מה זה קידום אתרים (SEO)? המונח מתייחס לקידום אתרים במנועי חיפוש. בכל עמוד של מנוע חיפוש יש מקום לעשרה אתרים בלבד. מרבית הגולשים בחיפושם אחר מידע, מוצאים את מבוקשם בעמוד הראשון ולכן קיימת חשיבות גדולה לביצוע פעולות יזומות שמטרתן הצבת האתר באותו העמוד.בעוד שעסק ישראלי מקומי חדש יפעל כדי לחזק עצמו לרוב בשוק הישראלי, עסק מתפתח יישאף לגדול ולהתקדם בעולם הגלובלי וכדי להצליח בכך יהיה עליו לדאוג לקידום אתרים גלובלי. על מנת להצליח יש להבין שעל אף שנדמה שקידום אתרים גלובלי לא שונה הרבה מזה המקומי, אין זה כך שכן מעבר להבדלי השפה ואתרי הקידום (גוגל ישראל מול אתרי גוגל אחרים בעולם) ישנם הבדלים אחרים שיש לתת עליהם את הדעת.
בקידום אתרים ישנם שלושה דגשים
- חווית גלישה: אתר שלא מספק חווית גלישה, יביא לכך שגם גולשים שיגיעו אליו יעזבו. יש לשים הרבה דגש על תכנים וקישורים איכותיים אך לא פחות על העיצוב.
- תוכן האתר: חשיבות גדולה יש לתוכן איכותי, ייעודי וייחודי ככל הניתן.
- קישורים איכותיים: ככל שהקישורים איכותיים יותר, האתר ייתפס כמקצועי ודומיננטי יותר. חשוב להקפיד שהאתרים יהיו עם תנועה רבה ודירוג גבוה במנועי החיפוש בעת שאילתות הרלוונטיות לאתר המקודם.
השוני בין קידום אתרים מקומי בישראל לקידום אתרים גלובלי בא לידי ביטוי במספר פרמטרים
תחרותיות:
רמת התחרות בשוק הגלובלי הן בהיבט של מספר גדול מאוד של מתחרים והן בהיבט של פריסת מנועי החיפוש.
- ריבוי מתחרים: כאשר מדברים על הגעה לדף הראשון במנוע החיפוש ואפילו לדפים הראשונים, בארץ זה צפוי לקחת, עם קידום אתרים נכון, כחודש- חודשיים. בשוק הגלובלי, גם עם קידום אתרים נכון ומקצועי, עדיין מדובר לרוב על פרק זמן ארוך של חצי שנה או יותר.
- פריסת מנועי חיפוש: הדוגמא הטובה ביותר היא גוגל בארה"ב שם מנוע החיפוש חל על כל המדינות השייכות לארה"ב ולא מדובר על מנוע מסוים לכל מדינה.
יכולות טכניות:
- מהירות: קיימת שונות במהירות השרתים המקומיים ויש לתת על כך את הדעת בבדיקות מהירות שמבצעים על האתר.
- התקדמות טכנולוגית: מצד אחד ייתכן ויהיה צורך בקידום אתרים גלובלי עבור מדינות בהן עיקר השימוש באתר ייעשה דרך המובייל בעוד שבמדינות אחרות תהיה פחות קידמה טכנולוגית והדגש יהיה על התאמת האתר לאמצעים הקיימים
- אתר גוגל מקומי: האתרים המקומיים של גוגל לא זהים ויש לבחון כיצד נראית הגרסה המקומית במדינת היעד
הבדלי שפה: מעבר לשימוש בשפה שונה בעת קידום אתרים גלובלי, קיימים נושאים נוספים שחייבים לתת עליהם את הדעת. עד כדי כך שישנן חברות שנעזרות בקידום אתרים על ידי חברות מקומיות שמכירות את הניואנסים המדויקים במדינת היעד. מדובר על הקפדה יתרה על הניסוח והדקדוק ולכן יש צורך שהטקסט ייכתב על ידי דובר השפה המקומית ברמת שפת אם. על התוכן להיות איכותי ומבוסס על מקורות ברורים, רצוי עם הענקת נקודת מבט רעננה על הדברים. ייתכנו שאילתות במנוע החיפוש שיכולות להשתמע לכמה פנים ועל כן, על מנת לקלוע גם לכוונת המשתמש, יש לאפשר מספר אפשרויות למענה ובכך להגדיל את הסיכוי לכך שהמשתמש ימצא את מבוקשו. על הטקסט להיות קריא וברור. בחלק ממדינות היעד של קידום אתרים גלובלי, יש דגש רב על איכות הטקסטים.
