אפשר כבר לקבוע בוודאות, שמשהו חדש מתבשל פה; כמה הישראלים משקיעים היום במטבח ומה העשור האחרון עשה לנו
מאת ברק גולן
פעם, ממש לא מזמן, אם הייתם שואלים את השאלה מהו מטבח עבורכם, התשובה ברוב מוחץ הייתה: "רק להכין אוכל ולשטוף כלים". פחות מעשור למהפכה תדמיתית המלווה באין-ספור תכניות בישול ושפים שהפכו לפרזנטורים ומובילי דעת קהל, ואותו חדר המשמש כבר אלפי שנים לאותה מטרה, לפתע שינה לחלוטין את פניו בשנים האחרונות.
מבלי ששמנו לב, המטבח הפך למרכז העיסוק שלנו ולאחראי לרוב ההוצאות בבית הישראלי החדש. אז מה קרה שם, ומה מחיר המטבח שרק הולך קדימה? אילו מכשירים שינו לחלוטין את המחיר ומה נשאר קבוע? איזה מקרר בוחרת רוב האוכלוסייה? ומהו הסכום שהישראלים מוכנים להשקיע באבזור מטבח מתקדם וחסכוני בחשמל? וזה עוד מבלי להתייחס לחלק המרכזי והחשוב ביותר לו נועד המטבח.
חלפו הימים בהם מושא גאוותנו הייתה הטלוויזיה החדשה בגודל 70 אינץ' בסלון, מיטת ה"קינג-סייז" המפנקת, או הג'קוזי ביחידת ההורים. בשנים האחרונות, ברחבי העולם, כך גם בארץ, הזרקור עובר דווקא למטבח, כאשר רביעיית הפלא, הלא היא תנור, כיריים, מקרר ומיקרוגל, מתרחבת עם אינספור שחקני חיזוק, צריכת החשמל עוקפת בסיבוב את שאר חדרי הבית, והעיצוב משאיר מעט מאוד נקודות דמיון לחדרון הקטן והפרקטי של פעם.
חדר סגור אאוט
עד לפני שנים בודדות, כמעט בכל בית המטבח היה חדר סגור עם מקרר כסוף המעוטר במגנטים ותנור גדול עם כיריים בפינה. חדר אליו היו נכנסים רק כדי לבשל ואחר כך לשטוף את הכלים. תפיסה חדשה ופופולרית, לפיה יש ליצור חלל ציבורי אחד פתוח, המשלב את הסלון עם המטבח, הפך את החדר לחלק בלתי נפרד מההוויה של כל בני המשפחה, וללב הפועם של הבית, ושינה אותו הן פונקציונלית והן ויזואלית.
"הקונספט של החלל הפתוח גרם ליצרנים להפנות את תשומת הלב למראה המכשירים, ולהציע מגוון רחב של פתרונות שיתאימו את המכשירים לעיצוב של כל בית, עם צבעים חדשים שמעולם לא חצו עד אז את מפתן דלת המטבח, קווים נקיים, אלמנטים יוקרתיים ואפילו אפשרויות הסוואה בתוך הריהוט", מתאר אסי ארביב, מבעלי קלינטון סחר, יבואנית מותג מוצרי החשמל TEKA.
אך אל תטעו לחשוב שזהו ההבדל היחיד, שכן מה שהשתנה "בתוך הקנקן" משמעותי הרבה יותר. גם באופן השימוש, וגם לכיס: "היצע מוצרי החשמל נהיה ענק בעשור האחרון. מאז שסין נפתחה אל העולם, והחלה לייצר מוצרים זולים יותר עם טכנולוגיה מתקדמת, התחרות על הצרכן התעצמה משמעותית. שאר היצרנים נכנסו למרוץ להצגת אופני תפעול חדשים, קלים ונוחים יותר, במחיר אטרקטיבי, כך שהיום, לעומת לפני עשור, השוק התקדם קדימה מבחינה טכנולוגית, ואחורה מבחינת המחירים", הוא מרחיב.
