נתניה, זוכת פרס החינוך הארצי פותחת את שנת הלימודים, תוך שימת דגש על תפיסה רשותית חדשה הרואה בעיר כולה מרחב למידה אחד; מעבר 'מבית ספר בעיר – לעיר כבית ספר'. עיר ההופכת כולה לבית ספר אחד גדול, בה נרקם מארג קשרים בין בתי הספר למגוון המשאבים העירוניים המרחביים בסביבתם. בתי ספר יפרצו את גבולותיהם הפיסים והפדגוגיים ויהוו שחקן מרכזי בחיבור לעשייה קהילתית וסביבתית במרחב העירוני.
לחיזוק תחושת השייכות לעיר ולפיתוח הזהות הנתנייתית רקמו במנהל החינוך תוכנית נוספת רחבה הנקראת "מסע נתנייתי" בה ישתתפו השנה כ- 30,000 תלמידים. התחנות במסע הנתנייתי עוסקות בבעיית המים, בצרכנות נבונה, בטיפול בפסולת, בקיימות, בצפרות, בזכויות האזרח והתושב, בנתינה, בשלומות, בטכנולוגיה ובמדע ועוד.
שלום כיתה א'
מערכת החינוך תכלול השנה 424 גני ילדים, 59 בתי ספר יסודיים ו- 36 בתי ספר על יסודיים ותקיף 52,958 תלמידים (בהשוואה ל – 51,986 תלמידים בשנה היוצאת); 10,937 ילדי גנים, 23,828 תלמידים בבתי הספר היסודיים ו – 18,193 תלמידים בחטיבות הביניים והתיכון.
3,468 ילדים יעלו השנה לכיתה א'.
ת'תחדשו!
כמדי שנה, מתחדשת מערכת החינוך בנתניה בבינוי חדש של מוסדות החינוך ובשיפוצי קיץ נרחבים, שנועדו להיענות לגידול במספר תלמידי העיר ולהעניק להם סביבה לימודית עדכנית ואסתטית.
בינוי חדש
במסגרת ההיערכות לשנת הלימודים תשפ"ד – בנתה העירייה מספר מוסדות חינוך חדשים:
בקרית המדע (אגם ג) יפתח השנה בית ספר חדש בן 24 כיתות על שם החייל נתן אלבז ז"ל, אשר נועד לתת מענה לילדי השכונה החדשה. כמו כן יפתחו בשכונה עוד 3 כיתות גן ברח' זיגמונד פרוייד לאחר שבשנת הלימודים היוצאת נפתחו 2 כיתות גן נוספות.
כמו כן הוקמו 2 כיתות גן ברח' יצחק שדה, 6 כיתות גן ברח' שמורק שבנאות שקד, 2 כיתות גן ברח' שורק שבשכונת אגמים ויושלמו עבודות להכשרת כניסה חדשה לבית הספר יונתן מצד דרום.
בביצוע – שלושה אולמות ספורט אשר יפתחו במהלך שנת 24: בבתי הספר לאה גולדברג, הלל צור וחיים חפר.
נוסף על כך יצאה העירייה לביצוע בית ספר יסודי חדש ברחוב רד"ק שייקרא על שמו של הסופר והסאטריקן אפרים קישון.
מבנה בית הספר יכלול 24 כיתות לימוד, חללי תמך, ספריה וחלל רב תכליתי שיפעל בשעות אחר הצוהריים, לרווחת התלמידים והקהילה. יצויין כי בית הספר מוקם בסטנדרטים מותאמים לפדגוגיה עדכנית ויעמוד בסטנדרטים גבוהים של "בניה ירוקה".
עוד בביצוע – תוספת של 6 כיתות למוסד החינוכי "אור לציון", תוספת של 6 כיתות אם שישתרעו על פני 1500 מ"ר לבית הספר הממ"ד קרליבך בשכונת עיר ימים וכן 2 כיתות גן בשכונת נווה איתמר בתוספת מעטפת ציבורית בקומה העליונה.
לפני ביצוע – בית ספר כוללני לילדים על הרצף האוטיסטי.
שדרוג סביבת הלימודים
שיפוצים נרחבים בוצעו במאות גני ילדים וכן בבתי הספר.