שימוש בגוגל כמנוע חיפוש: בקידום אתרים גלובלי המיועד גם לסין ורוסיה יש לקחת בחשבון צנזורה, כשמדובר בסין או מנועי חיפוש אחרים שמישים יותר מגוגל ברוסיה.
קישורים: ישנם מדינות בהם נהוג לשתול קישורים באתרים בעלי מאפייני פעילות דומה או קשורה וכאלה שפחות. בחלק מהמדינות קיימת תחרות חזקה על השגת קישורים באתרי תוכן חזקים ואיכותיים ולא פעם נדרשת השקעה כספית לא מבוטלת כדי למנף תחום זה ולהגיע לשיתופי פעולה מניבים עם אותם האתרים שיסכימו לקישור נכנס.
קידום אתרים מקומי במקביל לגלובלי: יש להקפיד לקיים גם קידום אתרים מקומי כך שחיפוש יעלה גם תוצאות מקומיות בפרט כאשר מדובר מדינות יעד גדולות.
ספאם: כמו שיש יותר תחרות בעולם הגלובלי, יש גם יותר אתרי ספאם.
תרגום האתר הקיים: ישנן חברות שעוסקות בתרגום אתרים וניתן לפנות אליהן על מנת לתרגם את האתר הקיים לשפות נוספות ובכך להגדיל את קהל היעד. במקרה זה לא מדובר בתוכן משוכפל שכן הוא מופיע בשפות שונות באותו האתר.
קידום אתרים גלובלי בארה"ב ובקנדה
בהיותן יעד מועדף על ישראלים, קיים רצון רב מצד עסקים ישראלים להתפתח בהן. כדאי לדעת שבשל גודלה, למדינות שונות בארה"ב מאפיינים שונים שיש לקחת בחשבון בעת ההחלטה על אסטרטגיית קידום אתרים גלובלי כשהן מדינות היעד- חתך גילאים, סגנון חיים וכדומה. גם השפה לא אחידה שכן בארה"ב יש עשרות תושבים דוברי ספרדית ולכן במדינות מסוימות ייתכן ויהיה נכון לתרגם את האתר לספרדית בעוד שאם הרצון הוא לקדם את האתר בקנדה, ישנם אזורים שיועיל דווקא תרגום לצרפתית. גם הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב, חלקה ישראלית, יכולה להכתיב צורך לקידום האתר גם בעברית.
חשוב לזכור שמדובר בקהל יעד ענקי ובתחרות מרובת משתתפים ולכן יהיה צורך בהשקעת משאבים לא מבוטלת כדי להתברג במיקום גבוה במנועי החיפוש. השוק בארה"ב הוא שוק שלא שוקט על השמרים וכל הזמן מתפתח הן טכנולוגית והן בהיבט של הרגלי הצריכה ולכן יש להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולבצע שינויים והתאמות באסטרטגיה של קידום האתר.
לא לשכוח שמלבד קידום האתר, יש צורך במנגנון פעיל שיעמוד מאחוריו. השירות שלו מצפה הציבור האמריקאי שונה מאוד וברמה גבוהה מזו שמוענקת לציבור הישראלי. הסטנדרטים הם אחרים ויש לבצע עבודה גם מאחורי הקלעים.