פגומים ללא דופי

19 0

לפני שנה וחצי, הקים סער בן הרוש את קבוצת הפייסבוק 'אבא פגום – שורדים ביחד'. מאז צברה הקבוצה כ – 115 אלף חברים והפכה לקהילה של אנשים שמסייעים זה לזה בכל הזדמנות. גל שמו, אחד ממנהלי הקבוצה, מספר על הדרך שבה נעשתה הקבוצה לפופולארית כל כך, מסביר איך המילה 'פגום' הפכה לכינוי חיבה ומתאר מדוע לדעתו הקבוצה עשתה שינוי חברתי אמיתי.

נדמה שהסטיגמות המרחפות מעל המין הגברי, שמייחסות לו בעיקר קשיחות, הפנמת רגשות ומיעוט בשיחות עמוקות הנוגעות במערכות יחסים, מתנפצות אט אט במהלך השנים. המודל הגברי הישן הולך ומשתנה, והמודל החדש – הפתוח יותר והמשתף – מקבל ביטוי יותר ויותר. במהלך השנתיים האחרונות זוכה אותו שינוי לחותמת גם בפלטפורמות החברתיות, כשקבוצת הפייסבוק 'אבא פגום – שורדים ביחד' הולכת וצוברת חברים המצטרפים לקהילת הגברים והאבות הגדולה ביותר שידעה הרשת הישראלית. 115 אלף החברים בה, שמשתפים בפוסטים שונים ומגוונים באופן שוטף, מייצרים את ההוכחה לכך ש'פגום' הוא השלם החדש.

"אני חושב ששברנו את הסטיגמה שגברים לא משתפים" מסביר גל שמו, מנהל שיווק במקצועו, אבא לילדה בת 3 ואחד ממנהל הקבוצה, "אנחנו רואים מדי יום המון גברים שחברים בקבוצה ומעלים פוסטים שנעים בין מצחיקים והומורסטיים ועד לכאלה שחושפים סיפורים אישיים ומרגשים. לא הייתה עוד קהילה כזו רחבה של גברים ואבות ברשת, אך הצורך בפלטפורמה כזאת, שתמיד היה, יצר היענות גדולה מצד אנשים שהגיעו והצטרפו. היום אנחנו לא מתייחסים לאבא פגום כקבוצת פייסבוק, אלא לקהילה של ממש, שכוללת גם קבוצות וואטסאפ מקומיות ואנשים שלא הכירו והפכו היום לחברים טובים בזכות הקהילה הזו".

איך עלה הרעיון להקים את הקבוצה?

"מי שייסד את הקבוצה היה סער בן הרוש. זה התחיל בתור דף בפייסבוק שאליו סער היה מעלה בעיקר תכנים הומוריסטיים שקשורים לאבהות, אך עם הזמן הוא רצה ליצור מקום ברשת שבו יוכל להיות שיח אמיתי ופתוח בין אבות, כדי לייצר תחושה של קהילה. מכאן הגיע הרעיון לפתוח את קבוצת הפייסבוק שקיימת כבר שנה וחצי ומונה כ – 115 אלף חברים. סער ואני חברים עוד מלפני ואחרי שהקים את הקבוצה הוא צירף אותי וביחד עם עוד מספר חברים אנחנו מנהלים היום את הקבוצה".

מה היה השלב שהגיע לאחר הקמת הקבוצה מבחינת ההתפתחות שלה?

"כשהגענו פחות או יותר לעשרת אלפים חברים, החלטנו שאנחנו רוצים לקחת את העניין צעד אחד קדימה. ברגע שאתה מדבר עם אנשים מאחורי המסך על בסיס יום יומי, קיים רצון להכיר גם מעבר, והחלטנו לערוך מפגש. הגיעו למפגש הזה בערך מאה אנשים מהקבוצה ואנחנו הרגשנו באותו ערב של המפגש הראשון שהקבוצה פרצה את גבולות הרשת. הייתה איזו הרגשה של אופוריה אצלנו המנהלים מכיוון שאחרי הרבה זמן שבו אתה מתקשר בכל יום עם אנשים שאתה לא מכיר, אתה פוגש אותם בפעם הראשונה וזה היה דבר כייפי וחיבר אותנו יותר".

סער הן הרוש מייסד הקבוצה

ואיך קבוצות הוואטסאפ נכנסו לתמונה?