העבודות בוצעו בהתאם לצורך ומתוך שיקול דעת מקצועי תוך שילוב והתחשבות בצרכים הפדגוגים ובמצב התחזוקתי של כל אחד מן המבנים. העבודות כוללות : אינסטלציה חדשה, תקרות אקוסטיות בהתאם להנחיות בטיחות, ריצוף כנדרש במוסדות חינוך וכן דלתות. עיקר ההתייחסות ניתנה למצב הבטיחותי והשלמת כל האלמנטים הנדרשים בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, כאשר במקביל ניתנה שימת לב לשיפור נראות חזית המוסד, פיתוח חוץ הכולל מדשאות וכן ריצוף באבנים משתלבות, שדרוג מערכות קיימות, פיתוח סביבות למידה עדכניות ועוד.
מי מנהל? תום מודן – מנהל גמנסיה נתניה
לפנינו נבחרת איכותית של מנהלים ומנהלות לשנת תשפ"ד שנבחרו מתוך מועמדים רבים. קבלו אותם בהצלחה.
טל קורן –קמפוס דורה לאמנויות; רחל הירשהורן – בית הספר הממ"ד אביחי; בת חן שטדלר – בית הספר הממ"ד רועי קליין; יסמין אזולאי –בית הספר היסודי הממלכתי החדש ע"ש נתן אלבז; הודיה רשיד – בית הספר הממ"ד עוזיאל; רויטל עומר – בית הספר נועם; רונית קרן – בית הספר אמ"ית אורגד; מתן ראב"ד – בית הספר השש שנתי ש"י עגנון; רותי עמרני – חטיבת הביניים בתמר אריאל; כרמית דנה – המרכז הטכנולוגי ויצ"ו קנדה; ענבל שרף – בית הספר אלתרמן; מאיר בן סימון – בית הספר השש שנתי אלדד; איציק מגריסו – מנהל תיכון אורט לבוביץ; ואוריה חברוני – ביה"ס השש שנתי אמ"ית בר אילן.
מענה אישי מותאם בחינוך המיוחד
מנהל החינוך בעיר פועל למתן מענה מותאם, אישי וייחודי לכל צורכי התלמידים וביניהם תלמידי החינוך המיוחד ליישום מדיניות משרד החינוך.
המנהל מקיים בעיר מגוון פתרונות, על מנת לתת מענה לצרכים המדויקים של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים מגיל 3-21.
בין הפתרונות – 91 גני ילדים לחינוך מיוחד, 8 בתי ספר כוללניים הנותנים מענה למגוון אוכלוסיות, כמו לבעלי קשיים נפשיים, קשיים התנהגותיים ובעלי מוגבלות שכלית התפתחותית.
בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים פועלות 181 כיתות לחינוך מיוחד המיועדות לתלמידים עם לקויות למידה, לבעלי הפרעות רגשיות ולתלמידים שאובחנו כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי.
בנוסף, 1,908 תלמידים הם בעלי זכאות לשירותי חינוך מיוחד, אשר בחרו ללמוד במערכת החינוך הרגיל וליהנות מסל שירותים אישי.
בשנה האחרונה פתח מנהל החינוך 10 גנים חדשים והעירייה תחל בבניית בית ספר כוללני לתלמידים על הספקטרום האוטיסטי.
השנה, ביוזמת האגף, יתקיים פורום הורים למען החינוך המיוחד בו יהיו שותפים הורים מכלל הנהגות ההורים בבתי ספר של החינוך המיוחד וכן הכיתות בבתי הספר והגנים ובו יעלו לדיון וטיפול הצרכים העולים מהשטח.
עוד מתוכננים מפגשי שיח קפה והרצאות בנושאים שונים הנוגעים לאוכלוסיית הילדים ומשפחותיהם.
מה חדש באגף לגיל הרך?
האגף משקיע בשנת הלימודים הנוכחית בשלושה צירים מרכזיים:
בזירת הגן – יינתן דגש רב על אורח חיים של תזונה בריאה ומחזקת תוך רגישות לילדים אלרגיים לסוגי מזונות מסויימים;
העשרה חוץ גנית – ילדי הגנים יעברו מסע נתנייתי שמטרתו להרחיב את עולמות התוכן אותם הם פוגשים בגן. בתשפ"ד תתקיים תוכנית עשירה בתכנים ובביקורים במגוון מקומות ברחבי העיר (פלנתניה, בית הבאר, מרכז מא"יה, החצר המוסיקלית, הספריות העירוניות ועוד). בביקורים אלו יחוו הילדים מפגשים מהנים במגוון תחומים כמו אומנות, מוסיקה, חלל, טכנולוגיה, תיאטרון, בטיחות בדרכים והיכרות טובה יותר עם מקומות מיוחדים בעיר.
