האגף לחינוך יסודי קיים בחופשה הגדולה אירוע ייחודי ומרגש בפלנתניה: ילדים מפונים מהצפון שסיימו גן חובה נפגשו בפלנתניה לפעילות ייחודית, מרגשת ומעצימה סביב הספר : 'כוכבון מאיר את העולם'. באירוע השתתפו 36 תלמידים מפונים מקרית שמונה, העולים לכיתה א'.בנוסף השתתפו הילדים בפלנתניה בפעילות בין כוכבים ייחודית, שבסופה קיבל כל אחד מהמשתתפים שי שכלל תיק, קלמר, ערכה לתלמיד וזוג כרטיסי כניסה לפלנתניה.
נורית גבאי מנהלת האגף לחינוך יסודי במנהל החינוך ציינה שזו הייתה פעילות מסוג אחר, מרגשת, מחברת ובעיקר נותנת מקום והרגשה טובה לכולם.
על ההפקה היה אמון גלעד עזר, מנהל מחלקת תוכניות ומיזמים חינוכיים באגף החינוך היסודי.
פיתוח ההון האנושי
בבתי הספר העל יסודיים
כ – 40 מנהלי בתי ספר על יסודיים ישתתפו השנה בתוכנית פיתוח מקצועית, שנועדה להקל על מנהלים חדשים שזו להם השנה הראשונה בתפקיד ניהולי ולאפשר להם תמיכה בידע וביכולות שלהם ושל הוותיקים יותר.
יצוין כי במערכת העל יסודית בנתניה פועלת קבוצת מנהלים שתומכת במנהלים החדשים וקבוצת מנהלים משולבת עם מי שהצטרפו לפני שנה.
בנוסף מתקיימת פעילות בבתי הספר לטיפוח ההתפתחות המקצועית של המורים, שכוללת ניהול כיתה, הוראה עם משמעות והקניית ערכים.
גם השנה יחקרו המנהלים במשותף את תחום הלכידות החברתית, יפתחו שיתופי פעולה ויישומים מעשיים בבתי הספר שיקדמו שיח משותף, ערבות הדדית ואחריות חברתית.
תוכניות חדשות לתלמידי העל יסודי
בני הנוער מחטיבות הביניים ישתתפו השנה בתוכנית "קנגורו" הבינלאומית, שהיא מעין תחרות מתמטית, במסגרתה יוקמו בכל בתי הספר צוותים (באמצעות תחרות שתתקיים בתוך כל מוסד חינוכי) שיעלו לתחרות עירונית, משם לתחרות ארצית ואולי גם לתחרות הבינלאומית בנושא.
מדובר בפרויקט הפועל בשיתוף פעולה עם מכללת קיי לחינוך.
גילת סימון, מנהלת אגף העל יסודיים: "הרעיון הוא לתרגל הרבה בתחום המתמטיקה בצורה כייפית שמייצרת מומחיות ולמידה משותפת".
בנוסף יפעלו מיזמים שונים בהם "זבנקו" (השכלה פיננסית) כיתות ותיקים (250 ותיקים שלומדים יומיים בשבוע בבתי הספר בכ-7 כיתות ומתנדבים בפעילות עם בני נוער) וכן תוכנית "אקו" – תוכנית מוזיקלית שמשלבת בין ילדים עם צרכים מיוחדים לבין ילדים אחרים, שינגנו ביחד במגוון הרכבים.
חושבים על הייטק? יש מדד חדש לניבוי
משרד החינוך יציג השנה מדד חדש – בגרות-טק. המדד נועד לנבא את הסיכוי של התלמידים להשתלב במקצועות בכירים בעולם ההייטק ובכך לסייע לנערות למשל, לשאוף ללמידה כזו ולקליטה בהייטק.
במנהל החינוך נערכים להטמיע את המדד בבתי הספר בעיר.
המדד מיועד לתלמידים מצטיינים ב- 5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל פיזיקה או במדעי המחשב.
16 הקווים המנחים
תוכנית מעניינת נוספת שתופעל בקרב התלמידים היא "16 הקווים המנחים" – שעוסקת במבט פנימה, בעיצוב עולם ערכים, בעידוד לאקטיביזם ולשיח מכבד במקום למחלוקת. ברוך גרשטיין, מנהל מחלקת תוכניות לימודים באגף: "משמח ומרגש אותי לראות כיצד בני הנוער מחפשים את העולם הערכי".
