גניבות רכב היו מאז ומעולם. ככל שעבר הזמן, תופעה זו גדלה והתרחבה ובתקופת הקורונה, אף שברה שיאים חדשים. מה הוביל לכך, מהן שיטות הגניבה הנפוצות ומה ניתן לעשות כדי למנוע זאת? לפניכם כל הנתונים והתשובות
זאב נחמנזון
בסרט "הבלתי משוחדים", שון קונרי האגדי בתפקיד מאלון, שוטר אירי, מסביר לקווין קוסטנר איך מנהלים קרב עם גנגסטרים: "הם שולפים סכין, אתה תשלוף אקדח. הם שולפים אקדח, אתה תשלוף רובה". כך כנראה עובד העולם שלנו בכל קרב ומאבק, עקב בצד אגודל. מישהו מפתח משהו, ומיד לאחר מכן זה המתחרה בו מפתח משהו יותר טוב או לחלופין, כזה עוקף.
הדבר נכון גם לתחום האבטחה וההגנה שכן חברה מפתחת מוצר הגנה מסוים, והעבריינים מוצאים דרך לפרוץ אותו. היא מפתחת את המוצר הבא, והם מוצאים את השלב הבא בפריצה. בשוק הרכב, הפופולרי במיוחד בקרב גנבים, המאבק הולך ומתחמם ולמרות שיש הפרדה ברורה בין "רעים" ל"טובים", לעתים הרעים מנצחים. אז איך בעצם הגענו למצב הזה, למה דווקא עכשיו וחשוב יותר – מה בכל זאת באפשרותינו לעשות כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה העגומה של אלו שרכבם נגנב? הישארו איתנו.
לנצח את השיטה
לפני שלושים שנה היה זה מנעול פיזי להגה, לפני עשרים אזעקה לרכב וקודן, לפני עשור בלבד מערכות מיגון ואיתור נכנסו לפעולה, כיום ההתנעה מתבצעת ללא מפתח או באמצעות טביעות אצבע – והזרוע עוד נטויה. אך האמת העגומה היא כי את כל אלו, כבר הצליחו לפרוץ. אמנם לא כל גנבי הרכב מקצועיים במיוחד או משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות, אבל זה לא אומר שאין צורך להשתמש בכל האמצעים הקיימים, קל וחומר לנעול את הדלתות ביציאה מהרכב, גם אם מדובר בדקה. בסופו של דבר, אם יש לכם רכב מבוקש וגניב – תימצא הדרך לפרוץ אותו.
אז כמובן שבראש ובראשונה הדרך היחידה לשמור על רכבינו הלכה למעשה היא על-ידי רכישת ביטוח מקיף מחברה או מסוכנות ביטוח אמינות ומוכרות, הכולל כיסוי גם למקרי גניבה. כדאי לדעת כי ככל שעלות הרכב או הביקוש אליו גבוהים יותר – כך גם מחיר הפוליסה צפוי להיות בהתאם. מנגד, ככל שאמצעי המיגון יהיו טובים ומעודכנים בהרבה – מחיר הפוליסה ירד (וגם לגנבים יהיה קשה יותר לפרוץ). למען הסדר הטוב, למרות הביקוש לרכבי יוקרה ופנאי משנתונים אחרונים, גם דגמים פשוטים ומעט ישנים הם מצרך מבוקש ולכן, לא כדאי לוותר על רכישת ביטוח מקיף גם עבורם.
נתונים לא מגניבים
שתי החברות הגדולות לאבטחת רכב בישראל מדברות על עליה חדה בגניבות רכבים ברבעון הראשון של שנת 2022. איתוראן מציגה עליה של 125% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ואילו אצל פוינטר, מראים הנתונים עליה של 165%. כ-49% מהמכוניות שנגנבו ברבעון האחרון הן משלושת השנתונים האחרונים – 2019-2022, ונתון לא פחות מעניין – כ-47% מהן היו רכבי פנאי ושטח, שהיוו מגמה מרכזית ומתפתחת בשנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי. רוב המכוניות הללו מגיעות לרמאללה ולג'נין שם הן נמכרות מחדש או עוברות תהליך של "שחיטה", בו הן מפורקות עד לקטן שברכיבים ונמכרות כחלפים, בעיקר לשוק הישראלי בחזרה. מיקומן הגיאוגרפי של שתי ערים אלה מסביר גם למה ערים כמו שוהם, מודיעין, חיפה והקריות מובילות במספר מקרי הגניבה, אבל גנבי הרכב לא יהססו לפעול גם בתל אביב ובבאר שבע, הכל שאלה של כדאיות.
ואם בכדאיות עסקינן, זהו הזמן גם להתייחס לגורם המרכזי לעליה בגניבות – מגפת הקורונה. זוכרים? זו שלפני קצת יותר משנתיים גבתה קורבנות רבים, גרמה נזק כלכלי בלתי נתפס בעולם כולו וסגרה אותנו בבית עם מאות שעות פנויות. הקורונה השביתה למעשה פסי ייצור של חברות הרכב אשר עמדו במשך תקופה ארוכה מבלי לייצר דבר. לא היה כוח אדם, חל מחסור חמור בצ'יפים הנמשך גם בימים אלו והחסך ברכבים – ולא פחות חשוב, בחלקי חילוף, עדיין לא הושלם. מאיפה "משלימים" חלקי חילוף ורכבים לשוק צמא ודורש? תשאלו את גנבי הרכב.
כללי השוק
גנבי רכב כבר מזמן לא פועלים לבד או על דעת עצמם ומעבר להיותם מתוחכמים או זריזי ידיים, רבים מהם אנשי מקצוע עם רקע טכני, ידע וניסיון בהפעלת מחשבים ואמצעי פריצה מתקדמים. המורכבות הטכנולוגית אשר מולה הם נאלצים להתמודד כמו מערכות איתור, נעילה, שיטור ועוד – מחייבת אותם לפעול בכנופיות וצוותים, עם היררכיה ברורה ותפקידים מוגדרים. ממש לא מזמן הראה האקר (פצחן) אנונימי כיצד הוא יכול, באמצעות תוכנה פשוטה, להשתלט מרחוק על רכבי טסלה ולהפעיל אותם מבחוץ. בעוד שטסלה נחשבת כיום לפלא טכנולוגי ולחברה פורצת דרך גם בתחום האבטחה והבטיחות, הדבר מעיד כי גם כשברשותכם שיא היכולת, אין סוף תקציב ואמצעים – אינכם יכולים למנוע גניבה של רכב ממי שבאמת רוצה לעשות כן.
לסיכום, נראה כי תופעת גניבות הרכבים רק מוסיפה להתרחב עם השנים והיותם של הגנבים מתוחכמים ומשודרגים עוד יותר, מקשה רבות על מניעתה ומיגורה. היו זהירים, הצטיידו בביטוח מתאים ותשמרו על הרכב שלכם – ועל עצמכם.
תמונה: FREEPIK