מענה להורים ומפגש עם אנשי מקצוע בסוגיות של גילאי הגן – השנה תתקיים סדרת הרצאות להורים על ידי פסיכולוגים של השירות הפסיכולוגי החינוכי בעיר, בנושאים התפתחותיים חשובים.
חינוך יסודי – הכשרה לכישורי חיים
האגף לחינוך יסודי מפתח תוכניות ומיזמים חינוכיים ומשקיע בכמה מישורים:
בכל בתי הספר היסודיים משולבות "תומכות למידה" ובחלקם גם "עמיתי מסע" מארצות הברית לביסוס והעשרה של לימודי האנגלית. כמו כן מופעלת בשיתוף אוניברסיטת בר אילן תוכנית "חושבים שפה", להתאמת דרכי העבודה בשפה ושילוב הוראה מתקנת.
כמו כן מקים מנהל החינוך נבחרות כתיבה תחת הכותרת "הנוצה" לחשיפת התלמידים לעולם הספר, תוך התנסות בכתיבת סיפורים.
יוזמות נוספות כוללות שילוב סטודנטים לתגבור לימודי-רגשי, הוראת שיעורי נגינה בקבוצות קטנות – "בית ספר מנגן", תמיכה וליווי יוזמות לקידום השפה העברית בקרב עולים חדשים, הפעלת מגשרים תרבותיים וכן הפעלת תוכנית יע"ל לתלמידים עולים בכל בתי הספר היסודיים בעיר.
עוד בתוכניות: "ממיצוי למצויינות" – קידום וטיפוח תלמידים מצטיינים ומחוננים במסגרת "מרכז מטמון", אשר מלווה תלמידים שעברו את מבחני האיתור בכיתה ב'. בנוסף משולבת בשיתוף העמותה לחינוך בלתי פורמלי תוכנית "צמרות", המעניקה לתלמידים מצויינים – קורסים כמו עיצוב גרפי, בניית אתרים, אומנויות ורובוטיקה. בתחומי המדעים, החלל והמתמטיקה – מופעלים יחד עם עמותת ytek והטכניון מרכזי מח"ר בהם לומדים מתמטיקה בסביבת למידה טכנולוגית המבוססת רובוטיקה. תלמידי כיתות א'-ד' משתתפים בתוכנית FIRST LEGO שמאפשרת להם לחשוב ולפעול כמו מדענים ומהנדסים ולהתמודד מדי שנה עם אתגר חדש.
אירוע חשוב נוסף הוא "אולימפידע במתמטיקה", המיועד לתלמידים מצטיינים מכיתות ה'.
כמו כן פועלת תוכנית "חינוך לפסגות" במסגרתה נהנים המשתתפים מפעילות לימודית וחווייתית שמעשירה אותם בחשיפה למגוון תרבותי ומעניקה גם תגבור לימודי.
"על כל הרצף" – הוא חיבור בין הפורמלי לבלתי פורמלי תוך הפעלת מרכזי למידה בשעות אחר הצהריים כדי להעשיר תכנים הנלמדים בשעות הבוקר – בכתיבה, באנגלית וגם לטובת צמצום פערים בקיץ.
תוכניות בחינוך העל יסודי
בבתי הספר העל יסודיים תופעל תוכנית "16 הקווים המנחים" המבוססת על הרעיון שבסיוע "מודעות" יש בידנו לשנות את הדרך שבה אנו חווים את העולם. התוכנית קשורה לתחומים כמו מיינדפולנס מצד אחד ומדעי המוח ופסיכולוגיה מצד שני.
"צו מעשה – לעצור את החרם" הינה יוזמה משותפת לעירייה ולשופטים מביהמ"ש השלום לנוער, שנועדה להתמודד עם נושא החרמות במוסדות החינוך. 10 בתי ספר כבר שיריינו מפגשים עם שופטת נוער.
תוכנית SPACE – נותנת מענה ל- 350 תלמידים איכותי לבני הקהילה האתיופית בתחום הלימודי, החברתי ובתחום הפנאי.
