אז קניתם את הציוד ההקלטה המומלץ והפופולרי ביותר, וחיברתם את הגיטרה החשמלית, הקלידים, ומיקרופונים לתופים ולסולן. אתם מוכנים להקליט, והאצבע כבר רועדת על כפתור ההקלטה. אתם מגשימים חלום מתוק, חלום אותו חולקים המוני אנשים – חלום ההקלטה באולפן הביתי. אבל מוסיקה שהוקלטה באולפן היא לא בדיוק סיפור הצלחה בלי אקוסטיקה לאולפן הביתי, והאמת היא שגם לכל אולפן אחר.
אולפן הקלטות הוא לא משהו מיוחד בגלל הציוד שיש בו. את הציוד הזה אפשר לרכוש ולהציב גם בחוף הים, גם אצלכם בסלון, וגם בכל מקום אחר. הקסם בהקלטה האיכותית מתרחש לא רק בגלל הציוד, אלא בגלל איכות האקוסטיקה במרחב, אשר מאפשרת לצליל להתבטא. צליל הוא בסך הכול גל, אשר מתבטא בזכות היותו במרחב. אין מרחב? אין צליל! ולכן המרחב משפיע על הצליל בצורה ישירה ומיידית. ככל שהמרחב מתוכנן בצורה נבונה יותר בכדי לתמוך באקוסטיקה, כך ההקלטות המתבצעות בו, כמו גם ההופעות שמתבצעות בו, טובות יותר.
אקוסטיקה לאולפן, ממש כמו לעסק
הייתם פעם במסעדה רועשת ממש? ישנם הרבה מאוד עסקים עם עיצוב אקוסטי פשוט נוראי, מקומות שהשהות בהם היא הצפה קקופונית מטריפת חושים שגורמת גם לאנשים פחות רגישים להרגיש שלא בנוח. לצערנו ישנם גם אולפנים שעוצבו בצורה שכזו, או יותר נכון שלא עברו כל עיצוב אקוסטיקה לאולפן. התוצאה נשמעת בהקלטות, וברגע שזה המצב, לא משנה כמה תקליטו שוב ושוב, וכמה תשנו את עמדות הנגנים והכלים, את הווליום, הרוורב, ושאר האפקטים – ההקלטה לא תהיה טובה.
המסעדות הללו שאי אפשר להחליף בהן מילה מרוב רעש? הן בסוף נסגרות, כי איש לא רוצה לשבת בהן. כך גם לגבי האולפנים הביתיים, כאשר אנשים לא מחזיקים בידע הנדרש בכדי להגיע לרמת ההקלטה אפילו הבסיסית ביותר שמניחה את הדעת. חבל, ועוד יותר חבל אם זו החוויה שלכם. תרשו לנו לעודד אתכם ולומר כי זה ממש לא עניין יוצא דופן, ואפשר בהחלט לשפר את המצב בקלות יחסית. והרי אתם יודעים, בדיוק כמונו, כי יש הרבה מאוד אלבומים והקלטות ברמה סופר טובה שיצאו מחדרי הקלטות ביתיים.
מה הפיתרון למצוקה?
לפני שניגשים לפתרון, ניגשים לבעיה, והבעיה היא בדרך כלל, לפחות בבסיסה, אקוסטיקה נוראית הנובעת מחדרים מרובעים. קירות הבנויים במקביל זה לזה יוצרים תהודה, מצב בו הצליל נהדף מהקיר בזווית ישרה אל הקיר שממולו, וחוזר חלילה. החזרתיות הזו מלכלכת את החדר בגלי קול חוזרים ונשנים, ולא מאפשרת להקלטה הרמונית בה כל גל קול מגיע בתורו, וממשיך הלאה בכדי לפנות מקום לגל הבא בתור.
הפיתרון הוא כמובן לשבור את החזרתיות הזו, ולא לאפשר לה להתרחש מלכתחילה. עיצוב של אקוסטיקה לאולפן מתחיל בזיהוי הקירות המקבילים, וזיהוי הדרכים המתאימות בשינוי המצב. בין אם זה שטיח עבה או לוחות אקוסטיים מקצועיים, או אפילו דיפיוזרים שמותקנים במקום הנכון, או שילוב של כל הנ"ל, ממש כפי שאתם רואים בחדרי הקלטות מקצועיים, כך גם באולפן הביתי שלכם.