כך, למשל, הסכום הממוצע שישראלי מוציא היום על תנור חדש הוא 1,550 ש"ח – ירידה של 40% ממחירו הממוצע לפני עשור, לצד שדרוג משמעותי בטכנולוגיה שהופך גם את השימוש לזול יותר, בזכות צריכת חשמל נמוכה משמעותית מאשר בעבר, פונקציית כיבוי עצמי, ואפשרות ניקוי עצמי עם מים במקום הניקוי הפירוליטי, עם טמפרטורה גבוהה. בין השינויים המשמעותיים הנוספים בתחום ניתן למנות גם את תנורי האדים, שהפכו לנפוצים לאחרונה בזכות הערך הבריאותי שהם מציעים, ואף תנורים שיודעים לחשב בעצמם את זמן הבישול האידאלי.
בניגוד לתנורים, מחירי הכיריים נשארו דומים, כאשר כיריים גז (ברוחב 60 ס"מ) עולים בין 650 ל-1,700 ש"ח, ואינדוקציה 3,000 ש"ח. כיריים חשמליות (קרמיות), שמחירן עומד בממוצע על 1,000 ש"ח, נעלמו כמעט לחלוטין מהמדפים לאחרונה בגלל היתרונות של האינדוקציה על גביהם וביקוש מועט. לשם הדגמה, בכיריים אינדוקציה ניתן להגיע למצב הרתחה בתוך 40 שניות – לעומת שמונה דקות בקרמיות..
מהפכה בכיריים
כיריים מסוג אינדוקציה הפכו לפופולריות אף יותר (25% מנתח השוק הישראלי) בזכות אפשרות חדשה להשתמש בחיבור חשמל חד-פאזי, מה שפתח אותן לשוק רחב הרבה יותר, שכן עד לאחרונה הן התאימו לחיבור תלת-פאזי, מה שהצריך היערכות מוקדמת של תשתית ועלויות גבוהות יותר.
גדול יותר
בגזרת המקררים, אותם הישראלים רכשו בשנה האחרונה במחיר ממוצע של 8,700 ש"ח למקרר 4 דלתות – לעומת 12,500 שח' לפני עשור השינוי המשמעותי הוא במבנה: "היום פחות מאחוז רוכש מקררי שתי דלתות, כאשר ארבע דלתות הוא הסוג ששולט היום, עם נתח של 60% מהשוק. היתר בוחרים במקרר עם מקפיא שממוקם מלמעלה או מלמטה, כאשר המקפיא למטה הוא השולט – היפוך מוחלט במגמה מהעבר והעליה המשמעותית היא במקררים אינטגראליים.
ההוצאה הממוצעת על מדיח כלים חדשים עומדת כיום על 2400 שקלים למדיח אינטגרלי (לעומת 4000 שח בעבר) ומאופיינים בצריכת מים נמוכה מאוד, של בין שישה לשבעה ליטר מים להפעלה – לעומת 18 ליטר, כפי שהיה נהוג בעבר. בין החידושים הנוספים בתחום ניתן למנות עליה בהיצע של מדיחי כלים גדולים במיוחד אשר יכולים להכיל מספר סירים, תאורה פנימית, שימוש במגירה עליונה לסכו"ם, ואף פונקציית פתיחה עצמית, לנידוף האדים וייבוש מלא של הכלים.
ביי לקולט
המוצר האחרון במטבח הישראלי, שחלפו ימי הפופולאריות שלו, הוא קולט האדים, שנרכש בממוצע ב-2,000 ש"ח (לעומת 3400 שח' בעבר). למרות שגם בתחום הזה ישנה התקדמות משמעותית בצריכת האנרגיה ובעוצמת היניקה, רוב הישראלים רואים בו כיום פריט עיצובי ופחות פרקטי.
צילום תמונה ראשית: צילום יח"צ