אם ננסה להיזכר כיצד נראה תחום הפרסום לפני עשור, סביר להניח שנראה לנגד עיננו שלטי חוצות, פרסומות בעיתונים, מקטעי שידור ברדיו ואפילו שיחות טלפוניות שמנסות למכור בחינניות (מוגזמת) שירותים מסוימים. האם כל אלו שיטות שהתנדפו עם השנים? ובכן כל אלו ערוצי שיווק ארכאיים אך שעדיין קיימים, ואם נדייק, נציין שכבר תקופה ארוכה הם אינם העיקר, אלא מדובר בשיטות שהפכו לרעשי רקע של עולם השיווק המרכזי, של עולם השיווק הדיגיטלי, וזאת כי אם נהיה כנים, נודה שכיום אנחנו מעבירים זמן רב באינטרנט ולא כי מישהו מכריח אותנו (למשל הבוס) או מצפה לכך (למשל חברים), אלא פשוט כי אנחנו בוחרים בכך, ופה שיווק דיגיטלי מנצל בחוכמה את ההזדמנות.
מוכנים למהפך הבא?
אין טעם לדון רבות אודות העובדה שכיום רוב העסקים מעדיפים לשווק דרך הפייסבוק ולא דרך הרדיו או הטלוויזיה, אך כן ראוי לציין כיצד תחום השיווק הדיגיטלי התפתח בשנים האחרונות בצורה משמעותית, ואף לא יהיה מוגזם לומר שאנו עומדים לקראת מהפך נוסף בו האינטרנט אט אט יתאדה מהעולם, ואם נדייק, הוא ייטמע בעולם המתקדם שלנו באופן הרבה יותר חלק, וזאת בזכות אותם תקנים טכנולוגים וחיישנים חכמים, כך שבהחלט יש למה לצפות.
למה בכוח?
מדוע אם כן תחום הפרסום אינו מפסיק להתקדם ולהשתפר? פשוט מאוד כי כיום אנו מבינים שאין זה נכון לדחוף לאנשים פרסום ואף יותר מכך, אנשים נרתעים מפרסום יתר. אי לכך פרסום באינטרנט מנסה להיכנס לתודעה ולהגיע לקהל היעד מהדלת האחורית, ועל כן הרבה פעמים השיווק "לובש מסכה", משמע הוא נראה כמו משהו אחד ובעצם הוא משהו אחר לגמרי (למשל כתבת תוכן שהיא כתבה שיווקית). כמו כן, כיוון שיש הרבה יותר תנועה שיווקית בעולם הדיגיטלי, המשווקים נדרשים להיות מושכים ויצירתיים בו זמנית, עובדה שמובילה את הפרסומות להציע ערך מוסף (למשל סרטון הדגמה או תחרות נושאת פרסים).
זה לא אתה זו אני
מכירים את המשפט זה לא אתה זו אני? אז עולם השיווק לקח את המשפט ושינה אותו במעט, כך שכיום המשפט הוא אל תגיע אלינו אנחנו כבר נגיע אליך. שנסביר? לעומת פרסום עסקים שרץ בטלוויזיה או בשלטי החוצות (זה שמהמר על כך שקהל היעד יראה אותן), העולם הדיגיטלי השכיל להגיע לקהל היעד באופן ממוקד ובו זמנית טבעי, ועל כן מושקע מחקר מקדים אודות ההתנהלות הדיגיטלית של קהל היעד, כך שאם לצורך הדוגמה הלקוח פונה לפורום מסוים, הפרסומת כבר תחכה לו שם, ואף כזאת שהוא ישמח בה, ולו כי המיקום הייחודי יעלה את ערכה, עובדה שתזכה בתשומת הלב הרצויה.
משמעויות מתבקשות
מעניין להבחין כיצד המעבר של עולם השיווק לזירה האינטרנטית הוליד מגוון שינויים נוספים, למשל רכישה מקוונת, שירות אנושי דרך צ'אט בוט וכדומה. אי לכך מדובר במערך שלם של שינויים ואם רק נעבור על הנתונים, נמצא שמדובר במגמה שמוכיחה את עצמה, וכפי שכבר ציינו, מרתק לראות לאן היא ממשיכה להתקדם. המשיכו לעקוב!
תמונה: באדיבות Freepik