פרשת שופטים: הגוף שלנו באמת שלנו?

7 0

זוג בני 95 שהגיע זמנם להיפטר מהעולם, עולים מעלה השמימה ועומדים למשפט – גן עדן או גיהנום… בית דין של מעלה עובר על מעשיהם ומגיע למסקנה: מגיע להם גן עדן!

כותב: הרב נח סוליש

איך שנפתחים שערי גן עדן, לוקים השניים בהלם. וילה ענקית, מדשאות ענק ירוקות מסביב, רהיטי יוקרה, משרתים בכל פינה, אוכל משובח, שף פרטי, בריכות, ג'קוזי ורולס רויס בחניה עם נהג צמוד.

אומרת האישה: "נו, מוישה, מה אתה אומר? נכון נחמד כאן בגן עדן?" עונה לה בעלה: "אם לא את והשטויות שלך: לחם מלא, ירקות וברוקולי; היינו מגיעים לכאן כבר לפני עשרים שנה…"

ומה בדיחה זו מזכירה לי. את מצוות שילוח הקן המופיעה בפרשה שלנו, אבל שימו לב לשכר הגדול שהתורה מבטיחה למקיים המצווה: "למען ייטב לך והארכת ימים".

נשאלת השאלה, זו הרי מצווה כל כך קלה. למה דווקא עליה ניתן שכר כל כך גדול? איפה הפרופורציות?

רש"י עונה, שזה בדיוק מה שהתורה רוצה ללמד אותנו: אם במצווה קלה שאין בה שום חיסרון כיס, לשלח את הציפור הדוגרת לפני לקיחת הביצים, מקבלים שכר כל כך גדול, אז דמיינו איזה שכר עצום צפוי למקיימי שאר המצוות. ובוודאי על המצוות הקשות לביצוע. או מצוות התלויות בהוצאות כספיות גדולות.

אבל ההסבר הזה עדיין דורש ביאור. אם התורה חיפשה דווקא מצווה קלה ללא חיסרון כיס, היא יכלה לבחור מצוה קלה יותר, כזו שלא דורשת שום מאמץ, כגון קריאת שמע שהיא בדיבור בלבד. ההסבר הוא, שבמצוות אחרות כמו קריאת שמע, יתכנו קשיים. למשל, אם אדם עסוק וטרוד, הוא צריך לעזוב הכל, להתרכז, ולקרוא קריאת שמע.

במידה והתורה הייתה בוחרת מצווה כזו, היינו חושבים שהשכר הוא בגלל הקשיים והמאמץ. לכן, התורה בחרה דווקא בשילוח הקן. מצווה קלה בכל המובנים. אין צורך להשקיע בה שום דבר, לא לחפש את הקן, לא לכוון כוונות ולא לשלם תשלומים. ועדיין, השכר עליה הוא "למען ייטב לך והארכת ימים". ולא רק, אלא גם בשאר המצוות המופיעות בפרשה: בנית בית חדש? "ועשית מעקה לגגך" למה? כדי למנוע את כי ייפול הנופל ממנו. קנית שדות, כרמים, ובהמות לחרישה בהם? "לא תזרע כרמך כלאים"…

זה המסר שהתורה מעבירה לנו: שילחת את הקן? עשית מצווה אחת? משם תעבור למצווה הבאה, תזכה לבנות בית חדש. קיימת שם מצוות מעקה? תזכה לקיים מצוות נוספות עוד ועוד- בשדות, כרמים, בהמות, וגם בבגדים היפים שתקנה. וזו מהות האדם, אם יתחיל במצווה קלה, ייקל לו להמשיך במצווה הבאה.

שבת שלום,

הרב נח סוליש. חפשו אותנו בפייסבוק: חב"ד נתניה – הדף הרשמי

Related Post

לצאת החוצה ולהתרענן

Posted by - 18 ביולי 2023 0
נשמע מוזר להתרענן בחוץ, כבר שלמה הארצי האגדי קבע "חום יולי אוגוסט אז היה כבד מאד" ונראה שמאז שהשיר זה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות