ליאת מנור אפשטיין, מומחית להעצמה רגשית לילדים וליווי למשפחות, חושפת שורה של כלים לגידול ילדים מאושרים יותר; כתבה חובה להורים לילדים.
"'אני מרגישה שהגננת לא מכירה את הילד שלי'… 'אמרתי לצוות הגן שרק יחכו ועוד יראו כמה היא חכמה ומדהימה' – אלה הם משפטים אותם אני שומעת רבות מהורים לילדי גן אשר פונים אליי ומעלים בפניי את תחושת הבטן שלהם", אומרת ליאת מנור אפשטיין, המתמחה בהעצמה רגשית לילדים בכתיבת סיפורים, וליווי רגשי למשפחות בהתאמה אישית. בשיחה עם השבוע בנתניה, חושפת אפשטיין שורה של מוצרי העצמה וכלים טיפוליים עבור משפחות, אנשי חינוך וטיפול.
מהי התחושה המלווה הורים רבים לילדי גן?
"התחושה שלא מכירים באמת את הילד שלנו בגן הילדים, שם הוא מבלה את מחצית, אם לא מרבית שעות היום. מדובר בתחושה קשה, והיא מעוררת בנו תסכול ואף צביטה בלב עד עצב ממשי. אנחנו כל כך אוהבים את הילדים שלנו, ומכירים את כל היופי אשר חבוי בהם, ולכן קשה לנו לשאת את הפער בין הילד שלנו כפי שנחווה בבית, לבין כפי שנחווה בגן. רבים המקרים, בהם אנו חווים את ילדינו במסגרת הבית הבטוחה, כילדים פעלתנים, דעתניים, צחקנים ודברנים – בעוד הגננת, מדווחת לנו בשיחת האמצע, על ילד שקט, ביישן, נמנע. משהו שם פשוט לא מסתדר לנו בראש".
כיצד יש לנהוג אם קיים פער בין ההיכרות שלנו את הילד שלנו לבין היכרות הגננת אותו?
"לא מתעלמים, בודקים. ראשית, מנסים להבין טוב יותר את טיב הקשר בין הילד לבין הגננת ושאר צוות הגן. האם הוא קשור אל הצוות? אוהב את הצוות? בקרבת מי מאנשי הצוות הוא מעדיף להימצא? ומרגיש הכי בנוח? משוחחים עם גננת הגן ומשתפים אותה בפער אשר אתם חווים. מגייסים אותה במאמץ משותף לגשר על פער זה ולהוביל ל"שחרור" של הילד או הילדה. לפני כל אג'נדה חינוכית, חשוב שילדינו יחושו בטחון בגן. חשוב שהם ידעו שהם יכולים, אמורים ומוזמנים לפנות אל צוות הגן בכל צורך. חשוב שהם ירגישו בנוח להתבטא בגן. זהו הבסיס, אשר על גביו ניתן ללמד, לחנך ולהעשיר.
מה יש לתאר לגננת? כיצד לשתף אותה בדרך הנכונה?
"בשיח וברוגע. על מנת לגשר על הפער בין הבית לגן, כדאי לשתף את הצוות ובמקרים מסוימים את ילדי הגן כמה שיותר בחוויות מן הבית, מן השבת, מזמני אחה"צ והחופשות. כך אנו "מכניסים את הבית אל הגן". בשיתוף הגננת, כדאי להביא אל הגן חפצים שונים, כמו למשל, עלים שהילד אסף בטיול בסוף השבוע. מומלץ אף לשתף את הגננת בתמונות ובסרטונים של הילדים אשר צולמו בחיק המשפחה, כדי שנוכל לאפשר לה הצצה אל טבעם, כאשר הם משוחררים ונמצאים במקום הבטוח שלהם".
מה גורם לילד להתנהג בצורה אחת בגן ובצורה אחרת בבית – למה הוא נחווה אחרת?
"אין תשובה אחת. תשובות אפשריות אשר יכולות להסביר את הפער הן אופי מופנם ושקט, ביישנות, חרדה חברתית, קושי חברתי, קושי בהתקשרות, בשלות, קושי רגשי ואולי אף סיבה חיצונית כמו חוסר חיבור אל המסגרת הספציפית או אל צוות הגן. חשוב לציין, כי מרבית הסיבות האפשריות הן לא מאפיינים קבועים של הילד, אשר עלינו לקבל כעובדה קיימת ולהיאזר בסבלנות עד שיחלפו. בדרך כלל, ההפך הוא הנכון, ויש בידנו לא מעט אפשרויות לגשר על פער זה. לסייע לילדינו, לשפר את היחסים של הילד עם צוות הגן ולהוביל ל"שחרור" של הילד בתוך המסגרת – לפחות במידה משמעותית מסוימת. פער בתפיסת הילד בין מעגלי החיים השונים: בית, גן, חוגים חברתיים, הוא דבר שאתם בתור הורים יכולים לזהות. בעוד שהגננות, מסורות ונפלאות ככל שיהיו, אינן מכירות את ילדיכן הכרות קודמת, או במסגרת שונה מן הגן, לכן אין בידן את היכולת לזהות את הפער.
למה כדאי לשים לב?
"יתכן כי ממילא, בשלב מסוים, הגננת תתריע בפניכם על קושי חברתי, או על הימנעויות של הילד בגן, אך לכם, כהורים, לו תהיו ערניים לכך, ישנה אפשרות להקדים את המאוחר ולצמצם את הפער בעודו ראשוני. למשל, במקרים של ביישנות משמעותית או חרדה חברתית, ישנה חשיבות לזמן אשר עובר מתחילת השנה ועד אשר מתחילים לפעול בנושא מכיוון והימנעויות מטבען, נוהגות להתקבע ואף להתרחב, ככל שהזמן חולף. ילד אשר לא פונה אל צוות הגן כאשר הוא זקוק לדבר מה, למשל, לבקבוק מים, או עזרה בהחלפת הבגד, בעצם נמנע מתקשורת עם הצוות על חשבון הנוחות הפיזית שלו. אנו מעוניינים לזהות את הנושא ואת הפער כמה שיותר מהר, על מנת שנוכל לסייע ולגשר".
האם הגננת לבדה יכולה לסייע בנושא? האם זו האחריות שלה לוודא שהילד או הילדה יחושו בנוח בחברתה ויבואו לידי ביטוי?
"על הגננת בהחלט לשים לב לילדים השקטים יותר ולוודא כי צרכיהם מתמלאים. כיוון ורבים המקרים בהם הם לא יפנו לבקש עזרה. על הצוות לנסות ולייצר זמן אישי בייחוד עם הילדים השקטים אשר כה חשוב לעבוד על פתיחת ערוץ התקשורת מולם. אפילו אם מדובר על כחמש דקות אישיות ביום עם הגננת או אחת מן הסייעות. מודעות אל הפער היא חשובה ביותר. מתוך מודעות זו ושיח עם הגננת תוכלו לזהות במידה וקיימים קשיים שונים בגן. לאחר שיחה מול הגננת, בה תקבלו ממנה, תמונה מלאה על הילד כפי שהוא בגן ותוכלו לאמת את תחושתם לגבי הפער, מומלץ להיוועץ באיש מקצוע אשר ידריך אתכם ויעזור לכם להבין יותר למה זקוק הילד שלכם וכיצד אתם יכולים לסייע ולהוביל שינוי תוך ליווי, או בעצמכם".
את ליאת מנור אפשטיין תוכלו למצוא בפייסבוק בדף "סיפורים מעופפים" או להתקשר אליה ישירות בנייד 050-6443783
תמונה ראשית: באדיבות PIXABAY