כמו בכל שנה, גם השנה, גידול חד במספר הילדים שהיו מעורבים בתאונות אופניים; על-פי עמותת אור ירוק מעל 1000 ילדים ובני נוער נפגעו ברכיבה על אופניים בעשור האחרון בערים
מאת יאיר אברהם
בחודש אפריל האחרון רכבה על אופניה מוריה סרוסי ז"ל בת העשר ברחוב שמעיה באלעד. במהלך הרכיבה נפגעה בת העשר מרכב מסחרי שנסע ברחוב. מוריה נפצעה באורח קשה מאוד ונפטרה מפצעיה בבית החולים. בעשור האחרון נהרגו 22 ילדים ובני נוער (0-19) ברכיבה על אופניים בתחום הערים והישובים.
נתונים מזעזעים
בעשור האחרון, כך על-פי נתוני עמותת "אור ירוק", ליתר דיוק בין השנים 2009-2018 נפגעו בתחום העירוני 1,018 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 בתאונות דרכים כאשר הם רוכבים על אופניים, 22 נהרגו וקרוב ל-300 נפצעו באורח קשה עד אנוש. רק בשנת 2018 נפגעו בערים ובישובים 73 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, שלושה מהם נהרגו ו-24 נפצעו קשה.
העיר בה נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים בעשור האחרון היא תל אביב יפו שבתחומיה נפגעו 124 רוכבים, בירושלים נפגעו 66 רוכבים. בפתח תקווה, בני ברק ורחובות נפגעו בעשר השנים שחלפו 43 ילדים ובני נוער בתאונות אופניים.
מתחילת שנת 2019 נהרגו 12 רוכבי אופניים (מכל הגילאים) ברחבי ישראל. בשנת 2017 כולה נהרגו 12 רוכבים ובשנת 2018 כולה נהרגו 16 רוכבים.
לטענת ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האופניים הם כלי תחבורה ירוק, זול, נוח ומתאים לפעילות גופנית, אך הרוכבים חשופים לפגיעות קטלניות בהיעדר אמצעי הגנה". עוד לדבריו: "על המשרד לבטיחות בדרכים לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות הרוכבים, לא רק ביום הכיפורים, אלא בכל השנה. חייבים להתחיל להתחשב ברוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה ייעודיים שיפרידו אותם מכלי הרכב על הכביש ויסייעו להגברת ביטחונם ולהפחתת מספרי הנפגעים. במפגש עם כלי רכב, רוכב האופניים תמיד יפסיד ועל כן חייבים לדאוג לתשתיות מתאימות עבורם".
פגיעות ישירות
124 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בתל אביב -יפו כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – 12 נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2018 נפגעו בעיר שבעה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.
66 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בירושלים כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – שבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2018 נפגעו בעיר שמונה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.
43 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בבני ברק כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – ארבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2018 נפגעו בעיר חמישה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.
43 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בפתח תקווה כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – ארבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2018 נפגעו בעיר ארבעה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.
43 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו ברחובות כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – ארבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2018 נפגעו בעיר שני ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.
35 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בראשון לציון כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – שלושה נפגעים בממוצע בכל שנה.
31 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בנתניה כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2009-2018) – שלושה נפגעים בממוצע בכל שנה.
רוכבים זהיר
בבית חולים לניאדו יודעים לספר, מדי שנה בשנה, כי יום כיפור מאופיין בפציעות שונות מהרגיל. מצד אחד, כצפוי, ריבוי מקרים של התייבשות והתעלפות בשל הצום. מנגד, גידול חד במקרי פציעה בהם מעורבים ילדים, בין השאר, בשל נסיעה באופניים. אולם, לא רק בכיפור חל גידול, אלא בכל חופשה ואנו בפתחה של חופשת סוכות. זאת עוד מבלי להתייחס לכך, שאופניים אצל רבים מהילדים ובני הנוער משמשים כלי תחבורה עיקרי לנסיעה ולחזרה מבית ספר.
על-פי אור ירוק ומשרד התחבורה, אסורה הרכיבה על אופניים ללא קסדה.
חובשים קסדה בכל רכיבה: קסדה היא שומר ראשו של הרוכב ולכן רוכבים רק עם קסדה רכוסה היטב. ברכיבה בשעות הלילה יש ללבוש בגדים בהירים שניתן לזהותם בחושך ולהשתמש במחזירי אור. בכל רכיבה יש לרכב עם מגנים לברכיים וכפפות. ילד מתחת לגיל 16 לא רוכב על אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי והוברבורד.
ודאו את תקינות האופניים: הצופר, הצמיגים, הבלמים, התאורה ומחזירי האור. יש לוודא כי האופניים מתאימים לגובה של הרוכב – כך שקצות האצבעות יגיעו לקרקע.
צילום באדיבות אור ירוק