבודות חזיתות על בתים קיימים וראיתי הפרות דרמטיות של פיגומים ישנים ומתפרקים ואי שימוש בציוד מגן.
ולסיום, יש לך דבר נוסף שהיית רוצה להוסיף?
אחרי מספר שנים בתפקיד אני כל הזמן מסתכל למעלה לראות את הפיגומים והמנופים ואח"כ למטה לראות את התנהלות העובדים. הלקח שלי הוא שרק דרג ההנהלה יכול לשנות אקלים בטיחותי באתרי בנייה. קבלן אחראי ואכפתי ומנהל עבודה שהינו מנהיג, יכולים להוביל אתר בנייה הכי מורכב באפס נפגעים.
קרדיט תמונות: משרד העבודה