תוכנית פל"א של משרד הקליטה בשיתוף מנהל החינוך מסייעת לעולים משכבת ז' – יב' בעיר לצמצום פערים לימודיים, תגבור לימודי המוביל לזכאות לתעודת בגרות איכותית והעצמה חברתית לשם שיפור ההשתלבות בחברה.
מיזם חדש שמתחיל בשנת הלימודים תשפ"ד יחבר בין מגמות עכשוויות בטכנולוגיה, לתחושת מנהיגות, שייכות ואחריות למדינה ולסביבה. בני הנוער יקבלו תגבור בתחומי הנדסת תוכנה, סייבר, ביו-טכנולוגיה ועוד וישתתפו בסיורים בחברות, יעשו עבודות חקר ויוכלו לקבל ליווי אקדמי.
ימשיך לפעול שיתוף פעולה עם עמותת תעשיידע אשר מגשרת בין התעשיות השונות למערכת החינוך במדינת ישראל.
בתשפ"ד יופעלו גם תוכניות חצי-שנתיות, עדכניות וחדשות וביניהן "רוקחים עולם" (יזמות לעולם הפרמצבטיקה), תוכנית "בינה מלאכותית Artificial Intiligence ", תוכנית "עתידולוגיה" המזמנת הצצה על אתגרי העתיד, חיזוי תרחישים, הצעת פתרונות ודרכי התמודדות בתחומי החקלאות ועתיד המזון ועוד.
תוכנית נוספת הינה "אקדמיה בתיכון" המלווה ותומכת בתלמידי העיר אשר במהלך הלימודים בבית הספר העל יסודי לומדים לתואר ראשון. לידיעה – מעל 25% מתלמידי העיר בחרו ללמוד במסגרת מצויינות אחת לפחות, החל מכיתות מופת, עמ"ט, מחוננים ותוכנית טופ וכלה בלימודים לקראת תואר ראשון כמו תוכנית אלפא של אוניברסיטת ת"א.
שוויון מגדרי מקודם בעיר דרך מספר תוכניות חינוכיות: "סודקות את תקרת הזכוכית", תוכנית "שוות" ותוכנית "מדעניות העתיד".
תוכנית יוניסטרים – פועלת באקדמית נתניה למעלה מעשור ולומדים בה תלמידים מכל בתי הספר בעיר מכיתה ט'-י"א. במסגרת זו, מקימים התלמידים חברה וחווים את התהליך היזמי על כל שלביו, משלב הרעיון ועד לשלב האבטיפוס.
זבנקו הינה תוכנית לחינוך פיננסי הנלמדת באמצעות משחק מורכב ותחרותי. בתשפ"ד יורחב מספר בתי הספר המשתתפים בתוכנית. התוכנית כוללת 10 מפגשים שבועיים.
תוכנית רובופיסיקה הינה תוכנית מצויינות המובלת באמצעות הטכניון, הפקולטה להנדסת חשמל ומאושרת על ידי משרד החינוך. בתוכנית פועלים כ- 100 תלמידים מחטיבת עגנון. התוכנית עוסקת בשילוב בין פיסיקה לבין מתמטיקה והנדסה. במסגרת התוכנית נעזרים התלמידים ברובוטים של חב' "לגו", בסמארטפונים וכן במסילות תנועה, ללמידה אקטיבית של פיסיקה דרך ביצוע עבודות חקר ופרויקטונים מאתגרים ומלהיבים.
"לגעת בהיסטוריה – מוזיאון נייד בנושא השואה, מלחמות ישראל ותולדותיה", הוא מיזם נוסף וייחודי המאפשר לגעת בהיסטוריה באמצעות אלפי חפצים השייכים לתקופה ההיסטורית המדוברת.
ממיצוי למצויינות הינה תוכנית של משרד החינוך שתיפתח בשנת תשפ"ד במרבית חטיבות הביניים בעיר. בין מטרותיה: חיזוק ההון האנושי, הלמידה הרלוונטית, שיפור תחושת המוגנות, קידום היעילות והאפקטיביות ושוויון הזדמנויות, ממנו נובע גם הנושא השנתי של מיצוי ומצוינות.
אגף פרט: לסייע לבני הנוער בכל מקום ובכל זמן
אגף פרט הינו שירות עירוני ייחודי שנועד לסייע לנערים, לנערות ולמשפחות הנתקלות במורכבויות בגיל ההתבגרות. מגוון הכלים שהאגף מאפשר הם בתחומי הטיפול, החינוך, כדי למנוע נשירה וכדי לסייע לבני נוער הנתונים בקושי או במצוקה.
