הנהלת אורט גוטמן החליטה לנצל את ימי הפסקת האש וההפוגה במצב הביטחוני ובמזג האוויר, ולהוציא את תלמידי שכבת י"ב ל"מסע ישראלי" מותאם למצב של שגרת מלחמה. המסע כבר אחרי מסורת רבת שנים, נוהל השנה על פי האילוצים של פיקוד העורף וחדר המצב במשרד החינוך. ההנחיה הייתה לטייל רק ב"אזורים ירוקים", לצאת ולחזור מדי יום הביתה בלא לינה.
מאת יקיר ישראל
המסע תוכנן לארבעה ימים, תוך שמירה על התפיסה החינוכית והערכים המובילים של "מסע ישראלי": היום הראשון הוקדש ל"אני ועצמי", היום השני – "אני והקהילה", היום השלישי – "אני והעם בארץ", היום הרביעי – "אני והעם היהודי".
בכל יום לאורך כל ימי המסע, התקיים מעגל שייכות ומעגל זהות, כדי לאפשר לתלמידים ללמוד על עצמם באופן אישי, תוך התייחסות למעגלים השונים בחייהם, בשילוב עם יציאה לשטח והפסקה מהשיעורים והבחנים בבית הספר.
המסע החל במסלול הליכה מאתגר באנדרטת השריפה שבכרמל שבו ניתן זמן חקר לכל תלמיד על עצמו ועל חייו. הוא המשיך ביום התנדבות בקהילה בחדרה ופעילות חוץ לגיבוש חברתי ביער חדרה. "עסקנו בחיבור של כל תלמיד עם הארץ, ביקרנו בתל עזקה, המקום בו התרחש הקרב בין דוד לגוליית ודיברנו על החיבור שלנו לתנ"ך ועל החיבור שלנו לארץ ישראל" מספרת מנכל"ית ביה"ס טל בר-מעוז.
ביום האחרון למסע (יום שישי) התארחו התלמידים בישיבת בני עקיבא בנתניה, שם קיימו מעגל של "אני והיהדות" – מה שהתברר כחוויה מעשירה לתלמידים ולצוות המורים.
במהלך המסע נפגשו התלמידים עם מחנך אחת הכיתות שגויס למילואים בתחילת הלחימה, המורה יוסי צברי, שהגיע לביקור בהפתעה. המ"פ של יוסי דיבר על המלחמה בכל הגזרות ויוסי התמלא באנרגיה ואהבה שקיבל מהתלמידים שהתגעגעו אליו מאד.
עידן דורות, רכז שכבת י"ב , האיש אשר ניהל את האתגר להוציא את הטיול לפועל מספר ל"השבוע בנתניה" : "הבחירה לצאת למסע ישראלי, דווקא עכשיו בעת הזו, העבירה לתלמידים ולהוריהם מסר של חוסן ועצמאות. בשעת קרב, יצאנו לקבוע עובדות בשטח. כרכז שכבה וכמחנך ההזדמנות להיות עם התלמידים באווירה אחרת, לשמוע אותם משתפים במחשבותיהם ולראות אותם מקבלים ולעיתים מאמצים דעות ומחשבות של אחרים, שווה הכול".
מנכ"לית ביה"ס, טל בר-מעוז ל"השבוע בנתניה": "בימים אלו כולנו צריכים ללמוד להתנהל בתנאי אי וודאות ולנצל הזדמנויות שנקרות בדרכנו, להתאים את המסלול לכל האילוצים ולצאת לדרך".