"אני חושב שקבוצות הוואטסאפ יצרו תפנית אמיתית בעלילה. מכיוון שהקבוצות האלה הן מקומיות והיום יש קבוצה כזו כמעט בכל אזור בארץ. קבוצות הוואטסאפ האזוריות הביאו להיכרות אישית בין אנשים שעד אז חלפו זה על פני זה ברחוב ולא הכירו, והן גרמו לאנשים להבין פתאום שאחד מה'פגומים' בקבוצה הוא שכן שלהם וגר ממש קרוב אליהם. קבוצות הוואטסאפ המקומיות גם הפכו את העזרה שאנשים רוצים להעניק אחד לשני להרבה יותר נגישה. אם זה למשל מישהו שנתקע עם הרכב וכותב בקבוצה ואנשים מגיעים לעזור לו, או מישהו שחייב להישאר עד שעה מאוחרת בעבודה וחברים בקבוצה מגיעים אליו הביתה עם משלוח אוכל לילדים".

ומעבר לסיוע מהסוג הזה נוצרו גם חברויות קרובות. איך זה קורה?

"אחד הדברים שקורים לאנשים עם משפחות, הוא שלפעמים הם צריכים לעבור למקום חדש בגלל עבודה או משפחה. אז הם מגיעים לאזור שבו הם לא מכירים אף אחד ושאין להם בו חברים. קשה לפעמים למצוא חיי חברה במקום חדש וקבוצות הוואטסאפ עונות בדיוק לצורך הזה. אנשים נפגשים לבירה דרך הקבוצות האלה והופכים לחברים. זו אחת הסיבות שאנחנו תמיד אומרים שהקבוצה הזו מזמן הפכה לקהילה".

מאיזה סיבות נוספות אתם מרגישים ככה?

"אנחנו באמת מרגישים שהקבוצה הזאת עושה שינוי חברתי בארץ. אנחנו נמצאים אחד בשביל השני וזו המטרה של הקבוצה. יש אצלנו למשל משהו שנקרא פוסט אנונימי. אם מישהו שמצוי במצב לא נעים מעוניין לשתף אך נבוך או מתבייש לחשוף את עצמו, הוא יכול לפנות לאחד המנהלים בקבוצה, והמנהל מפרסם עבורו את הפוסט. כמובן שהמידע לגבי מיהו האדם שביקש לפרסם את הפוסט נשאר אצל המנהל בלבד, אך ברגע שהפוסט יצא, החברים בקבוצה יכולים להציע עזרה, לייעץ, לכתוב תגובות מעודדות ומפרסם הפוסט יכול להיעזר בכך. הרבה מאוד אנשים מייעצים ומגיבים, בכמות שלא תיאמן".

איפה עוד אתה רואה את השינוי שאתם מייצרים?

"אני חושב שההירתמות לכל בקשה והרצון לסייע מצליחים להפתיע אותנו מחדש בכל פעם. יש גם את נושא הסטיקרים של אבא פגום, שמופיעים על הרבה רכבים. אני חושב שזה יצר שינוי גם בתרבות הנהיגה. מכיוון שאנשים שהסטיקר נמצא על המכונית שלהם, מרגישים שהם מייצגים את הקהילה שלנו ויש להם איזו שהיא אחריות נוספת, מה שגורם להם לנהוג בצורה אחרת. בנוסף, יש הרבה מקרים שבהם מישהו מהקבוצה רואה מכונית עם הסטיקר ופשוט משאיר למישהו שהוא לא מכיר פתק נחמד עם שוקולד, סתם כדי של'פגום' יהיה נחמד לחזור לרכב אחרי יום ארוך ולקבל הפתעה כייפית".

למה הוחלט לקרוא לקבוצה דווקא אבא פגום?

"זה היה כמובן הרעיון של סער. אבל הרעיון מאחורי השם הוא שהקבוצה מייצגת דור חדש של אבות. כאלה שיותר מעורבים בחיי המשפחה וחינוך הילדים, הולכים לאסיפות הורים למשל ועושים יותר כאבות. למרות זאת אנחנו מכירים בזה שכגברים יש לנו עדיין את הפגמים שלנו ולא נעשה שום דבר טוב כמו האישה".

 

Related Post

כלי נגישות