האגף כולל את מחלקות הביקור הסדיר וקידום נוער ומפעיל רשת של מועדוני נוער, מרכזים להשלמת השכלה, קבוצות הורים ועובדי טיפול.
המועדונים פתוחים לאורך כל השבוע החל מהשעה 17.00
השלמת השכלה – תוכנית היל"ה
היל"ה הינה תוכנית ארצית המהווה מסגרת לימודית ייחודית להשלמת השכלה ומאפשרת התפתחות אישית ומקצועית, כדי להטמיע ערכים חינוכיים וחברתיים ולהשיג שילוב נורמטיבי בחיי הקהילה והכנה לחיים בוגרים כולל שירות משמעותי בצה"ל ובשירות לאומי.
מעדוני הנוער – מקום מפגש חברתי לכלל בני הנוער
רשת מועדוני הנוער כוללת 8 מועדונים בפריסה עירונית רחבה, המהווה מקום מפגש חברתי לכלל בני הנוער, ומספקת מענה רגשי-חברתי לבני הנוער בעיר. המועדון מציע מדי ערב מרחב פתוח ובטוח לשיח, ערבי תוכן משתנים בהתאם לעולמות בני הנוער, סדנאות ומפגשים המעודדים אינטגרציה בין בני נוער מ-רובעים שונים בעיר/ה.
מועצת הנוער – ייצוג רשמי של כלל בני הנוער
מועצת הנוער היא הגוף הרשמי המייצג את כלל בני הנוער במועצה. נציגות הנוער העירונית הנבחרת מורכבת מנציגים (מכיתות ז' עד יב') מבתי ספר (חטיבות ותיכונים), תנועות וארגוני הנוער שבחרו לקחת על עצמם אחריות ולעסוק ביצירת הזדמנויות לפעילות למען הנוער בעיר, לשמירה על זכויות התלמיד והפקת אירועים מסוגים שונים לנוער המשולבים לעיתים גם בפעילות קהילתית.
מד"צים – מדריכים צעירים
זהו קורס הדגל של מחלקת הנוער. בתוכנית ההכשרה משתתפים בני נוער מכיתות ח' עד י"ב המעוניינים לעסוק בהנהגה ובהדרכה חברתית של בני גיל צעיר וליטול על עצמם משימות חברתיות ומשימות קהילתיות.
מעורבות חברתית
התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית מיועדת להוביל תהליכים של למידה משמעותית, להעצים את הלומד ולקדם מעורבות חברתית ואזרחית. התוכנית פועלת בחטיבה העליונה (כיתות י'-י"ב) והיא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות.
תנועות וארגוני נוער
בנתניה פועלים כ-22 תנועות וארגוני נוער המחנכים לאקטיביזם, לאהבת הארץ, למנהיגות וליוזמה. אלו מספקים קרקע פורייה לעשייה חברתית מגוונת, להדרכה, לאחריות ולהובלה, ומפגישים אותם עם האידיאולוגיה התנועתית, עם הקהילה שבה הם פועלים ועם חבריהם לקבוצה.
השירות הפסיכולוגי לשירותכם
הפסיכולוגים של השירות הפסיכולוכי-חינוכי התפתחותי בעיר – מעניקים שירות לכלל המערכות החינוכיות בעיר. סוגיות עיקריות בהן עוסקים הפסיכולוגים: ליווי התפתחותי לתלמידים, הכולל הערכה, טיפול והדרכה, סיוע בתהליכי פרידה, מעבר בין מסגרות והסתגלות, הערכת מוכנות ילדי הגן לכיתה א', הערכה ואבחון בעקבות פערים בלמידה, טיפולים באבל ואובדן, בפגיעה מינית, מניעת אובדנות, סיוע בהתמודדות עם קשיי התנהגות במסגרת הגן וביה"ס.
בנוסף ניתנים באגף ייעוץ, הכוונה ותמיכה להורים ולילדים עם צרכים מיוחדים, עבודה מערכתית ופרטנית במצבי לחץ, חירום ומשבר וגם ליווי, ייעוץ והדרכה פסיכוֹֹ-חינוכית למנהלים ולצוותי חינוך.
תמונה: pixabay