הסיפור של המותג הגרמני "פומה" מתמצת בתוכו את כל הסיפור של המאה העשרים; מלחמות עולם, מהפכה טכנולוגית מואצת, והגלובליזציה, שהפכה את המותג למותג בעל שם עולמי שנתן חסות לשחקני כדורגל הגדולים ביותר כמו פלה, מראדונה, ואאוזוביו. מה שהחל ממפעל משפחתי קטן, הפך למותג ענק ומוכר בכל העולם.
אז איך הכל התחיל?
כריסטוף פון וילהלם דסלר היה פועל במפעל נעליים מהעיירה הקטנה הרצוגנאורך, ואישתו פאולין ניהלה מכבסה. בנם רודולף נשר מהלימודים והצטרף אל אביו בעבודה במפעל. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, נקרא רודולף אל החזית, ולאחר חזרתו מן המלחמה, קיבל משרת ניהול במפעל לפורצלן ולאחר מכן בעסק לממכר עורות.
לכריסטוף היה בן נוסף ושמו אדולף, וביולי 1924 הקימו רודולף ואדולף את מפעל הנעליים של האחים דסלר.
לעתים אספקת החשמל לעיירה לא הייתה יציבה, ועל מנת להפעיל את מכונות הייצור, היו החים מייצרים חשמל על ידי שימוש בדוושות שנלקחו מאופניים.
אדולף, שהיה בעל חוש עסקי ושיווקי מפותח, נסע בזמן האולימפיאדה בברלין בשנת 1936 לכפר האולימפי עם מזוודה מלאה בנעליים, והצליח לשכנע את הרץ האפרו אמריקאי ג'סי אוונס לנעול את נעלי החברה בזמן התחרות. למזלו של אדולף, אוונס זכה ב-4 מדליות באולימפיאדה זו והביא לחברה פרסום רב.
מלחמת העולם השנייה ותולדת פומה ואדידס
עם עליית הנאצים לשלטון, הצטרפו שני האחים למפלגה הנאצית ובמהלך מלחמת העולם השנייה הקימו מתקן לניסוי נעליים במחנה זקסנהאוזן ובשנים 1943-1945, יוצרו במפעל החברה טילי נ"ט. באפריל 1945, כאשר הגיעו כוחות הברית ותהו האם להפציץ את המפעל, יצאה אליהם קייט, אשתו של אדולף, ושיכנעה אותם שכל רצונם הוא לייצר נעליים. בהמשך החיילים האמריקאים הפכו ללקוחות של המפעל.
בשנת 1948, לאחר מחלוקות רבות ביניהם, החליטו אדולף ורודלף להפריד כוחות. רודולף הקים חברה משל עצמו בשם RUDA, ומאוחר יותר שינה את שם החברה לפומה.
אדולף גם הוא פתח חברה משל עצמו בשם "אדידס".
בזכות מתן חסות לספורטאים מפורסמים רבים, פומה הפכה לשם מוכר גם מחוץ לעולם הספורט וחדרה גם לעולם ה-street wear ועד ימינו אנו היא שחקנית מרכזית בתחום.
סיפורה של החברה טומן בחובה את סיפורה של האנושות במאה השנים האחרונות. גם היא עברה טלטלות ושינויי צורות בעקבות מלחמות העולם, גם היא חוותה את התיעוש המואץ של מאה השנים האחרונות ואת המהפכה הטכנולוגית ששינתה את אופן הייצור ממפעל קטן הנעזר בדוושות אופניים למפעל מתועש וענק הנעזר בטכנולוגיות מתקדמות, ובזכות הגלובליזציה ואסטרטגיית השיווק החדשנית שלה הפכה לחברה בתפוצה עולמית.
כיום פומה היא נותנת החסות של האצן יוסיין בולט ומחזיקה ב-25% מנתח יצרני מותגי הספורט בשוק האמריקני. בנוסף היא גם היצרנית העיקרית למירוץ הפורמולה 1 ולמירוץ הנאסקר האמריקני.