ד"ר אבי מרדלר, פסיכולוג קליני מצוות פ.ד.ה מגדיר "אומץ" כ-"נכונות להיכנס למצב שתוצאותיו אינן ידועות מראש". היות ואנו בתקופה של אי ודאות שמצריכה קבלת החלטות מדי יום – אומץ הוא למעשה צו השעה.
מאת: איילת פדה גולדשטיין – פסיכולוגית חברתית MA, יועצת ארגונית, מנכ"לית ובעלים פ.ד.ה- יעוץ ארגוני
הבשורה הטובה– במקור כולנו נולדנו אמיצים, מונעים בכוח הסקרנות, שדחפה אותנו להתפתח, אחרת- אף פעוט לא היה קם ומנסה ללכת שוב, לאחר הנפילה הראשונה.
האתגר– לא לפחד מהפחדים שאנו צוברים, לעיתים גם באופן בלתימודע. ארגון בינ"ל עכשווי- מזמין יזמים להרצות על כישלונותיהם (מכאן שמו- FUCKUP), מתוך הבנה שכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהצלחה, ולאור הסטטיסטיקה, כל כישלון שלומדים ממנו- בעצם מקדם אותנו להצלחה…
4 שלבים לאומץ ככלי להצלחה בחיים –האומץ לחשוב, לדמיין, לומר ולעשות:1. האומץ לחשוב (תכנון לא מחייב ביצוע)
התמקדו במטרה שיש בכוחה להניעכם קדימה ולוותר על הרווחים במצב הקיים (תמיד יש כאלה). מצאו את נקודת הג'י שתעורר בכם תשוקה לשינוי , בחרו בחיים-כמו הסלוגן בפרסומת – "זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי". ואז הסירו מכשולים פרקטיים- לדוגמא:איך כותבים ספר? דף אחד בכל יום…וטיימינג הוא בהחלט הכל -ראוי לחכות שנה שהילדים יגדלו / לסיום הלימודים, מאשר לשקוע בתסכול מהיעדר משאבים.2. האומץ לדמיין ("דמיון חשוב יותר מידע" איינשטיין)
כדי להשתדרג לגרסה משופרת שלנו –מודעות למה מניע אותנו, כוללת גם את הפחדים, שמקבעים אותנו. באימון בפ.ד.ה אנו ממליצים לדמיין עצמכם 5 שנים קדימה אל העתיד, כאשר טרם פעלתם לשינוי הרצוי. העצמת "מחיר אי השינוי"- היא לעיתים המנוע לגבור על הפחד, תוך חיסכון השנים שעלולות לעבור, עד שנתחיל.
דמיינו את המהות- מי אנו רוצים להיות בשינוי, איזו כישורים נעורר, כדי להוביל לתוצאה המצופה –מיקוד? התלהבות? זמינות? חדשנות? אזהרת מסע- הימנעו מהגדרת על דרך השלילה (כגון- "לא שחוק", "ללא כעסים"). המוח שלנו בנוי לקלוט את הפעולה, ולהתעלם מה-"לא".3. האומץ לומר
ראשית הצהירו בפני עצמכם (תוך חיפוש ונטרול הקולות סותרים שבראש). ואז תכננו את הניסוח האסרטיבי והתזמון הנכון, שיגייס שיתוף פעולה – בהתאם למה שאתם מבקשים / צריכים. ולבסוף כפי שאומרת מדונה-כשיש לכם משהו על הלב- פשוט אמרו זאת! עצם ההצהרה מהווה גלגל תנופה לתהליך השינוי.
חוק ה- 5 לחיזוק שריר האומץ: בדומה לאוכל שנופל על הרצפה ויש 5 שניות בטרם יחגגו עליו החיידקים- כך אדם על מקפצה זוכה לחלון הזדמנויות צר – ככל שיתמהמה הפחדים חוגגים, וסיכוייו לבצע קטנים. לכן שגרו במיידי – התחייבות לנושא או פעולה ראשונה לקידום (תיאום פגישה / שיגור מייל). כשאתם מקבלים פידבק, ודאו שהסביבה המקיפה אתכם היא כזו המושכת אתכם קדימה להצלחה (אנו כנראה ממוצע של 5האנשים הקרובים לנו, ולכן דאגו להקיף עצמכם בסביבה תומכת, הראויה לכם) .4. האומץ לעשות
זמן הוא עניין של סדרי עדיפויות- החלטתם להציב עצמכם ומטרותיכם בתעדוף הנכון, אז פשוט התחילו! לא בכדי-"החלטה" מתחילה במילה – "החל".
חוכמת ההתמדה מסתייעת בשגרות תומכות: פרקו מטרה גדולה ומאיימת לפעולות קטנות ברות השגה המתוזמנות ביומן. השתמשו ביומן ככלי, מעבר לתיאום פגישות, גם לחלונות עבודה עצמית, שכן- מה שאין לו לו"ז טבעו לזוז. התמקדו ב- 1-2 פעולות בהתמדה מדי חודש, עד להפיכתם להרגל ופינוי המשאבים לרכישת ההרגל הבא. במקביל, מפו את התפקידים המרכזיים שלכם וראו כיצד הם משתלבים בפעולות ובהרגלים החדשים,שחשוב לכם לסגל, תוך גיוס שותפים לדרך בתוכנית. ואל תשאפו לשלמות, שעלולה לסרס ולעצור אותנו בטרם עת ("מבוצע" עדיף על "מושלם" -ביונסה). כבר בהתחלה- חפשו הצלחות קטנות והעצימו אותן, לחיזוק עצמכם והסביבה.
פיטר דרוקר- אבי תורת השיווק המודרנית אמר– "בכל פעם שרואים עסק מצליח, זה אומר שמישהו עשה בעבר החלטה אמיצה". בהיבט האישי, מוסיפה אילת פדה גולדשטיין – מנכ"לית פ.ד.ה -כשרואים מישהו מאושר, ברור שהוא אמיץ להישיר מבט, ולקדם את מטרותיו בחיים.
מוזמנים לפנות לאתר פדה יעוץ ארגוני – ולשתף אותנו בבחירה אמיצה שקידמתם ומי ייתן ובקרוב נקרא גם עליכם בעיתון…
תמונה: PIXABAY