גם תוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" מתרחבת השנה. זוהי תוכנית המיועדת לבנות מצטיינות ומטרתה לפתח מנהיגות בקרב התלמידות. התוכנית כוללת לימודי מתמטיקה 5 יח"ל, מקצוע מדעי והעצמה מגדרית, כמו גם מפגשים עם חברי צוות בחברות הייטק.
בצל המלחמה, הורחב מערך הטיפולים
בשירות הפסיכולוגי
השפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי, התפתחותי ושיקומי) נערך לשנה"ל הקרובה:
בעקבות המצב הבטחוני הורחב מערך הטיפולים ובאחרונה הוגדל צוות הפסיכולוגים מ-74 ל-78 . השנה מתוכננים להתחיל לטפל גם בהפרעות אכילה. טיפולים אלו מצטרפים לתוכנית רחבה של מניעה ואיתור בגנים ובבתי הספר בהם נעשית הדרכת הורים והכשרה לצוותי החינוך. הטיפולים הללו יהיו בשיתוף פעולה עם מוסד רפואי באיזור, והם פותחו בעקבות מצב הדחק המתמשך ועליה משמעותית במספר הפניות בנושא.
יעל גלזנר, מנהלת אגף השירות הפסיכולוגי ל"השבוע בנתניה": "מרגע שהחלה המלחמה, הגדלנו את כמות הטיפולים האישיים והקבוצתיים. הושגו תקציבים ומשאבים נוספים לטובת הנושא של תמיכה באובדן של קרובי משפחה, מניעת אובדנות וחרדה, והוקמה גם יחידה לטיפול במצוקה בגיל הרך. פיתחנו מענה טיפולי ייחודי של 5 מפגשים למהלך קצר מועד. אנחנו מטפלים גם במפונים, גם במשפחות של מילואימניקים. בשנה הקרובה נתמקד גם בנושא הלכידות החברתית ומניעת חרמות, בעבודה משותפת עם צוותי החינוך. בהקשר זה יוכשרו כלל הפסיכולוגים.
בעקבות המלחמה הגיעו לעיר משפחות חדשות של עולים ולשם כך הוקצה תקן מיוחד שבו ינתן מענה לסיוע בתהליכי הקליטה."
מחלקת לידה עד 3 באגף לגיל הרך מתרחבת
מחלקת לידה עד 3 באגף לגיל הרך מתרחבת ומכניסה פעילויות הדרכה למטפלות, כולל הדרכה תזונתית ואיתור ליקויי התפתחות.
מדובר במחלקה שחוגגת בימים אלו שנה להיווסדה, כאשר בשנה הקרובה יפעלו בעיר 107 מעונות יום תחת פיקוחה, מהם 29 המופעלים על ידי עמותות כמו ויצו ונעמת ו – 78 מעונות פרטיים.
שגיא אבודרהם, מנהל האגף לגיל הרך בעירייה: "האחריות שלנו כרשות היא לתת למטפלות הדרכה חינוכית במגוון נושאים סביב גידול הילדים.
"בשנה הקרובה נתמקד בנושא השפתי – פרויקט "מעון קורא". הרעיון הוא שילדים יגיעו לגן כששפתם עשירה. המיזם נועד להטמיע הרגלי שפה בילדים דרך המטפלות, כדי לחזק את האוריינות. גם ההורים יקבלו הדרכה על אוריינות ועל חשיפה למסכים. מטרת החשיפה היא לעודד את הצוותים וההורים להקריא לילדים סיפורים.
"כמו כן אנחנו ממשיכים בפעילות לאיתור ליקויים התפתחותיים בגיל הרך: צוות של קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק עובר בין הגנים כדי לאתר ילדים שלא אותרו וזקוקים לטיפול או מעקב. בשלב האיתור משתפים את ההורים כדי לשלוח את הילדים לטיפול בקהילה."
פרויקט נוסף שיוקם השנה הוא "תזונה מבראשית" – תוכנית התערבות דרך הקהילה במרכזי הגיל הרך בשיתוף עם משרד הבריאות וטיפות החלב.
אבודרהם: "יש לנו תזונאית ייעודית במחלקה שעוסקת בהדרכות הורים – מה אוכלים, איך מגישים ואיך מתנהלים סביב האוכל כדי לעודד אכילה בריאה ותקינה. ההדרכות ניתנות במרכזים לגיל הרך, ובמסגרת אירועים שונים כמו אירוע עידוד הנקה".
תמונה: pixabay