מי שחשב שבשנת 2022 לא נשמע יותר את המונח "קורנה" שיחשוב שוב . היא פה . האם היא פוגעת רק בבריאות הגוף ? לא. הפגיעה ממשיכה גם לתחום הריגשי.
בשירות הפסיכולוגי-חינוכי התפתחותי במינהל החינוך והחברה של עיריית נתניה מפעילים תכניות ייעודיות שנועדו לסייע בשיפור רווחת התלמידים במערכת החינוך ובתוך כך – לקדם אותם בתחום הלימודי.
מאת יקיר ישראל
מגיפת הקורונה, וריאנט הדלתא והאומיקרון, חיסונים ובידודים, תלמידים שנשלחים לבדיקות, ערים אדומות כתומות וצהובות ולמידה באמצעות ה"זום" פוגעים מסתבר לא רק במצב הפיזי בריאותי של ילדים ובני נוער, אלא גם בחוסן הנפשי שלהם.השירות הפסיכולוגי חינוכי התפתחותי של עיריית נתניה נרתם לסייע להם, במגוון תכניות המופעלות בימים של שגרה וכן בתכניות ייעודיות שפותחו במיוחד לימים אלו.
מתחברים ZOOM-IN
מתחברים ZOOM-IN היא תכנית שפותחה בשירות הפסיכולוגי בשותפות האגף היסודי (ממומנת ע"י התכנית הלאומית "ההון האנושי") – מטרת התוכנית לפתח יציבות רגשית אצל תלמידים בתקופת הקורונה, בשילוב ייחודי של שיח עם ההורים והצוות החינוכי. מדובר בקבוצת תמיכה לתלמידים בשכבות הבוגרות של ביה"ס היסודי, קבוצות של 8-12 מפגשים המתמקדות בפיתוח מיומנויות של הבעה עצמית, תקשורת בינאישית ושיפור תחושת המסוגלות. כמו כן, עובדים גם על רכישת מיומנויות לוויסות ועיבוד רגשי ולהתמודדות עם השינויים המשמעותיים שיצרה הקורונה על חיי היום-יום. התוכנית מופעלת זו השנה השנייה בבתי הספר: ברקאי, נעמי שמר ויונתן, ובקרוב תתחיל התכנית גם בבי"ס אורגד.
תכנית נוספת מאפשרת קבלת טיפול אישי וקבוצתי לבני נוער והורים- בתיכונים
מסתבר כי תקופת הקורונה נושאת עמה שינויים רבים המשפיעים על בני הנוער, כאשר אחד השינויים המשמעותיים ביותר עבור המתבגרים הוא הלמידה מרחוק שלה השלכות רגשיות, חברתיות ולימודיות. הריחוק הפיזי שנכפה כתוצאה מההנחיות הבריאותיות יצר התמודדויות חדשות המגבירות תחושות של בדידות חברתית, העדר שייכות ולעיתים התנהגויות סיכון.
משרד החינוך הקצה תקציב ייעודי לטיפול ולייעוץ פסיכולוגי לבני נוער בחטיבות עליונות )כיתות י' עד י"ב) ולהוריהם.
במסגרת זו מתקיימים:
- טיפולים למתבגרים: טיפול אישי ממוקד קצר מועד
- ייעוץ להורים: ייעוץ אישי ממוקד
הטיפול והייעוץ בני 12 מפגשים מתקיימים במשרדי השירות הפסיכולוגי. ניתן לפנות בנושא בביה"ס באמצעות היועצות.
- קבוצות לתלמידים עד 8 משתתפים לעיבוד רגשי וחברתי
- קבוצות להורים לשיתוף ולקבלת סיוע סביב אתגרי ההורות בקורונה
המפגשים הקבוצתיים לתלמידים ולהורים בני שעה וחצי. אחראיות התוכנית בשירות הפסיכולוגי הן: אפי ניסני דרור (קבוצות לתלמידים), חיה שנהב סגל (קבוצות הורים) – 09-8609770/1

יעל גלזנר, מנהלת השירות הפסיכולוגי חינוכי בעירייה: " חזון אגף השירות הפסיכולוגי חינוכי התפתחותי בנתניה הוא: שירות מקצועי, איכותי, יוזם, רב תחומי, קשוב ונענה לצרכים המשתנים של מקבלי השירות.
התכניות השונות פותחו במטרה להיענות לאתגרים הרגשיים והחברתיים שמציבה בפנינו תקופת הקורונה. חלק מהתכניות הן פרי פיתוח ויוזמה של הפסיכולוגים עצמם, ואחרות הן תכניות לאומיות המופעלות ע"י הפסיכולוגים והממומנות ע"י משרד החינוך ומשרדים ממשלתיים אחרים. אני מודה לראש העירייה גב' מרים פיירברג-איכר, השמה את החינוך בראש מעייניה, והתומכת ומעודדת הבאת תכניות לאומיות לעיר נתניה."

אתי דהן, ראש מינהל חינוך וחברה בעירייה: "חיוניות נבחנת במידת העשייה והיצירה ובמידת האקטיביות של הפרט והקבוצה. השירות הפסיכולוגי חינוכי התפתחותי מזמין אתכם צוותי החינוך, הורים ותלמידים לקחת חלק פעיל בקבוצות תמיכה, טיפול, אבחון ושירות מקדם בריאות נפשית.
מזמינה אתכם לעבור בעיון על מגוון השירותים המדהימים שצוות הפסיכולוגיים נכון להעניק לנו כקהילה.
היכולת שלכם לבחור לטפל בעצמכם בזמן משבר ובזמן שגרה הינם מנוף לצמיחה."
פרטי התקשרות: משרדי השירות הפסיכולוגי חינוכי התפתחותי
מינהל חינוך וחברה – רח' טשרניחובסקי 12, נתניה טלפון : 09-8609770/1
*ראש העיר, מרים פיירברג איכר ל"השבוע בנתניה" : "אין ספק שמגפת הקורונה מאתגרת את כולנו ומהווה גורם לחץ ואי וודאות ומשפיעה על מצבם הרגשי, החברתי והלימודי של התלמידים. במטרה להיענות לכלל הצרכים של מערכת החינוך, התלמידים והוריהם, בימי קורונה בפרט ובימי השגרה ככלל, הפסיכולוגים יוצאים לשטח ועובדים בגנים ובבתי הספר ומסייעים לתלמידים, לצוותי החינוך ולהורים בסוגיות שונות. "