קרוב למחצית מתושבי השרון מודים: אנחנו מסמסים בנהיגה – כך עולה מנתוני סקר חדש שביצע מכון הסקרים "מאגר מוחות" בעבור עמותת "אור ירוק". מניתוח תוצאות הסקר, שבוצע בסוף חודש נובמבר ומפורסם כעת, עולה כי כל נהג שני מתושבי השרון, בכלל זה תושבי נתניה, כותב וקורא הודעות טקסט. הסקר, כך נמסר לעיתון השבוע בנתניה, ביקש לבחון את שיעור הנהגים אשר מדברים, קוראים או שולחים הודעות אס.אם.אס בזמן נהיגה. מנגד, את תפיסת הסיכון הכרוכה בפעילויות אלה.
נתונים קשים
מנתוני הסקר המתייחס לאזור נתניה והשרון עולה, כי 55% מהנשאלים העידו כי הם מדברים לעיתים בטלפון הנייד ללא דיבורית. 45% מהנשאלים הודו, כי לעתים הם קוראים או כותבים הודעות בנייד בנהיגה. למרות שרבים מסתכנים, מבחינת מודעות לסכנות נדמה כי אחוז גבוה מהציבור הטמיע את הסכנות הכרוכות. 79% מהנשאלים חושבים שדיבור בנייד ללא דיבורית בנהיגה הוא מסוכן במידה רבה או רבה מאוד. מעל 97% מהנשאלים חושבים שלקרוא או לכתוב הודעה בנהיגה זה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד, ואילו 97% מהנשאלים חושבים שלגלוש באינטרנט בנהיגה זה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד.
לעיתון השבוע בנתניה מסר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, כי "ההערכה הרווחת ואשר מגובה בנתוני אמת היא, שהיסח דעת בנהיגה היא אחת מהסיבות המרכזיות לתאונות דרכים קטלניות. בעולם הבינו מזמן, כי מדובר בגורם מרכזי לתאונות דרכים ונלחמים באמצעות הגברת האכיפה והענישה – במקביל למציאת פתרונות טכנולוגיים אשר יצמצמו את השימוש בטלפון בזמן נהיגה".
מה המצב הקיים בישראל, כי הנתונים אינם מעודדים במיוחד?
"בישראל, לצערי, קורה דבר הפוך. מעבר לאכיפה, לא נעשית עבודה רצינית כדי לצמצם את תאונות הדרכים שנגרמות בשל שימוש בטלפון הסלולארי. חייבים להמשיך ולחזק את האכיפה והנוכחות המשטרתית בכבישים, במקביל להגברת הענישה ומציאת פתרונות טכנולוגיים והטמעתם לטובת הצלת החיים בכבישים".
נשים מסתכנות יותר
מתברר, כי קיימים הבדלים בהתנהגות לא רק באזורי הארץ, אלא גם בין גברים לנשים. מניתוח הסקר עולה, כי שיעור הגברים אשר נוהגים לשוחח בטלפון הנייד עם דיבורית או אוזנייה, גבוה בצורה מובהקת משיעור הנשים (55% בקרב הגברים, 39% בקרב הנשים). נשים תופסות על-פי הסקר, את השיחה בטלפון (עם או בלי דיבורית / אוזנייה) כיותר מסוכנת מאשר גברים (82% מהנשים לעומת 77% מהגברים אשר חושבים שדיבור ללא אוזנייה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד).
בכל הקשור לנהיגה, כך מתברר, צעירים מסתכנים הרבה יותר. מנתוני הסקר עולה, כי גילאי 18-34 משוחחים הכי הרבה בנייד – ללא אוזנייה או דיבורית (56%) – הרבה יותר מגילאי 35-54 (40%). לגיל, לניסיון וככל הנראה ליכולת להתנתק מהנייד משמעות בגיל המבוגר יותר: הכי פחות משוחחים עם הנייד ללא אוזנייה או דיבורית הם נהגים בגילאי 55 ומעלה (27%).
גם בכתיבת אס.אם.אס הצעירים פשוט מתקשים להתנתק מהנייד בזמן נהיגה. מנתוני הסקר עולה, כי ככל שהגיל נמוך יותר, כך יותר קוראים או כותבים הודעות בזמן נהיגה: גילאי 18-34 (57%), גילאי 35-54 (45%) גילאי 55 ומעלה (24%). ככל שעולים בקבוצת הגיל, כך תפיסת הפעולות הנ"ל כמסוכנות במידה רבה או רבה מאוד עולה.
המחקר בוצע בסוף חודש נובמבר 2018 באמצעות סקר אינטרנטי ופאנל קבוע רב משתתפים בקרב 509 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.
צילום באדיבות עמותת אור ירוק